با وجود حمایت‌هایی که در کمیسیون ماده 5 از هتل‌سازی می‌شود، در چند سال اخیر جزء یک هتل، هتلی در تهران ساخته نشده است.

چرا در چند سال اخیر هتلی در تهران ساخته نشده است؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال 57  نزدیک به 124 هتل در تهران وجود داشت که به دلایلی بیش از نیمی از آن‌ها تغییر کاربری دادند و به همین دلیل در حال حاضر تعداد هتل‌های پایتخت با سال 57 برابری می‌کند.

در طول 4 دهه‌ی گذشته تنها یک هتل 5 ستاره در تهران ساخته شده است که با 4 هتل 5 ستاره قبل امروز تنها 5 هتل 5 ستاره در پایتخت وجود دارد و این در حالی است که در استانبول ترکیه بالغ بر 100 و در دبی بیش از 100 هتل 5 ستاره ساخته شده است.

* ساخت هتل به صرفه نیست

رسیدگی به کاستی‌ها در ساخت زیرساخت‌های گردشگری بسیار مهم است و هتل‌سازی و توجه به مکان اقامت گردشگران از جمله موارد ضروری در این زمینه است.

محسن قریب مدیر عامل گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی می‌گوید: از دولت تقاضا داریم در بخش تشویق سرمایه‌داران محورهایی را مورد اولویت قرار دهد .در حال حاضر حدود 3 هزار و 300 مجموعه هتل و آپارتمان که فقط 130 هتل،4 و 5 ستاره در ایران داریم و ظرفیت این عدد یک‌میلیون مسافر در سال است.لذا در مقایسه با سند چشم‌انداز که باید 20 میلیون نفر را جا بدهیم خیلی راه نرفته داریم.که بر این اساس باید حداقل 400 هتل داشته باشیم و  هر سال 25 هتل 5 ستاره ایجاد شود که در عمل این اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: زمین مناسب و حتی‌ مکان رایگان برای ساخت هتل نیاز داریم چرا که در حال حاضر پول زمین هتل برابر با پول ساخت آن است و این برای سازندگان به صرفه نیست.

* کمبود هتل یکی از چالش‌های پایتخت

با وجود حمایت‌هایی که در کمیسیون ماده 5 از هتل سازی می‌شود چرا در چند سال اخیر جز یک هتل، هتلی در تهران ساخته نشده است.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در خصوص عدم رغبت به هتل‌سازی می‌گوید: سرمایه‌گذاران گمان می‌کنند این حوزه درآمد مالی چندانی ندارد و اگر آپارتمان‌سازی کنند سود بیشتری نصیب‌شان می‌شود و این در حالی است که مدیریت شهری حمایت‌های لازم را از هتل‌سازی در پایتخت دارد و براساس قانون معافیت‌های 5 ساله تعریف کرده است همچنین دولت نیز وام‌های لازم را به سازندگان هتل می‌دهد.

گفتنی است؛ بهتر است مسئولان قوانین را به سمتی سوق دهند که موجب توسعه مراکز اقامتی شده و پس از توسعه، تسهیلات و حمایت‌های لازم اندیشیده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار