شهر تهران با در اختیار داشتن 11 ورزشگاه استاندارد، بیشترین تعداد ورزشگاه‌ها در کشور را داراست.

نگاهی به ورزشگاه‌های شهر تهران

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهر تهران با در اختیار داشتن 11 ورزشگاه استاندارد رکورددار تعداد ورزشگاه‌ها در کشور است.

با توجه به حضور 5 تیم در لیگ برتر فوتبال کشور از شانزده تیم حاضر در لیگ، شهر تهران مانند دارا بودن بیشترین سهمیه در لیگ دارای بیشترین تعداد ورزشگاه‌ها هم است.

ورزشگاه‌های شهر تهران تاکنون میزبان بازی‌های بین‌المللی زیادی بوده‌اند.

مقدماتی بازی‌های جام جهانی، مقدماتی جام ملت‌های آسیا، رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از جمله رقابت‌ها و مسابقاتی است که ورزشگاه‌های تهران میزبان آن بوده‌اند، اما علاوه بر این مسابقات برگزاری بازی‌های آسیایی 1974 در تهران، رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و مسابقات قهرمانی آسیا در رده‌های پایه از جمله دلایل افزایش تعداد ورزشگاه‌های استان تهران در سال‌های دور بوده است.

ورزشگاه‌هایی مثل آرارات، آزادی و تختی تهران از جمله ورزشگاه‌هایی به شمار می‌آیند که علاوه بر زمین چن فوتبال دارای مجموعه ورزشی هم می‌باشند.

شهر تهران دارای 9 ورزشگاه است که در میان آنها نام ورزشگاه‌هایی چون آزادی تهران با یکصد هزار نفر ظرفیت بزرگترین ورزشگاه کشور دیده می‌شود.

علاوه بر آن ورزشگاه شهید شیرودی و ورزشگاه تختی تهران با 30000 ظرفیت تماشاچی از جمله ورزشگاه‌های تهران به شمار می‌آیند.

بزرگترین ورزشگاه شهر تهران که بزرگترین ورزشگاه کشور هم محسوب می‌شود، ورزشگاه آزادی با یکصد هزار ظرفیت است که در سال 1350 شمسی ساخته شد. ورزشگاه آزادی چهارمین ورزشگاه بزرگ جهان به شمار می‌رود.

ورزشگاه آزادی برای بازی‌های آسیایی 1974 تهران ساخته شد و تاکنون میزبان بازی‌های بین‌المللی زیادی از جمله میزبانی جام ملت‌های آسیا، بازی‌های آسیایی تهران، جام غرب آسیا، فینال جام باشگاه‌های آسیا، جام‌های چهارجانبه بین‌المللی، مقدماتی‌های جام ملت‌های آسیا و جام جهانی برای تیم ملی فوتبال و رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا بوده است.

ورزشگاه‌ آزادی در سال 1381 بازسازی شده است و علاوه بر میزبانی بازی‌های تیم‌های استقلال تهران و پرسپولیس تهران، میزبان بازی‌های تیم ملی هم می‌باشد.

پس از ورزشگاه آزادیف ورزشگاه‌های شهید شیرودی، تختی تهران، دانشگاه تهران در رده‌های بعدی قرار دارند.

_ ورزشگاه تختی تهران

ورزشگاه تختی تهران در سال 1346 شروع به ساخت کرده و در سال 1353 افتتاح شده است. این ورزشگاه که در شرق تهران قرار دارد، میزبان بازی‌های خانگی نفت تهران و راه‌آهن یزدان است.

همچنین این ورزشگاه میزبان بازی‌های تیم ملی جوانان و امید هم است.
ورزشگاه تختی تنها ورزشگاه سرپوشیده ایران به شمار می رود و در زمان ساخت خود برای بازی‌های آسیایی 1974 تهران به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین ورزشگاه‌های جهان مطرح شد.

ورزشگاه تختی تهران که دارای 30000 نفر ظرفیت است، طراحی جایگاه تماشاگران ورزشگاه به صورت یک زین اسب است و با طراحی خاص ساخته شده است.
این ورزشگاه در سال 1386 دوباره بازسازی شده است.

_ ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه)

ورزشگاه شهید شیرودی در سال 1306یعنی ده سال قبل از تاسیس فدراسیون فوتبال ساخته شده است، این ورزشگاه که دارای 30000 نفر ظرفیت است، نخستین بار در سال 1318 با برگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی ایران در چند رشته فعالیت خود را آغاز کرد.

از جمله اتفاقات خاطره‌انگیز در این ورزشگاه نخستین راهیابی ایران به المپیک 1964توکیو و نخستین قهرمانی در جام ملت های آسیا با پیروزی در مقابل رژیم صهیونیستی است.
این ورزشگاه از سال 1321 تا 1353 میزبان بازی‌های تیم ملی فوتبال بوده است.

_ ورزشگاه دانشگاه تهران

ورزشگاه دانشگاه تهران در سال 1357 ساخته شد و ظرفیت آن 20000 نفر است. این ورزشگاه هم‌اکنون در اختیار تربیت‌بدنی دانشگاه تهران است و قرار بود در سال 1389 میزبان بازی‌های خانگی نفت تهران باشد که به دلیل محدودیت‌های قانونی برای حضور نیروی انتظامی در دانشگاه این اتفاق روی نداد.

لازم به ذکر است که ورزشگاه دانشگاه تهران چهارمین ورزشگاه بزرگ تهران و یکی از وزرشگاه‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

_ ورزشگاه آرارات

این ورزشگاه دارای ظرفیت 15 هزار نفری می‌باشد و یکی از ورزشگاه‌های قدیمی تهران محسوب می‌شود.
این ورزشگاه میزبان تیم ملی بانوان و تیم فوتبال آرارات می‌باشد.
همچنین هرساله در این ورزشگاه المپیک ارامنه برگزار می‌شود.

_ ورزشگاه اکباتان (راه‌آهن)

این ورزشگاه زمین اختصاصی تیم فوتبال راه‌آهن یزدان است.
این ورزشگاه در سال 1352 توسط مالک باشگاه پرسپولیس تهران ساخته شد، اما بعدها و در سال 1354 این ورزشگاه را با مبلغ 200000 تومان به تیم راه‌آهن فروخت.

ظرفیت این ورزشگاه 12000 نفر است و تاکنون میزبان بازی‌های آسیایی 1974 تهران و رقابت‌های زیر 16 سال آسیا بوده است.

_ ورزشگاه دانشگاه علم و صنعت

این ورزشگاه هم متعلق به تربیت‌بدنی دانشگاه علم و صنعت است و ظرفیت آن 10000 نفر است.

_ ورزشگاه امام رضا (ع)

این ورزشگاه نخستین ورزشگاهی است که توسط شهرداری تهران ساخته شده است. ظرفیت آن بالغ بر ده هزار نفر است و در جنوب تهران قرار دارد. همچنین این ورزشگاه در سال 1389 ساخته شده است.

_ ورزشگاه ایران خودرو

این ورزشگاه دارای ظرفیت 10 هزار نفره است و میزبان بازی‌های تیم فوتبال پیکان بوده است.
همچنین، هم‌اکنون تمرینات این تیم در ورزشگاه ایران خودرو برگزار می‌شود.

_ ورزشگاه دستگردی تهران

این ورزشگاه مانند ورزشگاه راه‌آهن در شهرک اکباتان قرار دارد و ظرفیت آن هشت هزار نفر می‌باشد. این مکان برای تیم پاس تهران ساخته شده بود و پس از پاس میزبان تیم استیل‌آذین بود.

ورزشگاه دستگردی هم‌اکنون میزبان تیم ملی جواناناست و تاکنون سابقه انجام بازی‌های بین‌المللی مانند رقابت‌های زیر 16 سال آسیا، سوپرجام ایران، بازی‌های خانگی تیم ملی سوریه و میزبان بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا برای فولاد خوزستان بوده است.

_ ورزشگاه درفشی‌فر

ظرفیت این ورشگاه 2 هزار نفر است و توسط تیم فوتبال پرسپولیس تهران در زمان رویانیان خریداری شده است.


*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۱:۰۱ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
سالهاست پیست دومیدانی منسوخ شده ، از مسئولین تقاضا داریم در ساخت ورزشگاه های جدید از پیست دومیدانی استفاده نکنن
آخرین اخبار