آرتروگرافی جایگزین مناسبی برای MRI

امروزه آرتروگرافی بعنوان یک وسیله تشخیصی بطور وسیع جای خود را به MRI داده و بیش از پیش در علم پزشکی کاربرد دارد.

دکتر ‌رکسانا آزما ‌رادیولوژیست در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ‌آرتروگرافی گفت: روش ‌آرتروگرافی شامل عکس‌برداری رنگی است که برای دیدن مفاصل به کار می‌رود و به ‌طور وسیع جای خود را به MRI داده است. همچنین آرتروگرافی روشی است برای مطالعه‌ی ساختمان‌های مفاصل بدن که با تزریق ماده ای  کنتراست زا در مفاصل، کنتراست مصنوعی ایجاد می‌کند و تحت پوریسون های متفاوت از آن رادیوگرافی انجام می‌شود.

وی افزود: در این روش متخصص رادیولوژیست ابتدا ماده خاصی را به همراه هوا به درون مفصل اغلب به زانو و شانه تزریق می‌کند. این ماده مانع از عبور اشعه ایکس شده و موجب می‌شود تا فضای داخل مفصل نیز مانع عبور اشعه می‌شود.بنابراین سایه مینیسک در زانو و شانه بر روی فیلم دیده می‌شود.

این رادیولوژیست اظهار کرد: آرتروگرافی اندام فوقانی شامل مچ دست، آرنج و شانه و آرتروگرافی اندام تحتانی شامل مچ پا، زانو، مفصل ‌هیپ و مفصل ران از شایع ترین آرتروگرافی‌های موجود در علم پزشکی است.

دکتر آزما خاطرنشان کرد: بیشترین استفاده از آرتروگرافی در تشخیص پارگی مینیسک است. پارگی مینیسک به پارگی در غضروف جذب کننده ضربه گفته می‌شود که در مردان زیر 45سال شایع است و پارگی اغلب به دلیل چرخش زانو در حالتی به صورت خم شده یا نیمه خم شده است اتفاق می‌افتاد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار