در تاسوعای حسینی هزاران نفر از شیفتگان حضرت اباعبدالحسین (ع) با شرکت در دسته ها و مجالس سوگواری به عزاداری می پردازند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ شهر مقدس قم با فرارسیدن ماه محرم الحرام،ماه عزای سید و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) جامه سیاه بر تن کرد و در هر کوی و برزن این شهر پرچم‌های سیاه عزا برافراشته شد.

عزاداری های پرشور محرم در تاسوعای حسینی، حال و هوای خاصی به شهرمان  بخشیده و شور حسینی را در این استان دوچندان کرده است.

در آستانه فرا رسیدن تاسوعای حسینی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان کانون مراسمهای عزاداری شهر مقدس قم یکپارچه سیاهپوش است و خیل عظیم سوگواران از قم و زائرانی که از سایر شهر‌ها به این مکان مقدس مشرف می‌شوند به سوگ نشسته و اشک ماتم می‌ریزند.

مراسمهای عزاداری در زمان‌های مختلف بخصوص بعداز اقامه نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر با سخنرانی واعظان و مریثه خوانی مادحین اهل بیت (ع) برپا است نیز دسته جات عزاداری قم خود را برای برپایی دسته روی‌ روزهای تاسوعا و عاشورا و حرکت به سمت بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) و ابراز عرض تسلیت به بانوی کرامت آماده می‌کنند.

علم‌ها و پرچم‌های حسینی که روی آنها «سقای دشت کربلا»،«یا حسین شهید دشت کربلا» نقش بسته در میدان آستانه قم محل تلاقی هیئت عزاداری، برافراشته شده و هیئت‌ها پس از سینه‌زنی و عزاداری در این میدان، برای عرض تسلیت به کریمه‌ی اهل بیت (ع) وارد حرم مطهر می‌شوند.

در روز تاسوعای حسینی تعداد زیادی از جوانان قم با پوشیدن لباس‌های مخصوص با در دست داشتن کوزه‌های آب، به یاد سقای دشت کربلا در میان عزاداران حسینی آب توزیع می‌کنند.

مردم قم به‌صورت خودجوش با برپایی ایستگاه‌های صلواتی از عزادران پذیرایی می‌کردند، تعدادی از مردم نیز نذورات خود را میان هیئت‌های مذهبی و مردم توزیع می‌کردند.

خیابان‌های منتهی به حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع)، میادین اصلی شهر، مساجد و تکایا و همچنین بقاع متبرک امامزادگان با پرچم‌ها و کتیبه‌های عزای سیدالشهداء (ع) سیاه پوش شدند.

مسئولان حرم مطهر حضرت معصومه (س) نیز اعلام کردند که اقامه نماز ظهر تاسوعای حسینی به امامت حجت الاسلام مسعودی علوی در شبستان امام خمینی (ره) برگزار می‌شود و همچنین صحن جوادالائمه (ع)، صحن ‌امام رضا (ع)، صحن فاطمی و میدان آستانه و میدان امام خمینی (ره) نیز از جمله مکان‌های اقامه نماز ظهر تاسوعا است.

مراسم ورود نمادین کاروان شمر و عمربن سعد به کربلا نیز شب تاسوعای حسینی در میدان آستانه و حرم مطهر برگزار و مراسم نمادین آتش زدن خیمه‌های امام حسین (ع) نیز بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در روز عاشورای حسینی برگزار می‌شود.

 این مراسم همه ساله از سوی کربلایی‌های مقیم قم در تقاطع خیابان انقلاب و ۴۵ عمار یاسر برگزار می‌شود و تعزیه ‌خوانان خیمه‌ها و چادرهایی را که از صبح عاشورا به یاد خیمه‌ها کاروان امام حسین (ع) برپا می‌کنند پس از برگزاری نماز ظهر عاشورا و شهادت اباعبد‌الله (ع) و یاران با وفایش و‌ اسیر شدن زنان و کودکان کاروان سیدالشهدا (ع) ‌ به صورت نمادین توسط یزیدیان به آتش کشیده می‌شود.
 
گزارش از زهرا کلانتری 

انتهای پیام/س
 
 

برچسب ها: قم ، روز ، تاسوعا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۴
از جمله کارهای انسان دوستانه و خیرانه که در ایام سوگواری امام حسین و یارانش میتوان انجام داد که برای جامعه مسلمین هم سود داشته باشد , نذر خون, نذر کتاب های دانشگاهی و کنکوری, عیادت از بیماران, پاکسازی جنگل ها و پارک ها و بوستان ها از زباله,, نذر نان در مناطق محروم, .نذر آب در روستاهای محروم با اهدای بطری آب معدنی, کمک به ساخت مدارس و بیمارستان ها و کتابخانه و...