معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمان گفت: جشن ثبت جهانی روستای تاریخی و دستکند میمند 21 مهرماه در شهرستان شهربابک برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استانها باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان و بنا به اعلام روابط عمومی استانداری ، حمید ذکا اسدی در نخستین جلسه ستاد برگزاری جشن ثبت جهانی روستای میمند، افزود: استان کرمان جزو معدود استان هایی است که دارای سه اثر ثبت شده جهانی است.

وی به بازسازی باغ فتح آباد اشاره کرد و گفت: شاید اولین جلسه ای که با حضور استاندار کرمان تا ساعت سه بامداد طول کشیده است در راستای بازسازی بازار و باغ فتح آباد بوده است و این امر نشان دهنده توجه مدیریت استان کرمان به این حوزه است.

اسدی تاکید کرد: بیشترین همت استاندار کرمان بر بازسازی و بهبود وضعیت آثار تاریخی استان تمرکز یافته به گونه ای که شاید در مسایل سیاسی و امنیتی نیز تا این اندازه جلسات طولانی برگزار نشده است.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد برون زا و بارور باید به حوزه گردشگری توجه لازم را داشته باشیم و این امر در حال حاضر در استان کرمان به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمان به وجود بیش از 700 اثر تاریخی ثبت شده ملی و بیش از هفت هزار و 500 اثر شناخته شده در استان کرمان اشاره کرد و ادامه داد: اگر وضعیت نمونه خطی که در جنوب کرمان برداشته شده است مورد بررسی قرار گیرد، تاریخ پیدایش خط و تمدن تغییر می کند و همه تاریخ شناسان و باستان شناسان به سمت ایران و جنوب استان کرمان نشانه می روند.

وی به ظرفیت های کشاورزی و معدنی استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: اگر این ظرفیت ها هم نبود استان کرمان با بهره گیری از ظرفیت های تاریخی و گردشگری خود می توانست گام های اساسی در حوزه اقتصادی بردارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز گفت: رویکرد خوبی در خصوص توجه به هویت، میراث فرهنگی و آثار و ابنیه تاریخی در استان کرمان وجود دارد که در هیچ دوره ای نمونه آن را نداشته ایم.

محمود وفایی افزود: همت مسوولان استان از جمله معاون سیاسی و امنیتی استانداری نشان می دهد که درک مشترکی از سوی مدیریت استان کرمان در سیستم اجرایی ایجاد شده تا به بافت تاریخی، آثار و میراث فرهنگی شهرهای این استان بیش از این آسیب وارد نشود.

وی با بیان اینکه تاکنون آسیب های زیادی به آثار تاریخی استان کرمان وارد شده است، ادامه داد: 60 تا 70 درصد از بافت تاریخی کرمان از بین رفته است.

وفایی گفت: باغ فتح آباد نیز در آستانه نابودی بوده که با همت استاندار کرمان به یکی از آثار تاریخی و گردشگری استان کرمان تبدیل شده ست.

وی تصریح کرد: امروز ادامه کار مرمت و بازسازی بزرگترین خانه خشتی جهان در رفسنجان آغاز شد تا این مکان به یک مرکز فرهنگی و تاریخی در رفسنجان تبدیل شود.

وی به توجه استاندار کرمان به روستای میمند اشاره و بیان کرد: استاندار کرمان برای اولین بار در کشور تنها استانداری است که برای ثبت جهانی یک اثر تاریخی در جلسه مربوطه شرکت کرده و این امر نشانگر توجه وی به این حوزه است و رسانه ها باید این مسایل را به مردم بگویند.

وی تاکید کرد: تمامی انجمن های میراث فرهنگی باید امروز خوشحال باشند که استاندار آنها به میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری توجه ویژه ای دارد.

وفایی خاطرنشان کرد: استاندار کرمان اقتصاد و فرهنگ را به صورتی زیبا با یکدیگر پیوند داده است و هر قدمی که ایشان بر می دارد در راستای حفظ اصالت ها است.

وی گفت: امروز توجه به حفظ بافت تاریخی شهرها، ابنیه تاریخی و جاذبه های گردشگری در مرکز توجه سیستم مدیریتی استان کرمان قرار دارد که جای تقدیر دارد.

مدیرکل حوزه استاندار کرمان در این نشست، میمند را یکی از آثار باستانی و نقاط گردشگری جهان برشمرد و گفت: استان کرمان ظرفیت های بسیاری برای عرضه در سطح جهانی دارد.

فرشید فلاح افزود: امیدواریم آثار ثبت شده جهانی سال به سال افزایش یافته و کرمان از این مسیر به هدف اصلی خود یعنی تبدیل به قطب گردشگری برسد.

وی اظهار کرد: باید بهترین بهره برداری از فرصت ثبت جهانی میمند در یونسکو صورت گیرد و این موضوع به یک رویه جزفرهنگی تبدیل شود.

وی یادآور شد: براساس پیگیری های استاندار کرمان مقرر شده که لوح ثبت جهانی و نماینده یونسکو در 21 مهرماه به استان کرمان برسد.

فرماندار شهرستان شهربابک نیز در این نشست گفت:این شهرستان سومین شهرستان پهناور استان کرمان است که 80 درصد جمعیت آن در شهرها ساکن هستند.

وی تاکید کرد:مردم انتظار دارند که جشن ثبت جهانی میمند در شهرستان شهربابک برگزار شود.

روستای صخره ای و دستکند میمند با قدمت سه هزار ساله در 230 کیلومتری مرکز کرمان قرار دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.