«عطر خردل» به تأثیرات جنگ هشت ساله ایران و عراق و تبعات آن بر نسل پس از دفاع مقدس می‌پردازد.

محمد‌حسن رعیت‌پور فیلمنامه‌نویس سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نگارش فیلمنامه «عطر خردل» بیان کرد: تقریباً یک ماه و نیم قبل سفارش یک فیلمنامه از طرف بابک جمال به من داده شد اما ایده ابتدایی عطر خردل را من ارائه داده‌ام.

وی با بیان این مطلب افزود: فیلمنامه را که آغاز کردم، در مسیر نگارش کریم خودسیانی به من مشاوره داد و به چگونگی کار را من آموخت.

رعیت‌پور عنوان کرد: «عطر خردل» در ابتدا قرار بود فقط به قسمتی از زندگی رضا ایرانمنش بپردازد ولی در جریان نگارش فیلمنامه با کریم خودسیانی آن را بسط و گسترش دادیم و به یک چهارچوب کلی رسیدیم.

وی در خصوص خلاصه داستان «عطر خردل» اینگونه توضیح داد: پسری به نام امیر‌حسین که برای تحصیل خارج از کشور است، به خاطر اقامت به ناچار دست به ازدواج صوری و مخفیانه می‌زند ولی به درخواست پدرش که یک جانباز شیمیایی و البته پزشک است، به ایران باز می‌گردد و در ایران هم به خواسته پدرش تن به یک ازدواج اجباری می‌دهد. او در این ازدواج متوجه می‌شود که صاحب اولاد نمی‌شود و فیلم در جایی به اوج خود می‌رسد که پسر متوجه می‌شود، این مشکل به خاطر شیمیایی بودن پدرش و عوارض جنگ است.

رعیت‌پور اظهار داشت: برای ایفای نقش پدر دختر با آقای ایرانمنش به توافق رسیده‌ایم و ایشان قرار است در این فیلم به ایفای نقش بپردازد و اگر با حمید فرخ‌نژاد به توافق برسیم، نقش پدر امیر‌حسین بر عهده ایشان خواهد بود.

این فیلمنامه‌نویس همچنین بیان کرد: بازیگران دیگری که مدنظر ما هستند: آزاده زارعی و میلاد کی‌مرام هستند. ضمن اینکه قرار است چند چهره جدید به سینما معرفی شوند.

وی افزود: نگارش فیلمنامه تا اواسط آبان به پایان می‌رسد و اگر همه چیز به خوبی پیش برود و مجوز بگیریم تا اواسط آذرماه کار کلید می‌خورد. البته تلاش بر این بوده که فیلم در جشنواره سی‌و‌چهارم فیلم فجر حضور داشته باشد اما اگر کار آذر کلید بخورد، امکان آن کم است.

وی با اشاره به داستان متفاوت فیلم گفت: نوع نگاه «عطر خردل» به دفاع مقدس متفاوت از فیلم‌های دیگر در این حوزه است. ضمن اینکه سکانس آخر مخاطبان را غافلگیر می‌کند.

رعیت‌پور اظهار داشت: فیلم صحنه اکشن دفاع مقدس ندارد و همه چیز در خصوص سال‌های پس از جنگ و تأثیرات این جنگ بر نسل پس از سال‌های دفاع مقدس است که امیدواریم از آن استقبال شود.

فیلمنامه‌نویس سینما افزود: در موقعیت‌هایی کنش و واکنش‌هایی ایجاد می‌شود که بیشتر در موقعیت موضوع عقیم‌ بودن امیر‌حسین است.

وی تصریح کرد: من و خودسیانی در پی مطرح کردن این موضوع نیستیم که جنگ خوب است یا بد. ما از روزنه نگاه انسانی می‌خواهیم به تأثیرات یک جنگ در زندگی نسل بعد بپردازیم و صدمات و اتفاقات را نشان دهیم. جنگ ایران با عراق یک اتفاق ویژه است که ما به آن دفاع مقدس می‌گوییم، نه جنگ اما هر جنگی حتی اگر مقدس هم باشد در نسل بعد تأثیراتی را می‌گذارد.

رعیت‌پور با اشاره به فیلم‌های «به نام پدر» و «میم مثل مادر» تأکید کرد: دو تن از بزرگان سینمای ما، ابراهیم حاتمی‌کیا و مرحوم رسول ملاقلی‌پور هم به تأثیرات پس از دفاع مقدس بر نسل بعد پرداختند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.