چهره آینده زمین خاکستری است/زیستگاه‌های حساس کره زمین با کم آبی دست به گریبانند

بسیاری از زیستگاه‌های حساس کره زمین در شرایط بحران کم آبی به سر می‌برند و تداوم این شرایط ثمره‌ای جز خاکستری شدن بیش از پیش چهره آینده زمین ندارد.

چهره آینده زمین خاکستری است/زیستگاه‌های حساس کره زمین با کم آبی دست به گریبانندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قید شده حفاظت از محیط زیست برای ادامه نسل‌های امروز و بعدی یک وظیفه عمومی است و این امر باید همگانی شود و هر قانونی یعنی الزام،اجبار و باید در اجرای آن. ولی هنوز هم خبر از دست عوامل سودجو در تخریب محیط زیست می‌آید که به این قانون بی توجهی‌ می‌کنند.

 دستان سودجویی که برخی ناآگاهانه به تدریج تخریب آب و خاک دو عنصر اصلی سازنده جهان و حیات آدمی و جانوران را رقم می‌زنند و حالا اوضاع آب و خاک‌های ما چگونه است؟

* ایران در هدر رفت خاک جزء 7 کشور آسیائی است

 خاک یک منبع غیر قابل تجدید پذیر است و علاوه بر اینکه تنها تکیه گاه گیاهان محسوب می‌شود به عنوان یک بوم سازه حیاتی بسیار پیچیده نیز شناخته شده است.

محمد اسماعیل اسدی در این خصوص معتقد است: هر ذره خاک دارای میلیون‌ها میکرو ارگانیسم زنده است که همه آنها در تعامل شیمیایی و  فیزیکی با محیط خاک هستند پس حفظ خاک  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 یک کارشناس خاک در خصوص وضعیت خاک کشورمان می‌گوید: خاک 11 استان کشورمان در بیش از 100 نقطه آلوده به آلاینده‌های مختلف بوده و این امر محیط زیست و سلامت مردم را به شدت تهدید می‌کند این در حالی است که  هزینه رفع آلودگی  هر متر مکعب خاک به روش های مختلف بین 50 تا 5000 دلار است و در حال حاضر میزان فرسایش خاک در کشور ما حدود 16.7 تن در هکتار است که با شاخص جهانی پنج تا 6 تن در هکتار فاصله دارد.

*ایران در تنش آبی است

 امروزه کمبود یکی از مهمترین صفات مربوط به کلمه آب شده که همه جا در کنارش دیده و شنیده می‌شود.

محمد اسماعیلی اسدی در این خصوص می‌گوید: کاهش بارندگی، تغییرات آب و هوایی، مدیریت و مصرف نادرست منابع آبی، افزایش جمعیت و تامین آب و مواد غذایی، فعالیت‌های انسانی و برداشت‌های بی‌رویه و غیر مجاز از سوی کشاورزان از دلایل درگیری ایران با بحران کم آبی است.

*ایران پیش قدم در کشاورزی

تنها دلیلی که ایران 70 درصد کل آب تجدید پذیرش را استفاده کرده و نام خود را در لیست کشورهای در حال بحران آب به ثبت رسانده گره زدن حیات خود به صنعت کشاورزی بوده است.

محمد اسماعیل اسدی در این باره معتقد است: بیش از 70 درصد آب شیرین موجود در جهان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که این میزان در کشور ما 92 درصد است و باید راه کاری برای حل معضل مصرف زیاد منابع آبی در بخش کشاورزی و بهره‌وری پایین در این بخش اندیشیده شود.

*اثرات کم آبی بر محیط زیست ایران

افت آب دریاچه ارومیه، خشک شدن تالاب‌های هامون، بختگان و گاو خونی، خشک شدن بسیاری از رودخانه‌های دائمی گذشته، به هم خوردن تعادل اکولوژی محیط از جمله اثرات کم آبی بر محیط زیست ایران اسلامی است.

*طرح کشاورزی حفاظتی

در کشاورزی حفاظتی بقایای گیاهی در سطح مزارع حفظ می‌شوند و در این شکل آب کمتری نسبت به شرایطی که بقایای گیاه از بین می‌رود مصرف می‌شود.

محمد اسماعیل اسدی در این خصوص می‌گوید: انجام کشاورزی حفاظتی که آن را سامانه سازگار با محیط زیست می‌نامند منجر به کاهش فرسایش‌های بادی و آبی می‌شود، لذا برای محافظت منابع آبی باید رویکرد کنونی را تغییر داده و به سمت ترویج این سامانه در کشور پیش رویم.

*حل بحران آب تصمیم ملی است

برای حل بحرانی آب باید تصمیم ملی گرفته شود و سیاست‌های مدیریت یکپارچه و متمرکز حوضه‌ها و منابع آب با لحاظ حق آبه زیست محیطی تدوین شود تا شاید از پیش روی در بحران آب جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار