چشمه‌ای که در طول چندین دهه اصلی‌ترین منبع ورود آب به تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد بود دستخوش عوامل انسانی و طبیعی قرار گرفته وخشک شد.

50 درصد نخستین سایت پرنده نگری ایران خشک شدبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چشمه روستای قره داغ در فاصله یک کیلومتری‌ تالاب بین‌المللی کانی برازان شهرستان مهاباد که مهمترین‌ منبع تامین کننده این تالاب بود خشک شد.

 *چرا چشمه قره داغ خشک شد؟

 با اینکه مردم محلی اظهار کرده‌اند که حتی در سال‌های خشکسالی شدید این منطقه چشمه پر از آب بوده و از طریق زهکش‌ها و کانال‌ها، قسمتی از آب خود را راهی تالاب برازان کرده، اما اکنون بعد از چندین دهه این چشمه عاری از آب شده است.

 کامران حسینی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در این باره می‌گوید: کاهش منابع زیر زمینی، حفر چاه‌های غیر مجاز در حاشیه‌ این چشمه خشکسالی و تغییر اقلیم از دلایل خشک شدن آب این چشمه است.

 مسئولان امور آب‌ مهاباد نیز در این خصوص معتقدند: هم اکنون بیش از دو هزار و 800 حلقه چاه کشاورزی غیر مجاز در این شهر وجود دارد که به صورت غیر قانونی سالیانه افزون بر 10 میلیون متر مکعب آب از آنها برداشت می‌شود.

 *خشک شدن چشمه قره داغ تا نابودی تالاب برازان و مردم اطرافش 

شهری که 215 هزار نفر جمعیت در خود جای داده و اطراف چشمه روستای قره داغ و در حوالی تالاب کانی برازان 3 روستا مستقر هستند با خشک شدن حوزه آبخیز و به دنبال آن، تالاب کانی برازان چه برسر مردم اطراف این حوزه آبخیز تالاب خواهد آمد.

 حسینی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در این باره می‌گوید: خشک شدن چشمه روستای قره داغ در زمانی اتفاق افتاده که 50 درصد از مساحت تالاب کانی برازان به دلیل گرما و تبخیز شدید آب خشک شده و عمق آب در سایر مناطق نیز به کمتر از یک متر رسیده است.

وی در خصوص روستاهای اطراف تالاب می‌گوید: هم اکنون قسمت‌هایی از این تالاب در ضلع شرقی آن در نزدیکی روستای بفراون و تله سن و قسمت شمالی در نزدیکی روستای گروس به طور کامل خشک شده است.

*از خشک شدن تالاب کانی برازان تا نابودی گردشگری

تالاب کانی برازان با وسعتی‌ افزون بر 927 هکتار در 30 کیلومتری شمال مهاباد واقع شده که از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.

 حسینی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در این باره معتقد است: تالاب کانی برازان که هر ساله در این فصل میزبان هزاران قطعه پرنده مهاجر از مناطق شمال اروپا و کشورهای اسکاندنیاوی است با خشک شدن قسمت‌هایی از آن، حضور پرندگان مهاجر و تغذیه آنها با مشکل جدی مواجهه کرده است.

*تک تک انسان‌ها مامور حفاظت از محیط زیست شوند

 این روزها که در گوشه و کنار سرزمینمان‌ مدام از کم آبی، خشکسالی، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری، خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها سخن است باید در کمال ناراحتی، خودمان و تک تک انسان‌های اطرافمان را هوشیار و آگاه به جلوگیری و پیشگیری از نابودی و تخریب بیش از پیش محیط زیست کشورمان کنیم چرا که همه ما مسئولیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار