با جذب هزار و 300 سند تصويری در مرکز اسناد آستان قدس رضوی شمار اسناد تصويری در این مرکز به يکصد هزار رسيد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ کارشناس مسئول بخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: هزار و 300 سند تصويری از جمله عکس، نگاتیو، اسلاید، کنتاکت و فایل دیجیتالی از طريق اهدا، خريداری و توليد جذب اين مجموعه شده است که با اين تعداد، شمار اسناد تصويري اين مرکز به يکصد هزار رسيد.

محمد نظرزاده افزود: در اين ميان، بيش از يکصد فايل ديجيتالی، مربوط به توليد اسناد تصویری از بافت قدیم مشهد است که توسط مرکز اسناد و با همکاری بخش تاریخ شفاهی اين مرکز توليد شده است.

وی گفت: این مرکز با بیش از 14 هزار ساعت مصاحبۀ شفاهی در ارتباط با مشهد و تاریخ آستان قدس رضوی، بزرگترین آرشیو تاریخ شفاهی شهری را در سطح خاورمیانه در اختیار دارد.

کارشناس مسئول بخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به اسناد ديداری و شنيداری اين مجموعه افزود: بيش از 170ساعت و 160حلقه سند ديداری و شنيداری در سال جديد جذب اين مرکز شده است.

نظرزاده با بیا اینکه تصاوير، نقش مهمی در شناخت تاريخ سياسی و اجتماعی گذشته دارد، گفت: موضوع حدود 25 هزار قطعه از اين عکس‌ها به نوعی با آستان قدس و حرم مطهر رضوی در ارتباط است که برگزاری اعياد و جشن‌های ميلاد، مراسم نخستين خط لوله‌کشی آب شهر مشهد به مسجد گوهرشاد، واقعه به توپ بستن حرم مطهر امام رضا (ع) در سال 1330 قمری توسط روس‌ها، ساخت و سازهای حرم مطهر و توسعه اماکن متبرکه رضوی از دوران پهلوی اول تاکنون و تعويض ضريح فولادی حرم امام رضا (ع) با حضور محمد مهران (توليت وقت) و رجال آستان قدس رضوي در سال 1338 شمسی از جمله اين عکس‌ها است.

وی افزود: در حال حاضر اسناد دیجیتالی این مرکز از مرز 3 میلیون و 348 هزار برگ گذشته است که شامل اسناد تاریخی،‌ عکس، ‌نقشه و پایان‌نامه است.

کارشناس مسئول بخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: اسناد موجود در این مرکز، دارای تاریخی پانصدساله است و در این میان اسنادی از دوره افشاریه، قاجاریه و مجموعه‌ای ۶۹ هزارصفحه‌ای از اسناد دوره صفویه وجود دارد که بیشترین اسناد مربوط به دوره صفویه در سطح جهان بوده و به عنوان میراث معنوی یونسکو ثبت جهانی شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.