در روز هایی که همه دایه مهربانتر از مادر برای ‍ژانر کودک می شوند صدایی نا موزون از عرصه ی موسیقی این حوزه به گوش می رسد که زنگ خطر مظلومیت ژانر کودک را برای هنرمندان تداعی می کند .

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  چهره ی این هفته را از میان افرادی برگزیدیم که با ذوق و قریحه ی خوش خود رنگ و لعابی به حوزه ی کودک و نوجوان داده اند . هرچند محدود اما به نوعی کاملا ملموس اسم خود را برسر زبان ها انداخته اند. 

زنگ خطر تئاتر کودک 
مرضیه برومند در حاشیه اختتامیه بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان درهمدان از ضرورت افزایش امکانات زیرساختی تئاتر کودک و نوجوان ، کمبود سالن وهزار سنگ نزده بردرب نبودن های امکانات زیرساختی توسعه تئاتر کودک گفت. 

مرضیه برومند بیش ازاین با کارهای " مدرسه ی  موشها " و مجموعه های عروسکی دیگری مانند "خونه مادر بزرگه" تداعی گر روزهایی است که سینما ، تئاتر و تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان درقاب تصویر خود نمایی می کردند . اما حالا چی شد که این روزها اینجوری شد و سنگ ها یکی پس از دیگری ادله بر نبودن امکانات می زندند ، تحلیلش بماند بر دوش بزرگانی که مسئولیت ژانر کودک و نوجوان را بر عهده گرفتند . 

یکی از گفته های مرضیه برومند که با یکی از خبرگزاری رسمی داشت ، حل و فصل برسر نبود سالنهای اجرا و چرایی دیده نشدن کار کودک . 

باشگاه خبرنگارن جوان : ‌
کدام دیده نشدن؟ روزهایی که "خونه مادربزرگه"  و "مدرسه ی موشها " پیاپی از تلویزیون پخش می شد کمتر کسی بود که این دو مجموعه عروسکی را نبیند و یا مجموعه ی "کلاه قرمزی " را که با هنرمندی و تیزهوشی ایرج طهماسب و حمید جبلی سالهاست پخش میشود . کسی نبیند و دوست نداشته باشد . 

این درست که کار کودک در حوزه ی تئاتر دیده نمی شود یا بهتر بگم کمتر مورد توجه مردم و مسئولین قرار می گیرد ، اما همیشه یک طرفه به قاضی رفتن هم مناسب نیست تئاتر خیلی وقت است که بار و بندیل خود را از سر سفره های مردم جمع کرده است حالا بماند افراد هنردوست و هنرجو که همچنان به حرمت خاک صحنه اجرا های تئاتر را دنبال می کنند ، اما خانم برومند تنها اجرا های کودک نیست که تبلیغ نمی شود بلکه اجرای ژانرهای درام و سنین بزرگتراز 15 یا 20 سال هم تبلیغات آنچنانی ندارد .

درگوشی میگم ، بماند تئاترهای آزادی که با تبلیغات و پخش تراکت های رنگارنگ در کیسه های خرید از سوپرمارکت ها جای خود را مثلا در سبد فرهنگی و هنری خانواده ها جا خوش می کنند و به اسم تئاتر رفتند وبهانه ی دو تا نمایش دیدن مردم را به سمت سالن های متفرقه میکشانند .

شما نگران نباشید از قدیم گفتند تا کارد به استخوان نرسد صدای کسی در نمی آید . سپاس خانم کارگردان که همچنان دلسوزانه برای حوزه ی کودک و نوجوان کار می کنید . کار های شما نیازی به تبلیغ ندارد و مثل همیشه منتظر تولیدات جدید شما هستیم چه روز های جشنواره نزدیک باشد و چه نباشد . 

پی نوشت اول :  
مرضیه برومند جدای از اینکه زنگ خطر حوزه ی کودک را به صدا درآورد از نگرانی بزرگتری گفت که در روز های اخیر گریبان گیر مجموعه فیلم های ایرانی هم شده است ، آن هم استقبال و واکایی مردم در شبکه های ماهواره ای که اتفاق خوبی را رقم نمی زند . 

با این حال نباید از تولیدات داخلی رسانه ی خودمان غافل باشیم. ساخته هایی مانند مجموعه های تلویزیونی "معمای شاه" ، "کیمیا" ، "آمین" ، "آقا و خانم سنگی" و یا برنامه های تلویزیونی مانند "محله گل و بلبل" ، "رنگین کمان" ، تولیدات و انیمیشن های شبکه ی پویا که ماه ها و حتی سالها طول می کشد تا دقایقی را در قاب تصویر ثبت و رضایت خانواده های ایرانی را برآورده کنند.


گزارش از محدثه نعمتی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار