استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مسوولان و اعضای تیم های نظارت و اجرایی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری موظف به رعایت اصل مهم بی طرفی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، سید موسی خادمی در نشست مشترک مجموعه ستاد اجرایی انتخابات و هیات نظارت این استان و شهرستان ها افزود: انتخابات مهمترین نماد مشارکت سیاسی و اصلی ترین ابزار به ظهور رسیدن مردم سالاری است که با توجه به اصول قانون اساسی آغاز و انجام می شود.

وی بیان کرد: انتخابات مجموعه قوانین مخصوص به خود را دارد و یکی از فصول فعالیت های مسوولان اجرایی است که در یک زمان مشخص آغاز شده و پایان می یابد.

خادمی با تاکید بر اینکه متولیان امر حق تفسیر قوانین انتخاباتی را ندارند، اظهار کرد: قانون انتخابات یک حق عمومی و دولتی است که نمی توان آن را به نفع گروه و یا افرادی خاص تفسیر کرد و در این زمینه هر چه در قانون آمده باید عمل شود.

وی عنوان کرد: ناظران و مجریان حق تفسیر قانون انتخابات به نفع جریان یا گروه خاصی را ندارند.

خادمی ابراز داشت: متولیان امر در هر دو مجموعه نظارت و اجرا باید این موضوع مهم را که حق تفسیر قانون انتخابات را ندارند به عنوان یک اصل بپذیرند و به آن عمل کنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد دخالت نکردن مسوولان و اعضای دو مجموعه نظارت و اجرا در فعالیت یکدیگر را اصل دوم برگزاری انتخابات دانست و افزود: این دو مجموعه تا حد امکان در کنار انجام وظایف خود به نحو احسن بدون دخالت در امور همدیگر به طور مستقل عمل کنند.

خادمی با بیان اینکه اصل سوم در برگزاری انتخابات همکاری متقابل مجریان و ناظران است که اصلی لازم و مهم به شمار می رود، گفت: این دو گروه باید همچون یک تیم همکاری متقابل و نزدیکی با یکدیگر داشته و فعالیت آنها مکمل یکدیگر باشد.

وی بیان کرد: همکاری تیم های نظارت و اجرا در راستای رسیدن به یک هدف مشترک که همان برگزاری انتخاباتی درست، مشارکتی و حداکثری است و بیانگر اراده مردم باشد انجام می شود.

خادمی اظهار کرد: همکاری و همگرایی تیم های نظارت و اجرا در کنار استقلال در انجام وظایف لازم است.

وی با اشاره به اینکه همکاری و هماهنگی وظیفه قانونی دو بازوی نظارتی و اجرایی انتخابات است، عنوان کرد: این همکاری باید در کمال خوش بینی و با دید مثبت به یکدیگر باشد و منجر به همگرایی شود.

خادمی اصل بی طرفی را به عنوان اصل دیگر در برگزاری انتخابات دانست و ابراز داشت: وظیفه مجریان و ناظران بسترسازی برای برگزاری انتخابات و فراهم کردن تجهیزات و امکانات مورد نیاز است به نحوی که مسیری هموار برای رقابت افراد ایجاد شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در انتخابات باید به مردم اعتماد داشت و مطمئن بود که تشخیص آنان درست است، افزود: علایق و سلایق شخصی و جناحی نباید در اجرای انتخابات دخالت یابد و اصل دخالت نکردن باید به ظور صورت حتم اجرایی شود.

خادمی گفت: تسلط کامل مجریان و ناظران بر قوانین انتخابات امری لازم و ضروری است.

وی با تاکید بر ضرورت مستندسازی تجارب و آسیب شناسی ها در روند اجرای انتخابات پیش رو، بیان کرد: مستندسازی تجارب در هر دو بخش نظارت و اجرا خدمتی مهم به آیندگان است.

خادمی اظهار کرد: یکی دیگر از اصول مهم در برگزاری انتخابات اصل تسلط و آشنایی به قانون است و تمام متولیان امر باید در زمینه برگزاری انتخابات پیش رو آموزش های لازم را سپری کرده و هر کدام از آنها به نوبه خود به قانون مسلط باشند.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.