حب مقام و قدرت طلبی و دنیاپرستی، صاحبان حق را از رسیدن به حقشان باز می دارد و غدیر را که به وسعت جهان و به عمق بشریت است، انکار می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد, غدیر تنها یک روز نیست بلکه نقطه عطف تاریخ است، تاریخی که به وسعت جهان و به عمق بشریت و انسانیت اشاره دارد.

در این روز فرخنده و مبارک، پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) به صورت رسمی و با تشریفات خاصی، پس از پایان مراسم حج در حضور بیش از یکصدهزار مسلمان خطبه غدیر را ایراد فرمودند؛ و طی آن ضمن اعلام جایگاه حضرت علی(علیه السلام) به عنوان جانشین و امام پس از خود، یازده امام پس از ایشان را هم معرفی نمودند.

پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) از حاضران خواستند که این پیام مهم را به غایبان برسانند و همه حضرت علی(علیه السلام) را با نام امیرالمؤمنین(علیه السلام) بخوانند و با ایشان بیعت کنند.

به همین مناسبت پای صحبتهای حجت ‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدتقی قبولی درخشان، استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد پیرامون واقعه غدیر و اهمیت آن می نشینیم.

روز غدیر ضامن بقای رسالت پیامبر

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قبولی درخشان با اشاره به فرازی از خطبه غدیر که پیامبر می فرماید «خداوند دستور داده اگر آنچه «درباره علی» نازل کرده به مردم نرسانم، وظیفه رسالت را انجام نداده‌ام که خداوند امنیت از «آزار» مردم را برایم تضمین کرده، گفت: خداوند سه بار جبرئیل را به پیامبر نازل کرد تا در مکانی به نام غدیرخم، سپید و سیاه مردم را جمع و علی‌بن‌ابی‌طالب را بعنوان برادر، وصی، جانشین و امام پس از خود معرفی کند.

وی به بیان فضایل امیرالمومنین از لسان پیامبر پرداخت و افزود: پیامبر می فرماید "نسبت علی به من همان نسبتی است که هارون به موسی داشت، با این تفاوت که رسالتم خاتمه یافته و علی(ع) از این پس ولی و صاحب اختیار شما بعد از خداوند و رسولش است، چراکه علی‌بن‌ابی‌طالب همان کسی است که نماز به پا می داشت و در حال رکوع به نیازمند صدقه داده و در هرحالتی به دنبال کسب رضای خداوند است."

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت روز غدیر، گفت: عدم ابلاغ مسئله غدیر مساوی با عدم انجام رسالت نبی اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) در طول 23 سال است و اهمیت این روز به خاطر بقای رسالت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و دوام آن به وسیله امیرالمؤمنین(علیه السلام) است و روز غدیر، روز یأس کافران از دین الهی و روز کامل شدن دین است.

برتری عید غدیر بر عید فطر و قربان

حجت الاسلام قبولی درخشان به بیان اهمیت روز غدیر از زبان ائمه(علیهام السلام) پرداخت و گفت: حضرت فاطمه(س) در فرازی از خطبه غدیر می‌فرمایند: خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجت و عذری باقی نگذاشت.

وی همچنین به سخن امام رضا(علیه السلام) در این باره اشاره کرد و افزود: امام رضا(ع) می فرمایند "همانا روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است."

استاد دانشگاه فردوسی مشهد روایت شیخ صدوق از روایات حسن‌بن راشد از امام صادق(ع) را بیان کرد و گفت: از امام پرسیدند آیا برای مسلمانان غیر از عیدفطر و عیدقربان عیددیگر هست؟ و آن چه روزی است؟ که امام صادق(علیه السلام) فرمودند: آری عیدی که از دو آن عید بالاتر و ارزشمندتر است روزی است که امیرمؤمنان(علیه السلام) به خلافت منصوب شد و راهنمای الهی برای مردم گردید.

ریشه واقعه عاشورا در انکار غدیر است

این استاد دانشگاه با اشاره به اسناد وکتب‌ تاریخی گفت: ماجرای کربلا ریشه در مسائل زمان امام حسین(علیه السلام) و روی کارآمدن یزید ندارد، بلکه ریشه اصلی آن مشکلاتی است که بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ایجاد شد. مخالفت با فرمان الهی و انکار آنچه پیامبر در روز غدیر ابلاغ کرد و اینکه کار را به سقیفه بنی ساعده کشاندند.

قبولی درخشان با بیان اینکه انکار غدیر سبب شد مقامی را که خداوند به اهل بیت(علیه السلام) داده بود از آنها غصب شود، گفت: هتک حرمت به خاندان پیامبر و فاطمیه و عاشور در نتیجه انکار غدیر است.

دنیاپرستانی که غدیر را فدای مطامع خود کردند

حجت الاسلام و المسلمین قبولی درخشان چهار علت را برای انکار واقعه غدیر در گذشته و حال بیان کرد و گفت: علت اول هوای نفس و تعلقات افراد است؛ چون خلافت علی(ع) به نفع آنها نبوده و حق را نمی‌پذیرفتند. علت دوم کینه ورزی است که در کلام عبدالله عمر به حضرت علی(علیه السلام) وجود دارد؛ آنجا که می‌گوید: "چگونه قریش تو را دوست بدارد در حالیکه تو در روز بدر و احد هفتاد نفر از بزرگان آنها را به قتل رساندی". علت سوم مربوط به عدالت امام است؛ ابن‌ابی الحدید می‌گوید: مهمترین سبب در اعراض عرب از امیرالمؤمنین(علیه السلام) مسئله مالی بود، زیرا علی(علیه السلام) شخصی نبود که کسی را بی جهت بردیگری برتری دهد، عرب را برعجم تفضیل بخشد همانگونه که پادشاهان چنین می‌کردند. و علت چهارم دشمنی با خاندان بنی هاشم بود.

وی افزود: ابوحامدغزالی از علمای اهل سنت در کتب خود بیان کرده است، که خلیفه دوم در روز غدیر با امیرالمؤمنین(علیه السلام) بیعت می‌کند ولی این فرد، علت اعراض و رویگردانی خلیفه دوم از این بیعت را تحت تأثیر قرار گرفتن هوای نفس و علاقه به ریاست و رهبری بیان کرده و استوانه خلافت را از مکان اصلی تغییر داده است.

اینگونه است که حب مقام و قدرت طلبی و دنیاپرستی صاحبان حق را از رسیدن به حقشان باز می دارد و فجایع خونباری را در تاریخ بشریت رقم می زند. غدیر به وسعت تاریخ جنایات دنیاپرستان است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.