معاون سیاسی، امنیتی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه انتظار می رود رسانه ها در انتخابات واقع بینانه عمل کنند، انتظارات ستاد انتخابات استان از رسانه ها را دهمین جلسه این ستاد مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دهمین جلسه ستاد انتخابات استان با حضور معاون سیاسی، امنیتی استاندار، مسئولان کمیته های ستاد انتخابات و مدیران رسانه های استان برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار با بیان اینکه انتظار می رود رسانه ها با رعایت اخلاق حرفه ای و کارکرد در حوزه کار رسانه برای ارتقاء آگاهی عمومی وکمک به برگزار کنندگان انتخابات و رعایت قانون تلاش کنند، گفت: ترویج فرهنگ راست گویی، اخلاق رقابتی، طهارت کلام و قلم، احترام به رقیب، قانون گرایی و الزام رعایت حق الناس از جمله مواردی است که رسانه ها در آن باید ایفای نقش کنند.

وی مهمترین نقش رسانه ها را اعتمادسازی در انتخابات دانست و افزود: اطلاع رسانی مستمر، انگیزش عمومی، مشارکت و پوشش خبری فعالیت های ستاد انتخابات از رسانه ها انتظار می رود.

رئیس ستاد انتخابات استان یکی از کارکردهای رسانه را تحلیل فضای انتخاباتی کشور دانست و گفت: ایجاد مرزبندی بین توطئه های دشمن و واقعیت انتخابات، تقویت همدلی، انتظار منطقی، واقع بینانه و حرفه ای و سازنده، پایش فعالیت ستادها، پرهیز از ضریب دادن به وقایع، عدم ایجاد شبهه و دو دلی در فکر مردم، پرهیز از دامن زدن به ایجاد دو دسته گی و مذهبی شدن مسئله انتخابات و همچنین انعکاس شکوه حضور مردم از جمله مواردی است که رسانه باید به آن توجه داشته باشند.

صادقی با تاکید بر این که ایجاد فضای آرام، منطقی، عقلایی، متعادل و غیر احساسی از جمله انتظارات از رسانه هاست، تصریح کرد: توصیه نمی کنم مطبوعات بی طرف باشند اما واقعیت را از عقایدشان تفکیک کنند و آن را بر مبنای حقیقت تحلیل کنند.

وی با بیان این که در حال تنظیم منشور اخلاق انتخاباتی هستیم و سعی داریم رقابت را در قالب احزاب و تشکل ها قرار دهیم، گفت: در رسانه باید از کلی گویی پرهیز و نقد در چارچوبی مشخص تبیین شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بر تقویت تعامل رسانه ها و ایجاد فضای مشاوره ای بین رسانه و ستاد انتخابات تاکید کرد و افزود: جمع آوری و انعکاس مصاحبه های حرفه ای با قشرهای مختلف، ایجاد امید و تحرک در جامعه با هدف افزایش ضریب مشارکت مردم در انتخابات مورد انتظار است.

صادقی همچنین خواستار تهیه طرح جامع امنیت انتخابات متناسب با ملاحظات منطقه ای و پیشینه شهرستان های استان با رویکرد پیشگیرانه شد.

وی گفت: انتخابات در 12 حوزه انتخابیه اصلی و 61 حوزه فرعی این استان برگزار خواهد شد و تعداد نمایندگان آن در مجلس شورای اسلامی 18 نفر است که احتمال اضافه شدن یک نماینده دیگر از حوزه مشهد وجود دارد.

رئیس ستاد انتخابات استان افزود: در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز که تعداد نمایندگان این استان در آن 6 نفر است و احتمال اضافه شدن یک نفر دیگر نیز وجود دارد، یک حوزه انتخابیه اصلی و 27 حوزه در شهرستان ها و در 42 بخش در نظر گرفته شده است.

صادقی با بیان اینکه استان خراسان رضوی شش میلیون و 130 هزار نفر جمعیت دارد، تعداد واجدین شرایط رای دادن را چهار میلیون و 260 هزار نفر دانست که از بین آنها 268 هزار و 205 نفر رای اولی محسوب می شوند.

رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: 130 هزار و 884 رای اولی دختر و 137 هزار و 321 رای اولی پسر در استان خراسان رضوی وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای خراسان رضوی 60 هزار نفر دست اندرکار برگزاری انتخابات پیش بینی شده است افزود: از این تعداد 13 هزار نفر برای محافظت از صندوق های شعب اخذ رای توسط نیروی انتظامی تامین خواهند شد که آموزش های مختلفی برای آنان برگزار می شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.