عصر دود و زندگی ماشینی تبر به دست و بی سرو صدا‌ در حال قلع و قمع کردن درختان سبز و با صلابتی است که نبض زمین ، حیات انسان و حیوان و حتی گیاهان را با تهدید مواجه کرده است.

قلب سبز زمین در حال ایستادن استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها صنعت مدرن و زندگی ماشینی با ظاهر فریبنده و حتی پیشرفت به قدری کشور ما را در برگرفته که باطن سیاه و سنگین خود را در اذهان مردم مخفی کرده، توسعه و پیشرفت بدون آمایش سرزمین و ارزیابی‌های زیست محیطی در حال برچیدن رو به رشد درختان و فضای سبز زندگیمان شده است.

 آیا می‌بینید که جمعیت درختان همیشه قد علم کرده چقدر کم شده و به تدریج در حال زوال است؟ آیا می‌بینید رنگ سبز در حال رنگ باختن است؟

*تخریب بی سرو صدا درختان

 در کشور ما هر ساله حدود 1 تا 1.5 درصد از جنگل‌های شمال، دست عوامل انسانی از بین می‌روند.

 اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در این باره معتقد است: در ایران میزان برداشت سالانه از درختان جنگل‌ها 6.4 میلیون مترمکعب‌ اعلام شده در حالی که ظرفیت پایدار برداشت سالانه درختان جنگل‌های کشور ما 3.2 میلیون متر مکعب است.

 *صدمات نبود و تخریب درختان

 درختی که تنها کارخانه طبیعی تولید اکسیژن، نماد ‌آبدانی، باعث تلطیف هوا، موجب صفا و پاکی طبیعت و شادابی مردم می‌شود هم اکنون در کشور ما در حال رخت بربستن‌ است و قطع به یقین نبود درختی که پایه حیات است کل حیات را به زوال خواهد کشاند.

 اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه تهران در این خصوص  می‌گوید: هم اکنون دلیل اعظم افزایش بیابان زایی و فرسایش خاک در کشور ما که گوی سبقت را در جهان ربوده به دلیل جنگل زدایی است.

محمد واثق حسینی کارشناس محیط زیست در این خصوص می‌گوید: فرسایش خاک و عدم حفظ و تولید آن، بروز اختلالات آب و هوایی، عدم تلطیف هوا، عدم ساماندهی گردش آب، عدم استفاده از قابلیت اقتصادی درختان، عدم تولید مواد دارویی و صنعتی، بروز رانش زمین، انتشار گرد و خاک، عدم جذب پرتوهای مضر، افزایش آلودگی صدا، بروز سیلاب، افزایش ترافیک و افزایش میزان سرب همه اینها از کمبود و نبود درختان به تدریج در جامعه حاصل می‌شود.

*فواید درخت و درختکاری

 درختان با جذب گازهای سمی از جمله دی اکسید کربن و تولید اکسیژن یکی از اساسی ترین نیازهای حیات انسان و حیوان هستند که باعث دوام حیات انسان و سلامت چرخه طبیعت می‌شوند.

اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در این خصوص می‌گوید: درختان در جلوگیری از فرسایش خاک کشاورزی و مفید زمین در هنگام سیل جلوگیری می‌کند و در تغییر و تبدیل آب و هوا و اعتدال آن نقش به سزایی دارند و اینکه یک هکتار جنگل سالانه 7.5 تن ریزگرد‌ را جذب می‌کند.

*هکتار جنگل‌ سالانه 7.5 تن ریز گرد را جذب می‌کند

 محمد واثق حسینی دیگر کارشناس محیط زیست در این باره معتقد است: آرایش فضای سبز در محورهای درون شهری عاملی موثر در کنترل ترافیک است و درختان نقش مهمی در کنترل اقلیم با تعدیل اثرات خورشید، باد و باران ایفا می‌کنند به طوری که جذب تشعشات خورشیدی به وسیله درختان تفاوت درجه حرارت روز و شب را کاهش داده و فرآیند تبخیر و تعریق را کاهش می‌دهد.

 هومان خاکپور کاشناس محیط زیست نیز می‌گوید: درختان از طریق تبخیر به تلطیف و پالایش هوا از برخی آلاینده‌ها کمک می‌کند، برگ‌ها گرد و غبار دیگر ذرات معلق را جذب و جابه جا و هوای تنفسی انسان را پاک می‌کنند و با اصلاح درجه حرارت هوا و ایجاد و تغییر جریان بر روی انتشارات آلاینده‌ها تاثیر می‌گذارند و ترکیبات آلی نیتروژن دار و تولید شده به وسیله آلاینده‌ها را جذب کرده و به اسیدهای آمینه تبدیل می‌کنند.

* اهتمام در درخت کاری و نجات حیات

 گرچه امروزه پیشرفت تکنولوژی، تخریب جنگل‌ها و نابودی درختان را افزایش داده اما بشر باید به اهمیت وجود پایه حیات پی برده و با حفظ و حراست از درختان و جنگل‌ها، اساس نیاز حیات را نجات داده و از ایجاد فاجعه بین نسل انسان و حیوان و گیاهان جلوگیری کند نباید تنها به 15 اسفند که روز درختکاری معروف است اکتفا کرده و قانع باشیم بلکه هر روز را روز درخت دانسته و در حفظ و احیای تنها قلب سبز زمین بکوشیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار