رئیس مرکز انستیتو پاستور شمال کشور در آمل گفت: ۶۴ درصد موارد سگ‌های هاری مثبت در این مرکز صاحب‌دار ثبت شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، محسن آسوری با اعلام براینکه از سال ۸۷ تاکنون با توجه به بخشنامه وزارت کشور بر امر کنترل بر بیماری هاری این مشکل در کشور ما حل نشده است، بیان کرد: نظام ما قبل از اجرایی این امر باید بر چهار موضوع فرهنگی، عرفی، شرعی و حقوقی را شفاف‌سازی کند.

وی با تاکید براینکه اگر ۷۵ درصد از سگ‌های ولگرد در کشور واکسینه شوند مشکل حل می‌شود،گفت: با شفااف‌سازی این چهار موضوع می‌توان بر امر کنترل بیماری هاری راحت ورود یابیم.

آسوری با بیان اینکه اکنون بسیاری از کشورهای پیشرفته سال‌های پیش طبق اصول علمی بر مهار هاری موفق عمل کردند، افزود: کشور ما به تازگی بر این امر ورود یافته که برای رسیدن به این موفقیت باید بر این اصل توجه کرد.

رئیس مرکز رشد زیست فناوری پژوهشکده شمال کشور با اشاره به اینکه در کشور سالانه برای هزینه درمان بیماری هاری و امکانات آن بیش از ده‌ها میلیارد تومان هزینه می‌شود، تصریح کرد: برای جلوگیری از این افزایش این هزینه و پیشگیری با تشکیل کمیته‌هایی با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط و ارایه مستندات و با فرابخشی و بین‌بخشی ورود پیدا کرد تا این مشکل را در استان و شهرستان حل کرد.

وی با اعلام براینکه حدود ۷۰۰ نوع بیماری مشترک انسان و حیوان وجود دارد، بیان داشت: در سال ۹۲ آمار گزیدگی در کشور ۱۳۰ هزار مورد بوده که در سال گذشته حدود ۱۵۵ هزار مورد گزارش شد.

آسوری با بیان اینکه از سال ۶۳ تا ۸۷ در کشور ۱۰ مورد مرگ داشتیم که سال گذشته فقط هفت مورد گزارش شده است، افزود: با توجه به اینکه ۶۴ درصد موارد سگ‌های هاری مثبت صاحب‌دار ثبت شده است و این اصلا مناسب برای کشور ما نیست.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که مشکل فرهنگی، عرفی، شرعی و حقوقی در کشور ما نسبت به حیوانات حل نشود نمی‌توانیم بیماری هاری را کنترل داشته باشیم.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: سگ ، مثبت ، کشور ، شمال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.