سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: این نهاد در انجام وظایف خود در جهت ریشه‌کن کردن استعمار کوتاهی کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین دهقانی روز پنجشنبه در کمیته ویژه سیاسی و استعمارزدائی این سازمان طی سخنانی به نمایندگی از طرف جنبش عدم تعهد پیشنهادات این جنبش را برای ریشه کن ساختن پدیده شوم استعمار و آزادی بی‌قید و شرط مردمان و سرزمین‌های تحت استعمار ارائه داد. 

دهقانی با اشاره به توصیه‌های مهم جنبش عدم تعهد در شانزدهمین اجلاس سران که در سال 1991 در تهران برگزار شد، بر حمایت مجدد این جنبش از حق غیر قابل انکار مردم تحت استعمار برای رسیدن به خودمختاری بر اساس منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های مربوطه تاکید کرد و از این که هنوز 17 سرزمین غیرخود مختار در لیست سازمان ملل متحد باقی مانده است و این نهاد نتوانسته به هدف خود مبنی بر ریشه‌کن کردن استعمار برسد، انتقاد کرد. 

وی خواستار اجرای وظایفی شد که این نهاد بین المللی طبق منشور این سازمان برعهده دارد و بر ضرورت تسریع تلاش‌های این نهاد در جهت ریشه‌کن کردن استعمار تاکید نمود.

سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در بخش دیگری از سخنان خود خواستار جبران خسارت‌های ناشی از استعمار در سرزمین های مستعمره در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و خودداری از هرگونه فعالیتی از سوی استعمارگران در سرزمین‌های استعماری که با منافع سکنه تحت استعمار در تضاد است، شد. 

دهقانی همچنین بر حمایت همه جانبه جنبش عدم تعهد از اعمال حقوق لاینفک مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود و داشتن دولت مستقل و پایدار فلسطینی به پایتختی قدس شریف تاکید نمود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار