هر ساله با شروع فصل سرما نگرانی و مشکلات بسیاری در کمین کارتن‌ خواب‌ها خواهد بود.

مسئولیت کارتن خواب ها را چه کسی بر عهده می‌گیرد؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زیر بنای داشتن جامعه سالم و توانمند علاوه بر حمایت از زنان سرپرست خانوار و ساماندهی آن‌ها ضرورت جمع آوری و ساماندهی کارتن‌خواب‌ها را نیز می‌طلبد.

هر ساله با شروع فصل سرما سازمان‌های مربوطه باید به این موضوع به صورت جدی بپردازند و نگرانی آن را به عنوان مقام مسئول بر عهده بگیرند.

 آمار تکان دهنده‌ای از وجود کارتن خوابان‌ در تهران وجود دارد اما صحنه‌ها و عکس‌های پخش شده در گوشه و کنار شهر که این بار نه بالای شهر می‌شناسد و نه پایین شهر، حاکی از این است که آمار آنها سیل صعودی در پیش گرفته است.

*معتادان بخشی از کارتن خوابان

با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات مالی که بسیاری از افراد درگیر آن هستند با مراجعه به برخی از محلات تهران شاهد افراد بی آزاری هستیم که برای کار کردن به تهران آمده‌اند و به خاطر پیدا نکردن کار و نداشتن پولی کافی برای غذا و جایی برای خواب به ناچار مجبورند شب را تا صبح در خیابان‌ها سپری کنند.

بعضی از آنها هم افراد معتادی هستند که جایی برای ماندن ندارند و از طرف خانواده طرد شده هستند که به دل شهر پناه آوردند.

 قالیباف شهردار تهران در این باره می‌گوید: همکاری دستگاه‌های مسئول درنهاد عمومی همچون شهرداری ودستگاه‌های دولتی از یک طرف و همکاری موثر مردم و سازمان مردم نهاد می‌تواند این مشکل را حل کنند.

چمران رئیس شورای شهر در این خصوص معتقداست: مسئله اشتغال و کار اولین موضوع مطرح است که باید در مورد کارتن‌ خواب‌ها و معتادان به طور قطعی و اصولی بر روی آن تمرکز کرد.

* گرمخانه‌ای برای بی سر پناهان

 با وجود اینکه یکی از معضلات ومسائل بسیار مهم در کلان شهر تهران، ساماندهی معتادان، کارتن‌ خواب‌ها و متکدیان است که علاوه بر اینکه چهره نامناسب را در پایتخت ایجاد کردند باعث آسیب‌های جدی اجتماعی به دیگر افراد خواهد بود که اگر به درستی کنترل و ساماندهی نشود باید منتظر تبعات بدتری باشیم اما تاکنون یک سازمان مطلق مسئولیت کارتن خوابان را بر عهده نمی‌گیرند.وظیفه شهرداری ایجاد گرمخانه‌هایی برای آنها است و سازمان بهزیستی شاید با اختصاص مدد کاران اجتماعی  متخصص در ساماندهی کارتن‌ خواب‌ها نقش به سزایی داشته باشد و بتواند زمینه را برای بازگشت بسیاری از آنها به خانواده‌ها فراهم کند این در حالی است که مهدی چمران شهرداری را تنها متولی ساماندهی کارتن‌ها می‌داند.

 قالیباف می‌گوید: دو اردوگاه‌ برای افراد پر خطر در منطقه اسلامشهر و نیز یک محلی برای ساماندهی آن در منطقه رباط کریم وجود دارد.

*خانم‌ها قشر آسیب پذیر جامعه

 بسیاری از خانم‌ها به علت نابه سامانی اوضاع معیشتی و نداشتن درآمد مالی گرفتار این معضل می‌شوند و متاسفانه رشد اعتیاد در آن ها نیز بیشتر است و به علت جنسیت خود بیشتر در معرض خطر و حوادث قرار می‌گیرند که شاید ساماندهی آن ها از طریق سازمان بهزیستی موثر‌تر باشد زیرا باز‌داشت آن ها مشکلی را حل نمی‌کند و مدتی را در بازداشت هستند و دوباره به وضعیت قبلی خود بر می‌گردند و شهرداری نیز محیط‌هایی را برای آن ها پیش بینی کرده تا به روند طبیعی زندگی‌شان برگردند.

 تمام سازمان‌های مربوط از سازمان بهزیستی، شهرداری تهران، شورای اسلامی و مجلس همه باید دست به دست دهند و با همکاری با یکدیگر فکری به حال کارتن خوابان کنند و تنها درمان و مُسکن موقتی ارائه ندهند و این مشکل را ریشه کن کنند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار