هنر در هر کشوری مانند چراغ راهنما است توصیه می‌کنم این چراغ کم سو نشود تا هنرمندان به کار خود ادامه دهند.

علی اصغر نجات دبیر انجمن بازیگران تئاتر در خصوص مشکلات بازیگران و حمایت‌های مورد نیاز آنان در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: یکی از دلایل کم کاری من و دیگر هنرمندان و بازیگران، فقدان امنیت شغلی است. چندی پیش در یکی از مصاحبه‌های خود گفتم که دوستان، در جایگاه‌های مختلفی مانند تهیه‌کننده و کارگردان استفاده‌های نابجایی از نابازیگران می‌کنند. اگر به کارگیری این نابازیگرها درست باشد ایرادی ندارد اما باید در نظر داشت که با این کار امنیت شغلی دوستان من به خطر افتاده است. بنابراین امیدوارم مسئولین به این موضوع مهم توجه نمایند.

وی ادامه دارد: حرفه من بازیگری است من عضو خانه سینما هستم اما با وضعیت موجود مجبور شدم تا به ساخت مستند و فیلم کوتاه روی بیاورم که برای آن جایزه هم گرفتم.

نجات خاطرنشان کرد: در دو سه ماه گذشته در سمت دبیر انجمن بازیگران تئاتر فعالیت می‌کنم امیدوارم از این طریق خدمتی به بچه‌های تئاتر نمایم. هنر در هر کشوری چراغ راهنمای خیلی از مسائل است و اگر این چراغ را خاموش کنیم به طور حتم لطمه خواهیم دید یعنی آسیب‌های غیرقابل جبران، توصیه می‌کنم این چراغ کم سو نشود تا از این طریق بچه‌های تئاتر و سینما به کار خود ادامه دهند.

وی تاکید کرد: تسهیلات و امکانات در مورد مسکن، بیمه، بهداشت، موارد پزشکی، درمان و ... بسیار کم است، از این بابت بسیار متاسفم. در حال حاضر نود درصد همکاران من بی‌کار هستند.

علی‌اصغر نجات در مورد اقدامات صورت گرفته در این خصوص گفت: تا کنون چند اقدام به شکل عجولانه انجام شده است اما همچنان ما در حال تحقیق هستیم، تا بدانیم که از کجا باید شروع کرد، انجمن‌های متعددی وجود دارند، از جمله انجمن سینما که در کنار خانه سینما و هنرمندان تشکیل شده است. این انجمن‌ها با این دیدگاه‌ که توانایی کار دارند پدید آمده‌اند. به همین دلیل باید مورد حمایت قرار بگیرند چرا که اگر نتوانند این انجمن‌ها و جایگاه خود را حفظ نمایند، امنیت شغلی به خطر می‌افتد در حالی که امنیت شغلی باید از هر طریقی حفظ شود.

بازیگر فیلم «موج مرده» تصریح کرد: درمورد دلایل عدم فعالیت من در عرصه بازیگری سوالات فراوانی می‌شود، یکی از دلایل آن گرفتار یک پرونده گروهی بودن، است. با توجه به اینکه در سازمان پژوهش کارمند بودم، برای دریافت مسکن درگیر تعاونی مسکن سازمان پژوهش هستم در حالی که دادگاه به نفع ما رای داده و وزارت تعاون هم از ما حمایت می‌کند، اما بعد از سال‌ها فعالیت هنوز فاقد مسکن هستم.

نجات اظهار داشت: این مسئله یکی از مشکلات و معضلات همکاران و دوستان من است. بسیاری از هنرمندان ما در موضوعات اولیه و واجب مانند مسکن دچار مشکلات جدی هستند.

وی افزود: اگر به فکر هنر ناب هستیم باید بدانیم که ما دارای یک تاریخ غنی بوده و برای انتقال و تبدیل کردن این تاریخ با پشتوانه، نویسنده‌ها بزرگی داشتیم و داریم، انسان‌های بزرگی که کارهای قابل توجهی را ارائه کرده‌اند، از جمله مهدی فتحی که نمونه بارزی برای این امر بوده است اما همان طور که می‌دانید در شرایط بدی فوت کرد، سوالی اصلی این است چرا باید این اتفاق بیفتد؟

وی در پایان عنوان کرد: امیدوارم صحبت‌های من رسانه‌ای شده و ذکر همین نکات باعث شود تا امنیت شغلی هنرمندان حفظ شود و جایگاهی ویژه در خور  و در شان عزیزان هنرمند بوجود آید. امیدوارم مسئولین هر چه زودتر جلوی این قضایا را گرفته و با برنامه‌ریزی‌های مدون و مشخص و اجرای درست آنها مشکلات و معضلات گوناگون هنرمندان حل شود.

گفتنی است؛ علی‌اصغر نجات از کارهای انجام شده خود اینگونه یاد کرد و گفت: نمایشی با عنوان «بوق» که طراحی و نویسندگی کار بر عهده خودم است و آقای فرهاد تجویدی آن را کار کرده و قصد دارم قسمت دوم نمایش را آغاز کنم. نمایش دیگری با عنوان  «موش‌ها و آدم‌ها» که مایلم این نمایش با کمی تغییر به اجرای مجدد برسد، به علاوه یک مستند بسیار خوب در رابطه با فرهنگیان،معلمان و خواسته‌های آنان که در نظر دارم اگر بودجه آن تامین شود، آن را بسازم.

لازم به ذکر است؛ «پروانه‌های خاکستری» عنوان مستندی است ساخته علی اصغر نجات که در جشنواره «رشد» جایزه دریافت کرده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار