رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: مسئولین غربی بدنبال تجزیه عراق هستند اما ایران و سازمان ملل با تجزیه عراق مخالفند.

ولایتی: سازمان ملل و ایران هر دو با تجزیه عراق مخالفتند
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در حاشیه دیدار با یان‌کوبیش نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور عراق با بیان اینکه ما تنها بر مسئله عراق تمرکز نداریم، بلکه تمام مسائل منطقه و از جمله تحولات سوریه برای ما مهم است، اظهارداشت: پس از همکاری روسیه با متحدینی که در سوریه علیه تروریسم می‌جنگند، صحبت کردیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل و ایران هر دو موافق به دفاع از تمامیت عرضی عراق هستند، افزود: مسئولین غربی بدنبال تجزیه عراق هستند اما ایران با تجزیه عراق مخالف است و سازمان ملل نیز در مورد این موضوع با ایران موافق است.

ولایتی با تاکید بر اینکه ایران باهر گونه طرحی برای تجزیه عراق مخالف است، ادامه داد: سازمان ملل و ایران در مورد سوریه معتقد هستند که راه حل نظامی وجود ندارد و فقط راه حل سیاسی است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه منطقه ما باید از امنیت برخوردار باشد، گفت: نماینده سازمان ملل از همکاری ایران با وی تشکر کرد و از نقش  ایران در ایجاد صلح و آرامش درمنطقه ستایش کرد.

وی با اشاره به صحبت‌های نماینده دبیر کل سازمان ملل مبنی بر اینکه سازمان ملل با هر گونه تلاش برای تجزیه عراق مخالف است، تاکید کرد: یکی از مسئولان بلند پایه ارتش آمریکا مطلبی را در مورد تجزیه عراق بیان کرد و بنده مخالفت صریحی در این رابطه اعلام کردم زیرا به آمریکایی‌ها ارتباطی ندارد و نباید در مورد مسائل استراتژیک نظر منفی داشته باشند.

ولایتی با اشاره به اینکه مردم عراق از کشور و تمامیت عرضی خودشان حمایت می کنند، ادامه داد: عراق سابقه فرهنگی و تمدن چند هزار ساله دارد ، اما آمریکایی‌ها با سابقه کمی که دارند نباید در رابطه با این موضوع صحبت کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک  اظهار داشت: کسانی که خارج از عراق در رابطه با تجزیه این  کشور سخنانی را می‌گویند، یا عمدا می‌خواهند این کشور مهم، عرب و مسلمان را به مجموعه‌های کوچک تر تبدیل کنند تا همیشه در حال جنگ باشد و یا از آمریکایی‌ها برای مسائل داخلی کمک بخواهند و آنها نیز سوءاستفاده‌های خودشان را داشته باشند.

وی با اشاره به نظر نماینده سازمان ملل در امور عراق مبنی بر اینکه مشارکت روسیه در قبال سوریه فرصت و تهدید است، گفت: با این حرکت تروریست‌ها ناامید و شکست خوردند و عملا دولت قانونی سوریه تقویت شد و با سرعت بیشتری تروریست‌ها و حامیان آنها دور شدند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک  با اشاره به اینکه بشار اسد برای ما مهم است،‌افزود: به مردم سوریه فرصت داده می شود تا در مورد آینده  خودشان تصمیم بگیرند و بشار اسد سرجایش باقی می‌ماند.

ولایتی در پایان خاطر نشان کرد: مقاومت 4 ساله سوریه بدون مقاومت مردم ممکن نبود و البته غربی‌ها جایگزینی برای بشار اسد ندارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار