رئیس کمیسیون ویژه در نشست خبری خود تمامی موارد گزارش این کمیسیون را براساس موازین قانونی، آرا و عقل جمعی خواند.

گزارش کمیسیون ویژه براساس چارچوب قانونی بود/ تمامی موارد براساس آرا و عقل جمعی انجام شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام طی برگزاری نشست خبری با تسلیت فاحعه جان باختگان منا و شهادت سردار حسین همدانی اظهار کرد: این توفیق را داشتیم که بیش از 40 روز با همکاری 14 نفر از نمایندگان در کمیسیون ویژه پیش ببریم و تلاش شد این  کمیسیون براساس چارچوب قانونی، آیین‌نامه داخلی مجلس و اعتماد رهبری نقش‌آفرینی کند.

زاکانی تاکید کرد: در این ایام سعی شد با تعمق و دقت بر متن برجام و قطعنامه و با کاری کارشناسانه مسیری دنبال شود که ما حصل آن گزارشی بی طرفانه و درکمال دقت باشد.

وی با اشاره به اینکه زمان بررسی برجام مصادف شد با تعطیلات مجلس گفت: بیشترین زحمت را نمایندگان در کمیسیون ویژه در این ایام تعطیلات کشیدند  برخود لازم می دانم از همه آنها با هر سلیقه‌ای تشکر کنم.

نماینده مردم، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر ، ادامه داد: برخی روزها اعضا 11 ساعت روزانه کار انجام می دادند که این ساعت ها همراه با چالش‌ها و سوالات همراه بود اما در نهایت گزارشی تهیه شد که می تواند مورد الگو سایر عرصه‌ها در مجلس باشد.

رئیس کمیسیون ویژه بیان داشت: تلاش می‌کنیم پایمان را از چارجوب قانونی فراتر نگذاریم و براساس عقل جمعی و نظر اکثریت مسائل را پیش ببریم و در هر جایی که نیاز به شفافیت بود بر سخنان و نظران اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ایمان را مد نظر قرار دادیم.

 عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به اینکه تلاش شد در کمیسیون ویژه با همه ادوار مذاکرات دیداری داشته باشیم، تصریح کرد: دیدارهای با رئیس جمهور را ظریف و عراقچی حامل پیام های روحانی می شدند.

زاکانی در ادامه افزود: اولین درخواست ما برای نشست از شخص لاریجانی بود که به دلیل سفر به تاخیر افتاد، همجچنین به دلیل 6 سال سکان‌داری اریکه مذاکرات به دست جلیلی و تیمش و همچنین 12 ساعت ارائه گزارش در کمیسیون امنیت ملی از وی نیز برای حضور در این کمیسیون دعوت کردیم.

وی با بیان اینکه نهایتا تیم مذاکره کننده فعلی بیشترین زمان را در کمیسیون ویژه در اختیار گرفت، اظهار کرد: همچنین نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در بالاترین سطوح، مسئول دفتر رئیس جمهور، کارشناسان مختلف به ویژه حقوقی، استادان دانشگاه‌ها، به این کمیسیون دعوت شدند و تمامی نظرات متکی به آرا و نظرات تخصصی بود.

 نماینده مردم ، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر اذعان کرد: 4 ساعت نیز با 12 نفر از اساتید دانشگاهی داشتیم، که بیشتر آنها در حوزه حقوق بین‌الملل صاحب نظر بودند و همچنین از طیف های مختلف فکری استفاده شدند تا اطلاعات دقیق خود را در معرض اعضای کمیسیون ویژه قرار دهند.

رئیس کمیسیون ویژه ادامه داد: برخی از استادان نیز، اعتراض می‌کردند که چرا در تنظیم سند و قبلا آنها را دعوت نکرده‌ایم.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تشکر از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور و وزارت امور خارجه گفت: وزارت دفاع، ستاد کل نیروهای مسلح، تیم هسته‌ای سابق، وزارت اطلاعات، مرکز پژوهش‌ها، استادان دانشگاه ، عرصه اجرایی و حراست مجلس، روابط عمومی و همچنین به طور خاص از صدا و سیما که زحمات این کمیسیون بر دوش آنها بود نیز تشکر می‌کنند.

زاکانی بیان داشت: از ابتدا با فرصت محدودی که داشتیم سعی شد روش مند عمل کنیم و اولین گام ما تصویب روش ‌کار کمیسیون ویژه و سند رسانه‌ای این کمیسیون بود که بعد از آن منطبق با مصوبات  هیئت رئیسه کمیسیون ویژه مدعوین دعوت می‌شدند و بعد از آن دست به تغییر آیین‌نامه داخلی هم زدیم، زیرا این آیین‌نامه داخلی در نیمه راه به کار ما نمی‌آمد.

وی ادامه داد: زمانی که این مورد، مورد دقت قرار گرفت، آیین‌نامه داخلی تنظیم و در نهایت امر تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار گرفت.

نماینده مردم ، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر با اشاره به جلسه اضطراری مورد درخواست لاریجانی از کمیسیون ویژه نیز تصریح کرد: لاریجانی از کمیسیون ویژه خواسته بود تا هر  چه سریعتر گزارش خود را ارائه کند که بر همین اساس در جلسه‌ای که برای بازدید آب سنگین اراک برخی اعضا به سفر رفتند بنده با چند کارشناس مرکز پژوهش ها نشستیم و زمانبندی جدید گزارش را مورد بررسی قرار دادیم.

*40 سوال کمیسیون ویژه از وزارت امور خارجه بی‌جواب ماند/ سازمان انرژی اتمی 20 سوال خود را پاسخ داد

رئیس کمیسیون ویژه ادامه داد: نهایتا در سی‌و یکم شهریور ما به سه راه حل رسیدیم و بعد از بررسی جمع میان راه حل دوم و سوم را که منطبق با آیین‌نامه بود را تصویب کردیم، که اول گزارش کمیته‌ها به جلسه آمده و بعد بررسی و رای گیری گزارش نهایی بسته شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تاکید بر اینکه همه کارها براساس عقل جمعی بود تصریح کرد: در روز آخر که برخی اشکال می گرفتند آیین نامه داخلی و روش کار را به آنها ارائه کردیم و گفتیم که تمام این روش ها قبلا در جمع اعضای کمیسیون ویژه تصویب شده است.

 عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: ما فقط به استماع نظرات بسنده نکردیم زیرا با توجه به هیجانات جلسات بنا بود سوالات توسط دبیرخانه تنظیم شود لذا 65 سوال تنظیم شد که در این میان 40 سوال به وزارت امور خارجه رفت که بی‌جواب ماند، و 20 سوال دیگر به سازمان انرژی اتمی ارسال شد که پاسخ آن داده شد.

رئیس کمیسیون ویژه با اشاره به اینکه کمیسیون ویژه 42 نامه نگاری نیز با سازمان‌های مختلف داشت ، اظهار داشت: برخی از نامه‌ها به کمیسیون پاسخ داده شد اما به علت آنکه پاسخ سوالات نیامده بود نتوانستیم گزارشات را زودتر از زمان‌بندی به صحن ارائه کنیم.

زاکانی تاکید کرد: طبق زمان‌بندی در 8 مهر ماه گزارش آماده و پیش‌نویس آن در کمیسیون قرائت شد و نقطه نظرات داده شد و 9 نفر از اعضای حاضر نیز نظرات خود را بیان کردند، تغییرات روز پنجشنبه و جمعه بر روی پیش نویس انجام شد و روز شنبه پیش‌نویس گزارش در جلسه کمیسیون ویژه خوانده شد.

وی با اشاره به برخی خبرها مبنی بر اینکه پیش نویس کجا نوشته شده است نیز گفت: با توجه به آیین‌نامه کمیسیون ویژه پیش‌بینی یک دبیرخانه را نیز کرده بودیم زیرا زمان ما محدود بود و براساس ماده 6 آیین‌نامه 3 دفتر وجود داشت، که یکی دفتر اطلاع‌رسانی، دوم دفتر عملیات و دیگری نیز دفتر تدوین بود.

نماینده مردم ، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در ادامه افزود: در دفتر تدوین برای هر کمیته یک دانشجو دکتری در نظر گرفتیم که 4 نفر از این دانشجو دکتری از مجلس بودند و یک نفر نیز از بیرون مجلس، دو نفر از دانشجویان دکتری از کارکنان مجلس بودند، یکی از کمیسیون اصل نود و دیگری از مرکز پژوهش ها و همچنین دو نفر از مامورین به مجلس بودند و از دفتر نمایندگان و یک نفر هم از بیرون از مجلس بود که جز معتمدین بنده نیز بود.


عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید کرد: با توجه به همان آیین نامه و به موازات کار کلی جلسات را پیاده‌سازی کرده‌ایم و چیزی نیز از قلم نیفتاد. کلیه اطلاعات بر روی سروری در مجلس ثبت شد، تا از گزند تغییرات و دسترسی محفوظ باشد، و در نهایت همزمان با پیاده سازی یک گزارش پیش نویس هم آماده شد.

رئیس کمیسیون ویژه بیان داشت: نهایتا 5 کمیته این کمیسیون و غیر از کمیسیون اقتصادی که جلسه آن شکل نگرفت تمامی کمیته‌های دیگر جلسات خود را به طور مرتب تشکیل دادند و در این مسیر داشته‌هایمان را به سوال تبدیل کردیم و برای رسانه‌ها به منظور نظر خواهی ارسال کردیم. و برخی موارد خاص را نیز برای دانشگاه‌ها می‌فرستادیم.

*عمر کمیسیون ویژه پایان نمی پذیرد/ بنده به عنوان رئیس کمیسیون ویژه صحبت می کنم

زاکانی با بیان اینکه موارد مربوط به کاربردهای دوگانه را به یکی از دانشگاه‌های رتبه یک کشور فرستادیم گفت: 30 نفر از اساتید فول پروفسور آنها برای ما گزارشی نوشتند که چه خطراتی از قبل این کاربردهای دوگانه برای صنعت و پیشرفت کشور وجود دارد که یکی از آنها حوزه دفاع و امنیت بود.

وی در ادامه افزود: در داخل کمیسیون ویژه دو نگاه وجود داشت، یک نگاهی که می خواست ما تنها به کلیات بسنده کنیم و دقتی را در متن برجام نداشته باشیم زیرا می‌گفتند امکان دارد از این دقت مضاعف ما دشمن سوء استفاده کند اما ما اصرار می کردیم که این راه درست نیست و باید گزارشی منطبق با واقعیت‌ها، نقص‌ها و حسن‌های برجام ارائه دهیم.

نماینده مردم ، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر تصریح کرد: روز شنبه گذشته پیش نویس گزارش در جلسه مطرح شد که مورد اعتراض برخی نمایندگان قرار گرفت و اعلام کردند که این گزارش کمیته‌ها نیست و بنده نیز گفتم هیچکدام خلاف مصوبات قبلی ما نیست زیرا قبلا روش تدوین گزارش در کمیسیون تصویب شده.


عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: گزارش ما 7 بند دارد که در ابتدا مقدمه، 6 بند تخصصی و بقیه آن پیشنهادات است و و در تمام لحظات بند بند این گزارش مورد بررسی و رای گیری قرار گرفته و در پایان نیز کلیات آن مورد رای گیری اعضا قرار گرفت.

رئیس کمیسیون ویژه با تاکید بر اینکه تا آخرین لحظات کمیسیون ویژه حائز این بوده که جلسات رسمیت داشته باشد گفت: ما حتی برای ویراستاری هم مجوز اعضا را گرفتیم.

زاکانی با بیان اینکه چرا باید ما با منافع ملی و حیثیت مجلس بازی سیاسی کنیم، اظهار کرد: واقعه‌ای که اتفاق افتاده چرا ما باید بیاییم نظرات خودمان را به جامعه تحمیل کنیم، چرا زمانی که نظر اساتید را می گیریم یک عده خوششان نمی‌آید ما تنها به قانون عمل کردیم.
 
وی بیان داشت: نهایت امر لاریجانی اعلام کرد که می‌خواهند طرحی را ارائه کنند و بنده نیز اعلام کردم وظیفه این کمیسیون ارائه طرح نیست و تنها می توانیم کارشناسی کنیم و نهایت امر قرار شد 3 نفر  از هر فراکسیون در یک جلسه به یک متن مشترک برسند اما بعد از آن در جلسه ای با حضور رئیس مجلس دوستان مترض بودندکه نظراتشان لجاظ نشده لذا آن طرح را امضا نکردند اما در صحن مجلس به احترام مجلس سکوت کردند و رای دادند به این امید که در راه اصلاح بر روی آن کار کارشناسی شود.

نماینده مردم ، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر اعلام کرد: هیئت‌رئیسه بر خلاف ماده 145 آئین‌نامه در بحث ارجاع کمیسیون تخصصی برجام را در نظر نگرفت و هیئت رئیسه به کمیسیون ویژه به چشم یک کمیسیون فرعی هم نگاه نکرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید کرد: حتی بر خلاف اعلام قبلی که قرار بود سه‌شنبه در جلسه کمیسیون امنیت ملی طرح یک فوریتی اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام بررسی شود روز دوشنبه آن را مورد بررسی قرار دادند و تنها با تغییر در چند کلمه گزارش آن را ارائه کردند. لذا ما نیز این کار را خلاف نفه صریح آیین نامه می دانیم و  هم خواهان تجدید نظر هستیم.

رئیس کمیسیون ویژه با اشاره به انتقادات برخی اعضای کمیسیون ویژه نیز اظهار کرد: به خود آنها نیز گفتم هیچ انتظاری از این نمایندگان نداشتم و از باب رعایت امانت گزارش کمیته‌های شما را به رسانه‌ها می دهم که گزارش کمیته سیاسی و امنیت اکنون ارائه شده.

زاکانی با بیان اینکه براساس ماده 44 آیین‌نامه هیچگاه عمر کمیسیون ویژه پایان نمی یابد گفت: مثلا کمیسیون اصل 44 به ریاست فولادگر طی دو دوره از مجلس مشغول به کار است و موضوع برجام نیز به آنها ارجاع شده است و بنده نیز به عنوان رئیس کمیسیون ویژه صحبت می‌کنم و عمر کمیسیون ویژه یک و یا 2 ماهه نیست و تا جایی که بتوانیم گزارش تفصیلی خود را ارائه می کنیم و حتی تاج‌گردان نیز اصرار داشتند که این کمیسیون بماند و نظارت کند.

وی با اشاره به اظهار نظرها و نامه مراجع عظام مانند آیت‌الله مکارم شیرازی نیز بیان داشت: ما از هر فرمایشی همچون مراجع عظام و بزرگوار استقبال می‌کنیم و ما نیز نهایتا سعی کردیم گزارش را با سرعت و دقت انجام دهیم.

نماینده مردم ، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر ادامه داد: کمال افتخار ما این است که این فرمایشات را مورد توجه قرار می دهیم زیرا این طرح یک طرح ملی است نه جناحی و به زودی نمایندگان با همکاری یکدیگر طرح جامعی را ارائه می کنند.


عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه کمیسیون ویژه می‌توانست از هر سلیقه‌ای در جلسات خود دعوت کند گفت: طبق قاعده‌ای اولویت با نظر اعضای کمیسیون بود و نمایندگان شرکت کننده در جلسات با حفظ نظم به ابراز نظرات می‌پرداختند.

رئیس کمیسیون ویژه ادامه داد: در دیدار با آمانو افرادی از قبل اعلام می کردند که شاید وی بداخلاقی کند اما بعد از برگزاری جلسه معاون وزارت امور خارجه و سازمان انرژی این جلسه را فوق العاده خواندند حتی آمانو در مراجعه با نظرات کمیسیون دست و پا و سخن خود را گم می کرد.

زاکانی با اشاره به گزارش هزار صفحه‌ای این کمیسیون نیز تصریح کرد: کلمه هزار صفحه‌ای از باب کثرت صفحات بیان شده و هزار صفحه‌ای وجود ندارد بلکه صدها صفحه گزارش را می‌توان براساس ارائه مستندات نوشت.

وی با تاکید بر اینکه کار کمیسیون ویژه طی سال‌های مجلس بی‌نظیر بوده است، گفت: فراکسیون‌ها طی طرحی براساس نگاه ملی و تخصصی در جلساتی که اعضای فراکسیون بدون حق وتو استدلال کنند طرحی را مطرح کنند.

نماینده مردم ، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر تاکید کرد: اتفاق فردا را هیئت رئیسه مجلس می تواند رقم بزند و ما حضورمان در جلسه فردا جدی است و استدلال‌های خود را بیان خواهیم کرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تاکید بر اینکه برخی قسمت‌های طرح یک فوریتی مجلس در مورد برجام شعاری است، بیان داشت: طرحی که ما ارائه خواهیم کرد براساس چارچوب منطقی و مانند گزارش ویژه خواهد بود.

رئیس کمیسیون ویژه تاکید کرد: بسیاری از پیش‌فرض‌هایی که اعلام می شد طی این گزارش بی‌ثبات شد، مانند آن که قرار بود جنگ شود و یا تحریم‌ها لغو شود که معلوم شد لغو شدنی نیست و دیگر اینکه با این برجام ما در منطقه قوی تر می‌شویم که معلوم شد ضعیف تر نیز خواهیم شد.

زاکانی با بیان اینکه معتقدم آنها نمی‌خواستند برجام به مجلس بیاید تا شعارهای خود را اعلام کنند گفت: اعلام می شد فوردو می خواهد ارتقا یابد که همچین چیزی نبود،‌ لذا باید اگر نمی خواهند نگاه سیاسی و منافع ملی را فدای منافع حزبی و امتخاباتی کنند طرحی قویتر از طرح یک فوریتی به مجلس بیاورند و به این طرح یک فوریتی در جلسه فردا رای ندهند.

وی با اشاره به سخن بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی که این گزارش به نفع نظام نیست اعلام کرد: بروجردی بعنوان یک عضو قدیمی مجلس درس بدی را برای آیندگان به جا گذاشت و البته در مورد این اظهار نظر وی تعجب کردم.

نماینده مردم ، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر ادامه داد: علت ضربه زدن به نظام از منظر بروجردی این بود که وی  به همراه همفکران خود در جلسه کمیسیون از ابنتدا به صورت جزیره‌ای می نشستند و خواهان دفاع از برجام بودند همانطور که در دفتر ابوترابی‌فرد جلسه گذاشتند تا ببینند چگونه می توانند از برجام دفاع کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به برخی خبرها مبنی براینکه زاکانی قصد درآوردن پیراهنش را داشته است، بیان داشت: شما قضاوت کنید، بنده گفتم پیراهن ریاستم را در می‌آورم و به کف خیابان رفته و با مردم حرف می‌زنم و اعلام می‌کنم شما دیکتاتوری می خواهید راه بیاندازید و دیگر آن روزهای گذشته است و هر کدام از مسئولان دولتی هم می‌خواهند بیایند دفاع کنند.

رئیس کمیسیون ویژه با تاکید بر اینکه 6 گزینه برای تایید طرح یک فوریتی پیش روی ماست، بیان داشت: اگر طرح مطلوب باشد آن را تایید می‌کنیم، اگر کمی اشکال داشته باشد آن را تایید کرده اما بیانیه تفصیلی می‌دهیم، اگر بخواهیم مشهود قبول کنیم، طرح و اثرات مثبت آن بیشتر باشد، با شروطی قبول می‌کنیم.

زاکانی در ادامه افزود: شرطی می‌گذاریم که رد نشود و طبق اصل 175 آیین‌نامه مسیر قانونی مجلس را به 177 دنبال می کنیم یا اینکه مجلس سکوت کند که در آن صورت برجام غیر قابل اجرا می‌شود.

وی با اشاره به برخی خبرها مبنی بر آبستراکسیون برخی نمایندگان در جلسه روز یکشنبه مجلس تاکید کرد: آنها ابتدا خودشان با خروج از کمیسیون ویژه این موضوع را پایه‌گذاری کرده‌اند البته بنده خوشحال نشدم که این ها از جلسه بیرون رفتند.

نماینده مردم ، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر عملکرد کمیسیون ویژه و ارائه گزارش آن را یک  عملکرد موفق از مجلس دانست و اعلام کرد: اگر این مجلس این مسیر را برود مطمئنا همان مجلسی خواهد شد که در راس امور است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به برخی خبرها مبنی بر آنکه در جلسه صبح شنبه نمایندگان به دلیل بی احترامی ها جلسه را ترک کردند گفت: روز شنبه هیچ فیلمی از جلسه گرفته نشده که جای تامل  دارد اما ضبط شده است. بنده به هیچ کس بی‌احترامی نکرده‌ام و اجازه بی احترامی را به هیچ کدام از نمایندگان نداده‌ام اما گاهی تندی هایی انجام می شد که نشان از جدیت داشت و در صد و چند ساعت جلسات این کمیسیون تنها یک یا دو بار تندی انجام شد که نمی‌توان به دلیل آن جلسه را ترک کرد.

رئیس کمیسیون ویژه با  تاکید بر اینکه هئیت رئیسه مجلس غیر از مسیری که آیین نامه مشخص کرده با این کمیسیون رفتار کرده است بیان داشت: هیئت رئیسه مجلس این کمیسیون را حتی به عنوان یک کمیسیون فرعی هم حساب نکرد و تاریخ در مورد آن قضاوت می کند اکنون آیین‌نامه مجلس از دست هیئت رئیسه و کمیسیون امنیت ملی تکه تکه شده است.

زاکانی ادامه داد: برخلاف سخنان مقام معظم رهبری بدون دقت و برخلاف نظرات کمیسیون‌ها، کمیسیون امنیت ملی گزارش خود را ارائه کرد و هیئت رئیسه مجلس برای حفظ شان خانه ملت و منافع کشور از مسیر خلاف قانون خود دست بردارد و مسیر قانونی را طی کند.

وی با بیان اینکه خطوط قرمز نظام کاملا مشخص است گفت: لغو کامل تحریم‌ها خط قرمز نظام است که به طور واضح در گزارش کمیسیون ویژه آمده است که در کدام قسمت لغو و در کدام قسمت تعلیق میشود.

نماینده مردم ، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر با تاکید بر اینکه بنده هیچ موضوع پنهانی ندارم، گفت: بنده دو مشاور حقوقی داشتم ، دکتر رحمانی استاد و دکتری حقوق عمومی دانشگاه علامه که جانباز 70 درصد است و در داخل دبیرخانه نیز 5 دانشجوی دکتری کار دبیرخانه را انجام می‌دادند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: همچنین چند ده نفر از اساتید دانشگاه که بعنوان کارگزار کمک می کردند تا بنده پیش‌نویس گزارش را بنویسم.

رئیس کمیسیون ویژه با تاکید بر اینکه کمیسیون ویژه به این نتیجه رسید که 5 سند وجود دارد گفت: سند برجام، قطعنامه‌، برنامه دراز مدت ایران،  که در این رابطه به ما سندی نداده‌اند، نقشه راه بین ایران و آژانس انرژی اتمی و همچنین سند دیگری بین سازمان انرژی اتمی کشورمان و رئیس سازمان انرژی اتمی امریکا بسته شد که بسیار مهم نیز هست.

زاکانی خاطر نشان کرد: ما سه سند از وزارت امور خارجه درخواست کردیم، که به ما ارائه نکرده‌اند  همانطور که سوالات ما را نیز پاسخ نداده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
چرا سانسور میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
خدا قوت آقای زاکانی شما همچنان به وظیفه خود عمل کنید دیگه دیگران چی میگن مونده به اعتقاداتشون مهم اینه که آدم پبش خداش شرمنده نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
ول کن آقا با احترام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
بس کنید پول نفت ۸سال دولت قبلی چکار کردین?,,,,,,,,ازتحریم چقدر سودمی برید?دولت دکتر روحانی بهترین دولت جمهوری اسلامی
آخرین اخبار