به گفته بسیاری از متخصصان پزشکی و کارشناسان ورزشی ورزش جایگاه ویژه ای در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله انواع سرطان دارد.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان : متاسفانه صنعتی شدن جوامع باعث افزایش بروز انواع سرطانها شده است به طوری که هم اکنون سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است و سالانه 30 هزار نفر بر اثر ابتلا به انواع سرطان جان خود را از دست می دهند و سالانه 100 هزار نفر به مبتلایان به سرطان در کشور افزوده می شود .البته می توان با انجام دادن تمرینات ورزشی مبتلایان به سرطان را کاهش دهیم .
 
یکی از مهمترین نقشهای سیستم دفاعی بدن انسان کشف و از بین بردن سلولهای سرطانی(تومورها)است و به تازگی محققین به این نتیجه رسیدن که اثرات ایمونولوژی(دفاعی)ورزش در بیماریهای سرطانی تأثیر می گذارد.با مطالعات اخیر ثابت شده که تعداد افرادی که ورزش می کنندبویژه بانوان کمتر به سرطان سینه مبتلا می گردند.زنانی که از دوران جوانی به ورزش پرداخته انددر مقایسه با زنانی که هیچ تحرکی ندارند در برابر پیشرفت انواع سرطان غیر جلدی با خطر کمتری مواجه هستند.
 
همچنین در مطالعات انجام شده فعالیت جسمانی هر فرد با شغل وی ارزیابی گردیدو چنین تشخیص داده شد ، مردانی که دارای مشاغل بدون تحرک میباشند، نسبت به مردانی که دارای مشاغلی با فعالیت بدنی هستند به میزان 6/1 برابر بیشتر در برابرخطر سرطان روده بزرگ قرار دارند.
 
تاثیرات ورزش در پیشگیری سرطان
 
-بهبود سیستم ایمنی :
 
تجارب فشارآور روانی ، حالات عمیق تنشی و اضطرابی ، ناکامی های شدید، افسردگی طولانی، محرومیت از خواب به طور مکرر، داغدیدگی، سوگواری و سایر حالات هیجانی منفی می‌تواند موجب کاهش حساسیت دستگاه ایمن سازی بدن شده و شخص را در معرض انواع بیماریها و سرطان قرار دهد . ورزش باعت افزایش سیستم ایمنی بدن و در نتیجه مقاومت بدن به ایبتلا به انواع سرطان می شود  
 
-کاهش استرس :
 
 تمرینات بدنی موجب کاهش استرس می‌شوند و تخلیه انرژی فرد می شوند آرامش را به افراد باز می گردانند و حتی با کاهش فشارهای روانی باعث بهبود خلق و خوی افراد می شوند.
 
- کاهش افسردگی :
 
 افسردگی یکی از دلایل مهم ابتلا به سرطان اعلام شده است به طوری که فرد مبتلا به سرطان با افزایش افسردگی باعث رشد و گسترش بیماری می شود . تجربه نشان داده است ورزش به میزان گسترده باعث کاهش افسردگی می شود
 
-تصحیح شیوه زندگی :
 
 افرادی که ورزش می‌کنند معمولاً کمتر سیگار می‌کشند ، اعتیاد به مواد مخدر و الکل در ورزشکاران بسیار کمتر از دیگر افراد است و سبک زندگی افرادی که ورزش می کنند با دیگران بسیار متفاوت است.
 
 -بازسازی و توانمندسازی منابع بدن :
 
 ورزش باعث افزایش ذخیره بیولوژیک بدن و مقابله مستمر با سرطان می شود.
 
  -تغذیه صحیح و تناسب بدنی:
 
 ورزشکاران معمولا تغذیه مناسب و تناسب اندام دارند که هر دو این عوامل باعث دوری سرطان می شود. توجه داشته باشید رژیم غذایی پرچرب خطر ابتلاء به سرطان های سینه ، کولون ، پروستات و آندومتر را افزایش می‌دهد.
 
  -ورزش و افزایش تحرک روده و کولون:
 
 فعالیت فیزیکی به خصوص از نوع تفریحی با احتمال ابتلا به سرطان کولون و رکتوم ارتباط معکوس دارد
 
- نقش مثبت ورزش در کاهش عوارض داروها
 
-نقش ورزش در بازسازی بافتهای فرسوده و آسیب دیده بدن
 
-نقش ورزش در کاهش ابتلا به سرطان پروستات:
 
 پژوهشی 14 ساله بر روی 48 هزار مرد نشان داد که 70 درصد از مردانی که سنین بین ۶۵سال و بیشتر دارند و حداقل هفته اى سه ساعت ورزش سنگین انجام مى دهند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.
 
ورزش مناسب برای بیماران سرطانی
 
مهمترین نکته در ورزش کردن برای بیماران سرطانی مشورت با پزشک و تعیین نوع ورزش است چون توان افراد بیمار با یکدیگر به ویژه افرادی که شیمی درمانی می شوند متفاوت است بنابر این بیماران باید با مشورت با پزشک خود در فعالیت های ورزشی توصیه شده حضور پیدا کنند.
 
به نوشته مجله راهنماي رژيم غذایی آمريکا يک برنامه ورزشي سالم برای بیماران بايد شامل ورزش‌هاي قلبي عروقي و تمرينات با وزنه و حرکات کششي ارتجاعي و استقامت باشد. اکثر صاحب نظران معتقدند بايد حداقل 3 روز در هفته به مدت 30 دقيقه ورزش کرد تا سرعت ضربان قلب و تنفس افزايش يابد اما در هر صورت بايد در 5 روز يا بيشتر در هفته نوعي فعاليت داشته باشيد.
 
بر این اساس بعضي ورزش‌هاي ايروبيک شامل موارد راه رفتن سريع در فضاي آزاد و راه رفتن روي تردمیل، ورزش‌هاي پله‌اي مثلاً بالا رفتن از پله‌ها ، تنيس، دويدن و شنا کردن و ايروبيک آبي و انجام دادن حرکات کنترل شده کشش و تنفس بسیار مفید هستند.
 
ورزش های پیشنهادی برای بیماران سرطانی
 
الف:ورزش های با فشار متوسط
 
مانند : کوهنودری ، پیاده روی ، دوچرخه ثابت ، یوگا ، اسکی ، شنا ،
 
اسکیت ، تیروکمان ، شکار ، بسکتبال دونفره ، ماهیگیری و حتی کارهای روزمره خانگی مانند شستن ظرف ها و تمیز کردن خانه ...
 
ب:ورزش های با فشار سنگین
 
مانند : ايروبيک ، کاراته ، جودو بوکس ، اسکواش ، دويدن ، بالا رفتن از پله ، هاکي ، طناب زدن ، فوتبال و راگبي ....
 
 امروزه نقش مثبت ورزش در پیشگیری و درمان سرطان های کولورکتال ، سینه ، رحم ، تخمدان و پروستات به طور کامل شناخته شده است و پزشکان به افراد مبتلا به این نوع سرطان ها برنامه ورزشی ویژه تجویز می کنند.
 
چگونه ورزش عاملی برای سرطان می شود؟!
 
بر اساس گزارش موسسه تحقیقات و درمان سرطان، بنیاد بیماری های خاص ، با وجود اثرات بسیار مناسب ورزش در پیشگیری و درمان انواع سرطان متاسفانه در برخی موارد به دلیل رعایت نکردن برخی استانداردها ، ورزش باعث بیماری سرطان می شود مانند ، دوپینگ و استفاده از مواد نیروزا مثل مصرف استروئیدهای آنابولیک در ورزشکاران که باعث افزایش تومورهای کبدی می‌شود.
 
 همچنین ورزشکارانی که تمرینات خود را در زیر نور آفتاب انجام می‌دهند به علت قرار گرفتن زیاد زیر نور آفتاب مستعد ابتلا به سرطان های پوستی هستند که توصیه می شود حتما از پمادهای ضد آفتاب استفاده کنند.
 
همچنین ورزش در هوای آلوده به دود سیگار سبب می‌شود که کارسینوژنهای بیشتری در تماس با سلولهای ریوی قرار گیرند
 
 استفاده از مکمل های غیر استاندارد هم می‌تواند تهدیدی برای ورزشکاران باشد.
 
(طیبه خزاعلی)
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار