کارشناس مسائل اقتصادی و انرژی گفت: افزایش تولید تنها نمی‌تواند دلیل محکمی برای اخذ بازارهای از دست رفته باشد باید در کنار افزایش تولید، امنیت سرمایه گذاری در کشور ایجاد شود.

مجتبی گل‌پرور کارشناس مسائل اقتصادی و انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص قیمت نفت گفت: برنامه افزایش تولید عربستان و تخفیف قیمتی آنها علیرغم ادعاهای مطرح شده مانند تلاش برای حفظ بازار و جلوگیری از دست دادن مشتریان؛ هیچ توجیه اقتصادی ندارد و به طور قطع یک توطئه مشترک بین کشورها است.
 
این کارشناس تصریح کرد: عربستان در آینده نزدیک باز هم افزایش تولید می‌دهد. باید توجه داشت که در تحلیل این رفتار عربستان دو نکته حائز اهمیت است. نخست اینکه برنامه‌ریزی‌های عربستان در خارج از این کشور انجام می‌گردد و خودشان چندان تعیین کننده نیستند و تنها مجری آن سیاست‌های می‌باشند. دوم اینکه عربستان در همه حال خود را در مقابل ایران و روسیه می‌بیند و اقداماتش را همواره برای رویارویی با تلاش‌های روسیه و ایران در منطقه سازماندهی می‌کند.
 
گل‌پرور تاکید کرد: پیش بینی می‌شود قیمت نفت در ماه‌های آینده روند صعودی به خود بگیرد.   
 
وی تصریح کرد: قیمت بالای نفت اصولاً به این معنی نیست که سود کلانی عاید کشور شود به طور یقین همزمان با افزایش قیمت نفت قیمت کالاهای اساسی نیز افزایش می‌یابد.
 
گل‌پرور افزود: نباید به صنعت نفت سیاسی نگاه کرد چرا که این صنعت موتور محرکه اقتصاد کشور به شمار می‌رود، باید به دور از حاشیه به فکر توسعه این صنعت بود.
 
کارشناس مسائل اقتصادی و انرژی تاکید کرد: برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز باید به فکر شناسایی بازارهای جدید بود تا بازارهای از دست رفته منطقه را احیا کرد.  
 
وی تاکید کرد: بسیاری از کشورها قراردادهای بلند مدت و کوتاه مدت دارند و اکثر مشتریان پالایشگاه‌ها خود را متناسب با نفت آن کشورها تطبیق می‌دهند بنابراین زمانی که تحریم‌ها برداشته می‌شود همسو با آن باید تمهیداتی اندیشیده شود تا بازارهای قوی‌تر را به سوی خود جذب کنیم.  
 
گل پرور افزود: افزایش تولید تنها نمی‌تواند دلیل محکمی برای توسعه اقتصادی کشور باشد بایستی در کنار افزایش تولید امنیت سرمایه گذاری در کشور ایجاد شود.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار