نماینده طلاب حوزه‌های علمیه نهبندان و بیرجند در قم با اشاره به اهمیت جهاد در راه خدا، گفت: هشت در بهشت با جهاد در راه خدا بر روی انسان گشوده می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مردم شهرستان خوسف در ماه محرم ماه عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع)، مراسم‌های سنتی مذهبی ویژه‌ای برگزار می‎کنند که یکی از این مراسم‎ها، مراسم "بیل زنی" است که همه ساله مردم این منطقه براساس سنتی دیرینه، ارادت خود را با آن حضرت در قالب عزاداری ابراز می‌کنند.

مراسم "بیل زنی" تنها یکبار در سال در ظهر عاشورا در این شهر برگزار می‎شود.

"بیل زنی" در میان مردم خوسف نماد تدفین شهدای کربلا و یادآور تدفین پیکرهای آسمانی آنها توسط طایفه بنی‎اسد است

همچنین بهم‎خوردن بیل‌ها در روز عاشورا نماد رویارویی لشکریان کفر و لشکریان امام حسین(ع) است که جنگ لشکریان یزید بر علیه لشکر کوچک امام حسین(ع) و مظلومیت ایشان را نشان می‎دهد.

مراسم بیل زنی نوعی شبیه‎سازی از طایفه بنی‎اسد در صحرای کربلا است. پس از اینکه پیکر شهدا سه روز و سه شب در بیابان بود با "بیل" و یا ابزار دیگری که در دست داشتند، آن عزیزان را به خاک سپردند.

حجت‌الاسلام ابوالحسن بارانی ظهر امروز در جمع مردم خوسف، اظهار داشت: مؤمن کسی است که در پناه کلمه لا اله لا الله قرار گیرد و از ایمان به خدا دور نشود.

وی افزود: عشق امام حسین(ع) افتخاری است که به هر کسی داده نمی‌شود و هر فردی که در مسیر امام حسین(ع) رکاب می‌زند لیاقت بزرگی است که به وی عطا شده است.

نماینده طلاب حوزه‌های علمیه نهبندان و بیرجند در قم تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمودند: ائمه(ع) قبل از مرگ مومنان در سه مکان شامل وقت احتضار، شب اول قبر و هنگام حساب و کتاب به کمک‌شان می‌روند.

بارانی با بیان اینکه یکی از طبقات بهشت، رضوان است که این درجه نوعی نجات از قیامت از سوی خداوند است، ادامه داد: مؤمنان باید در سایه سه اصل اشهد ان لا اله الا الله و اشهد انّ محمد رسول الله و اشهد انّ علی ولی الله به خداوند ایمان داشته و بر وی توکل کنند.

وی با بیان اینکه بهشت مسکن خوبی برای انسان‎های پاک و بی‌گناه است که در زیر درختان آن نهرهایی جاری است، گفت: جهاد در راه خدا و تلاش در این مسیر هشت در بهشت را به سوی انسان‌ها باز می‌کند.

نماینده طلاب حوزه‌های علمیه نهبندان و بیرجند در قم ادامه داد: مومنی که می‌خواهد به تمامی طبقات بهشت وارد شود باید مجاهده در راه خدا داشته باشد.

بارانی با تاکید بر اینکه در قرآن کریم تأکید شده مومن اگر شرطی با خدا بسته باید در آن پیوند، مستحکم و ثابت‌قدم باشد افزود: یکی از نمونه‌های مجاهده در راه خدا، مجاهده با اعمال و نفس است بنابراین انسان همواره باید نفس زکیه خود را تقویت کند.

نماینده طلاب حوزه‌های علمیه نهبندان و بیرجند در قم یکی دیگر از نمونه‌های جهاد در راه خدا را نیکی به پدر و مادر دانست و گفت: بر فرزندان واجب است که به پدر و مادر خود نیکی کنند و آن‌ها را کوچک نشمارند.

بارانی ضمن تأکید بر اطاعت و فرمانبرداری از والدین، اظهار داشت: احسان به والدین انسان‌ها را به دومین در بهشت نزدیک می‌کند.

وی با بیان اینکه والدین نیز نباید فرزندان خود را مقایسه کنند، افزود: احسان به والدین مانند نمازهای یومیه، یک واجب عینی است.

نماینده طلاب حوزه‌های علمیه نهبندان و بیرجند در قم اذعان داشت: یکی دیگر از نمونه‌های مجاهده در راه خدا، رفتار پدری است که در برابر محبت به فرزند، رفتار ناخوشایند وی را تحمل می‌کند.

بارانی با بیان اینکه دعای پدر و مادر در حق فرزند مستجاب است بنابراین والدین همواره باید از خداوند بخواهند که فرزندی صالح داشته باشند و همیشه ذکر خیر جوانان بر زبانشان جاری باشد ادامه داد: دعا کردن باید از صمیم قلب و با توجه و دقت باشد چراکه از شروط به معراج رفتن دعا خلوص آن است.

وی به چند مسئله احکام اشاره و تصریح کرد: نذر و قسم خوردن زن باید با اجازه شوهر باشد چراکه شوهر اختیار خود و همسرش را برعهده دارد.

نماینده طلاب حوزه‌های علمیه نهبندان و بیرجند در قم گفت: بدهی‌های مالی زن مانند کفاره روزه و نماز بر مرد واجب نیست اما اگر به صورت توافقی باشد موردی ندارد.

بارانی با اشاره به موضوع نفقه، خاطرنشان کرد: نفقه بر سه چیز شامل خوراک، پوشاک و مسکن است و اگر زن درآمد کافی داشته باشد، پرداخت نفقه از سوی مرد بازهم واجب است.

وی با بیان اینکه آرایش و پاکیزگی در خانه و نظافت شخصی از وظایف زن در برابر مرد است، گفت: به طور طبیعی حق سکونت با مرد است اما اگر در شروط ضمن عقد بر عهده زن قرار گیرد زن می‌تواند بعد از ازدواج از سکونت در شهری امتناع ورزد.

منبع: فارس

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید.

انتهاي پيام/
برچسب ها: جهاد ، هشت در ، بهشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.