«عروس صفه» نام نمایشی است که در تضاد با تفکرات نامناسب در خصوص ازدواج‌های امروزی است.

حمید صفایی کارگردان «عروس صفه» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص این نمایش گفت: اثر به زمانی از تاریخ برمی‌گردد که پیامبر از مکه به مدینه هجرت می‌کند و این باعث سر و صدا می‌شود و عده‌ای رو به اسلام می‌آورند. مردمی که حتی ثروتمند‌ترین آن‌ها حال فقیر شده است و ایشان برای هر کدام اندیشه و تفکر خاصی می‌کند.

وی در ادامه افزود: ماندگاری این داستان‌ها به دلایل ظاهر آنها نیست بلکه وجود درونی‌ خوب داستان است که آن را ماندگار می‌کند. حتی خلوص پاک آنها است که رابطه‌شان را منجر به ازدواج می‌کند.

وی در رابطه با انگیزه خود از انتخاب این موضوع اظهار داشت: امروزه معیار ازدواج‌ها بر اساس ظاهر است که کار درستی نیست و در این نمایش سعی بر نشان دادن نقطه مقابل تفکر امروزی و تاثیرات درست از آن داریم.

حمید صفایی با بیان اینکه من یک نمایش انسانی روی صحنه برده‌ام عنوان کرد: این نمایش می‌تواند به کسانی که قصد ازدواج دارند و جوان‌هایی که در این مرحله هستند کمک کند تا یک پیوند پاک و شرعی داشته باشند.

وی در رابطه با شیوه اجرایی خود در نمایش‌ها مطرح کرد: از سال‌های 63 تا به امروز سعی نکرده‌ام که برای نشان دادن مفهوم نمایش به مخاطبان از فضای انتزاعی و المانی استفاده کنم به دلیل اینکه اعتقاد دارم این روش، یک شیوه اروپایی است که در ایران ما هنوز به آن نرسیده‌ایم و نباید کورکورانه جلو برویم همچنین از نظر من تئاتر روی صحنه باید رئالیستیک باشد.

کارگردان نمایش «عروس صفه» درباره دکور و فضاسازی نمایش گفت: در نمایش‌ها باید دکوری وجود داشته باشد که بوسیله آن بتوانیم مفهوم را به مخاطب برسانیم، در واقع تماشاگر با دیدن آن فضاسازی متوجه شود که قرار است همه چیزهایی در نمایش نشان داده شود.

صفایی با بیان اینکه این سالن مناسب نمایش ما نیست بیان کرد: متاسفانه این تماشاخانه از لحاظ جغرافیایی در جای مناسبی قرار ندارد همچنین تبلیغات هم کم صورت گرفته که همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد تا نمایش‌هایی که اجرا می‌رود آن چنان دیده نشود و محروم بمانند.

وی در این راستا افزود: براستی چرا باید نمایش‌های با مضمون مذهبی در تماشاخانه‌هایی اجرا شوند که چنین شرایط نامناسبی دارند و تا مسئولان هم به این امر به درستی رسیدگی نکنند این مشکل رفع نخواهد شد و این نمایش‌ها در خاموشی سکوت روی صحنه می‌رود.

گفتنی است؛ نمایش «عروس صفه» به نویسنده و کارگردانی حمید صفایی از پنج مهر ماه الی 24 مهر ماه در تالار محراب ساعت 19:30 روی صحنه می‌رود و در صورت تمدید این نمایش تا 27 مهر ماه «عروص صفه» اجرا می‌شود.

از عوامل این اثر می‌توان به بازیگران: صادق توکلی، فریبا ترکاشوند، محمد علایی، حمید صفایی، زندیش حمیدی، مجید ستایش،‌ اکبر مدد مهر، حسین اخترکاویان، شاهد تعبدی، عبدالله احسانی، سید صابر مفیدی، شایان صفایی، محسن بالسینی، فاطمه جلال، علی یارلو، شیدا قلی‌پور، حسن هژیری، همکاران کارگردان: منیره محمدیان، شیدا قلی‌پور اشاره کرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
خیلی تئاتر جالبیه
عالی بود عالی
آخرین اخبار