زنجان؛

تنوع مواد معدنی کشور در استان زنجان

رئیس سازمان صنعت ،‌معدن و تجارت استان گفت: حدود 85درصد از تنوع مواد معدنی کشور در استان زنجان وجود داشته که هم اکنون عملیات استخراج بر روی آنها انجام می گیرد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز زنجان ؛ رئیس سازمان صنعت ،‌معدن و تجارت استان با بیان این مطلب گفت: 35 نوع از مواد معدنی کشور در این استان موجود بوده که بالغ بر 30 نوع ماده معدنی استخراج و روانه بازار مصرف می گردد.

فغفوری افزود: به لحاظ شرایط زمین شناسی ، استان زنجان دارای شرایط بسیار مناسبی برای تشکیل کانی های معدنی می باشد ، بطوریکه این استان از نظر وجود ذخایر معدنی دارای پتانسیل های بسیار غنی بوده و ضمن داشتن رتبه 12کشوری یکی از قطب های معدنی کشور علی الخصوص ذخایر سرب و روی با عیار مطلوب به حساب می آید.

وی ادامه داد : موقعیت مکانی مناسب استان و مجاورت آن با استانهای صنعتی و مصرف کننده مواد معدنی شامل استانهای تهران ، آذربایجان شرقی و غربی ، قزوین ، همدان و گیلان و کردستان باعث استخراج و عرضه مواد معدنی از معادن و حمل آن برای مصرف در سایر استان ها می گردد .

رئیس سازمان صنعت ،‌معدن و تجارت استان از جمله مواد معدنی منحصر بفرد در استان زنجان را شامل آلونیت (تنها در استانهای قزوین و زنجان و آذربایجان شرقی) ، براسیت آنتی موئن ، سرب و روی با عیار بالا و سنگهای گرانیتی با رنگ بژ ، شکلاتی با نام گرانیت خرمدره و پتاس سنگی و سولفات منیزیم دانست.

فغفوری به اهم فعالیت های بخش معدن در شش ماهه اول سال جاری اشاره کرد و افزود : در نیمه نخست سال جاری مناقصه واگذاری طرحهای کمک به تجهیز اکتشاف پایه و تفصیلی و بازرسی معادن و تعیین استخراج واقعی برگزار گردید.

وی از انعقاد تفاهم نامه اجرای عملیات اکتشافی در پهنه های طارم و سلطانیه با ایمیدرو در این مدت خبر داد و یادآور شد : انعقاد تفاهم نامه اجرای عملیات اکتشافی در پهنه انگوران –زرشوران با شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران و استقرار نمایندگی سازمان زمین شناسی در استان از جمله مهمترین اقدامات بخش معدن در 6 ماهه اول امسال بوده است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: مواد ، معدنی ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.