کالاهای فرهنگی که ارزش‌ها و باورهای جامعه در آن ها نمود پیدا می‌کند نقطه خروجی فرهنگ هستند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری اختتامیه جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی که دیروز در خانه اندیشمندان برگزار شد سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کالاهای فرهنگی نقطه خروجی فرهنگ‌ هستند و ارزش‌ها و باورهای جامعه در آن‌ها نمود پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: کالاهای فرهنگی از طرف دیگر دریچه فرهنگ‌ هستند و حوضچه فرهنگ کشور در آن‌ها می‌ریزد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برگزاری نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی با رویکرد کودک و خانواده شکل گرفته اظهار داشت: ما کودکان را به عنوان بازار بزرگ مصرف کالاهای فرهنگی می‌دانیم.

وی افزود: در مورد خانواده نیز باید بگویم که این نهاد اجتماعی کوچک در فرهنگ ایران بسیار محترم است و 20 میلیون خانوار ایرانی سبد خریدی دارند که بخشی از آن به کودکان اختصاص دارد.

صالحی تصریح کرد: همه می‌دانیم که کتاب و کتاب‌خوانی در معرض هشدار و تهدید است و اگر بچه‌های ما کتاب نخوانند بسیار بد است.

وی ادامه داد: کتاب لازمه ارتقای تفکر و برخورداری از جسم و روحی سالم است و امروز کتاب‌خوانی کودکان ما در معرض خطر و هشدار قرار گرفته است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه الگوهایی از طرف شرکت‌ها و افراد برای بهبود وضعیت کتاب‌خوانی اشاره کرده و گفت: باید بازی را در کنار کتاب قرار بدهیم تا کودکان ما رغبت بیشتری به کتاب‌خوانی داشته باشند.

صالحی افزود: در مورد مقوله لوازم تحریر و نوشت‌افزار نیز باید بگویم که هم اکنون 17 میلیون ایرانی با نوشت‌افزار در ارتباط‌اند و نوشت‌افزار بازار بزرگی برای کالاهای فرهنگی به حساب می‌آید.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 90 درصد نوشت‌افزارهای موجود در بازارهای ما غیرایرانی هستند و 10 درصد باقیمانده نیز که به زعم ما ایرانی به حساب می‌آیند یا اقتباسی هستند و یا فقط روی جلد خودشان نمادی از فرهنگ ایرانی و اسلامی را دارند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی ادامه داد: آنچه در جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی نشان داده شد خبر از وجود تکاپوی خوبی در عرصه نوشت‌افزار می‌دهد اما هنوز با استانداردها فاصله زیادی داریم.

صالحی تصریح کرد: در باب اسباب بازی هم باید بگویم که این محصول فرهنگی در فرهنگ و آموزش نقش بسزایی دارد.

وی افزود: در حوزه اسباب‌بازی نیز در حال حاضر 95 درصد آنچه در بازارهای ما وجود دارد از خارج از کشور می‌آید و این محصولات یا معانی خاص خود را دارند و یا اینکه بی‌معنا است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌هایش کارنامه‌ای از فعالیت‌های نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی را ارائه داد و گفت: این جشنواره فرصت یک تجمیع را به وجود آورد و عملا ما یک موضع و مجموعه‌ای از آنچه که در سال‌های اخیر پدیدار شده را داریم و آنچه در اثر فراخوان به دست آمده این است که داشته‌ها انباشته شده‌ است.

صالحی ادامه داد: از دستاوردهای دیگر نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی می‌توان به ایجاد چشم‌اندازی جدید برای کالاهای فرهنگی داخل کشور، امکان تعامل میان مجمع‌ها و انجمن‌های صنفی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناس علمی‌تر با هدف هموارتر کردن مسیر آینده و تدوین شاخص‌های دقیق برای داوری کالاهای فرهنگی با هدف شناخته شدن و تشخیص این شاخص‌های کیفی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما امیدواریم که در دوره‌های دیگر جشنواره‌های مصرف کالاهای فرهنگی شاخه‌های دیگری را هم در نظر گرفته و بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که تولید این کالاها در فضایی پرتعدادتر و پرتاثیر انجام بگیرد.

همچنین سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در بخش دیگری از مراسم اختتامیه نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی با یادآوری آنچه در گذشته تجربه کرده گفت: در گذشته نه چندان دور تقریبا هیچ کالای فرهنگی وجود نداشت و هر آنچه که ما با آن سر و کار داشتیم حامل معنا بودند یعنی اشیا که دو وجه کارکردی و معنایی دارند در بخش معنایی خود بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفتند اما در حال حاضر ما این دو وجه را از هم جدا کردیم و به وجه کارکردی گرایش بیشتری نشان می‌دهیم.

وی افزود: توجه به بخش معنایی اشیا در گذشته فقط مختص به متمکنان و شهرنشینان نبوده و به همه مردم اختصاص داشته است.

بهشتی به معنای فرش، جاجیم و گلیم در میان دورافتاده‌ترین روستاها و عشایر اشاره کرده و گفت: در گذشته این کف‌پوش‌ها هم حامل معنا بودند و نقش و رنگ آن‌ها معنای خاصی را می‌رساند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: معنا آن چیزی است که امروزه در زندگی ما گم شده و در اصل در حال حاضر باید واژه زنده‌‌مانی را جایگزین واژه زندگانی کنیم زیرا زندگانی حامل فرهنگ بوده و زنده‌مانی این خاصیت را ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اینکه ما پیامی را در قالب یک صفحه در تلویزیون منتقل کنیم یا خیابان و کوچه‌ای را به نامی مزین کنیم که معنای خوبی دارد تاثیری در انتقال معنا ندارد و گاهی مواقع نیز صدمه‌ای به این معناهای زیبا می‌زند که جبران‌ناپذیر است.

بهشتی ادامه داد: ما بهترین معماری‌ها در مساجدی چون شیخ لطف‌الله داریم و این نشان می‌دهد که گذشتگان ما با ساخت این مساجد شعر مسجد را سرودند.

وی اظهار داشت: ما هم اکنون نیز این هنر را داریم که مثلا شعر مداد را در لوازم‌التحریر را بسراییم البته کار سختی است اما با مروری بر کارهای گذشتگان در می‌یابیم که آنها شعر همه چیز را می‌سراییدند و اصولا تا شعر چیزی را نمی‌سراییدند آرام و قرار نداشتند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: سرودن شعر برای همه تولیدات هنر ما بوده و هست اما مشکل این است که ما خودمان با کس دیگری اشتباه گرفته و هنوز هم در آنجا که مشمول مدیریت و برنامه‌ریزی و تحصیل نشده‌ایم مردم دست از سرودن شعر و ایجاد معنا کردن برنمی‌‌دارند.

وی تصریح کرد: اصل سنت نو به نو شدن است و بهتر است که فرهنگ را به همه چیز تعمیم بدهیم.

بهشتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه جامعه ما  دوره گذار از بحران پشت سر گذاشته گفت: از اوایل دهه هفتاد رفته رفته تمنای کیفیت در کشور ما رشد کرده و اکتفای به کمیات نمی‌کنیم البته و متاسفانه آن کسانی که باید به این کیفیت پاسخ بدهند آغوش باز نمی‌کنند و این باعث می‌شود که پدیده‌ای به نام کیفیت پایین بروز کند.

همچنین هنگامه مفید بازیگر در بخش دیگری از مراسم اختتامیه مصرف کالاهای فرهنگی گفت: من در واقع نباید این جا می‌بودم و به دستور مرضیه برومند آمدم تا چیزی را بگویم که شاید برای تولید‌کنندگان اسباب ‌بازی‌ها جالب باشد.

وی افزود: به نظر من گاهی چیدن دور یک جعبه دستمال کاغذی و تبدیل آن به مبلمان کوچکی برای عروسک‌ها می‌تواند اسباب‌بازی خوبی برای کودکان ما باشد و بچه‌ها را راضی کند.

این بازیگر اظهار داشت: شاید گاهی همین اسباب‌بازی‌های ساده و به ظاهر اولیه بهتر از اسباب‌بازی‌هایی باشند که همچون باب اسنفجی از خارج از کشور وارد شده و اثر سرمایه‌گذاری بر روی واردات بازار ما را پر کرده است.

مفید خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به کالاهای قومی خودمان از دلایل دیگر توجه بیش از اندازه به اسباب‌بازی‌های وارداتی به حساب می‌آید.

گفتنی است؛ در پایان افتتاحیه جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی در سه حوزه کتاب و اسباب‌بازی، نوشت‌افزار و اسباب‌بازی و سرگرمی جوایزی به کاظم طلایی از انتشارات طلایی، فاطمه جلالی از انتشارات پیک ادبیات، مسعود گلابی از انتشارات شهر قلم، محمد جعفر کبریایی از شرکت پرسام، محمد حسن زمان‌وزیری از شرکت قاصدک، حجت‌الاسلام و المسلمین حلواییان از شرکت بچه‌های آسمان، رضا حدیدی از شرکت آزاده، حمید سهرابی از شرکت گنجفه، کیانوش شریفی از شرکت کیان‌وسپار، محمد حسین متولی از شرکت هوپا و شرکت‌های چهارباغ،  بازی‌تا و شادی‌رویان داده شد.

خاطرنشان می‌شود که حجت‌الاسلام حلواییان از  شرکت بچه‌های آسمان پس از دریافت جایزه‌اش گفت: دشمن بداند همه بچه‌های گروه‌های خودجوش فرهنگی حاج حسین همدانی هستند و خط‌شکن نوشت‌افزار شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما چشممان به گفته‌ها و دست مقام معظم رهبری است و اگر حکم جهاد بدهد همه ما همچون حاج حسین همدانی به جبهه می‌رویم.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار