علت‌های خشکی زنجان رود مشخص شد

رئیس امور آزمایشگاهی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: زنجان رود با اجرای الگوی صحیح مصرف آب از سوی کشاورزان، رفع آلودگی‌های فاضلاب‌های شهری و روستای مطمئنا احیا می‌شود.

علت‌های خشکی زنجان رود مشخص شدخامسی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت زنجان رود اظهار کرد: مدتی است زنجان رود فصلی شده ولی در این چند روز اخیر به دلیل بارندگی خوب و مقطعی پر آب شده است. 
 
وی در خصوص دلایل بی آبی زنجان رود تصریح کرد: استفاده و برداشت غیر مجاز کشاورزان از حوزه‌های آبریز این رود ورود فاضلاب‌های روستایی، ورود کود  و سموم‌های فضولات روستایی، تخلیه فاضلاب‌های شهری شهرک نشینان واقع در مسیر رود، تخلیه فاضلاب‌ کارواش‌ها و آب خروجی از استخرها از دلایل ایجاد آلودگی و در نتیجه بی آبی این رود است. 
 
رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان برداشت‌های بیش از حد ظرفیت واحدهای شن و ماسه را از عوامل تخلیه آب‌های زیر زمینی متصل به زنجان رود دانست و افزود: با برنامه‌های در دست اقدام و برنامه ریزی‌های مدیریتی با این واحدها مقابله خواهیم کرد. 
 
وی با بیان این که استفاده نادرست و بیش از حد عوامل انسانی از آب‌های زیر زمینی محیط زیست را در برابر خشکسالی و تغییر اقلیم نامقاوم‌تر و ضعیف‌‌تر می‌کند افزود: وقتی مردم به غلط از آبها استفاده می‌کنند طبیعت و گیاهان را به تدریج با کاهش رطوبت روبرو کرده و آنها را در برابر تغییر اقلیم و خشکسالی نامقام‌تر می‌کنند در نتیجه محیط زیست و گیاهان زودتر از بین رفته و بستر برای پیدایش گرد و غبار آماده‌تر می‌شود. 
 
خامسی با  بیان این که زنجان‌ رود باید احیا شود و این امر تنها با مدیریت عملی و صحیح اجرا می‌شود، افزود: اگر از بالا دست مصارف کشاورزی را ملزم بر رعایت الگویی صحیح کرده و روش سنتی و قرقابی را حذف کنیم و متناسب با تولیدات امتیاز آب بدهیم و در نهایت فاضلاب‌های شهری و روستایی را مجهز به تصفیه خانه کنیم مطمئنا احیا می‌شود. 
 
وی ادامه داد: هم اکنون تعداد ساکنیم زنجان 450 هزار نفر است و از آنجایی که متوسط سرانه مصرف هر نفر 200  لیتر است مطمئنا با آب تصفیه شده متوسطه سرانه آب این تعداد نفرات این رودخانه احیا می‌شود. 
 
گفتنی است: سر منشاء زنجان رود دشت سلطانیه است و تا مرز قیطول ادامه داشته و وارد آذربایجان شرقی شده و در نهایت وارد دشت طارم و سد منجیل می‌شود. 
 
انتهای پیام/ 
 

برچسب ها: خاسمی ، خشکی ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار