تیم ملی بسکتبال ایران صبح فردا دومین دیدارش را در مرحله دوم جام ملت‌های آسیا برابر تیم قدرتمند فیلیپین برگزار می‌کند.

گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان – عنایت‌الله آتشی- خاطرم هست سال 1357 افتخار مربیگری تیم ملی بسکتبال جوانان ایران را داشتم. آن سال بازی‌های جوانان آسیا در مانیل فیلیپین برگزار می‌شد و بعداز ظهرها هم همان سالن میزبان مسابقات جام جهانی مردان بود. آن سال بازی‌های جهانی سطح بسیار بالایی داشت و دوست نداشتیم حتی تماشای یکی از آنها را از دست بدهیم.آن دوره برای نخستین بار بازی‌های بسکتبال جهانی مستقیم از تلویزیون فیلیپین پخش می‌شد. هرگز فراموش نمی‌کنم که برزیل بازیکنی به اسم اسکار اشمیت داشت که بسکتبالیست بسیار شوتزن از فاصله دور بود. او آرزوی حضور در NBA را در عالم جوانی داشت، چرا که آن موقع حضور در NBA بسیار دشوار بود.

آن سال فیلیپین میزبان، با انجام بازی‌های خوب، مقتدرانه در رتبه هشتم جهان ایستاد و این مقام خوبی برای نماینده آسیا به حساب می‌آمد. فیلیپین در بازی‌های آسیایی تهران هم که سال 1974 در پایتخت کشورمان برگزار شد، حضور خوبی داشت و به مقام چهارم دست یافت و ما هم به مقام ششم رسیدیم. فیلپین با سابقه 7 بار حضور در المپیک، 5 حضور در جام جهانی و 26 حضور در جام ملت‌های آسیا از تیم‌های ریشه‌دار و بزرگ قاره پهناور به شمار می‌آید. حاصل حضور فیلیپینی‌ها در جام ملت‌های آسیا 5 عنوان قهرمانی (مدال طلا)، 3 نایب قهرمانی و یک مقام سومی است. فردا تیم ملی در شرایطی به مصاف این تیم ‌می‌رود که از از 15 حضور خود در جام ملت‌های آسیا صاحب 3 عنوان قهرمانی در سال‌های 2007، 2009 و 2013 است.

درباره رویارویی‌های فیلیپینی‌ها با تیم کشورمان هم باید گفت ازسال 2007 ما 8 بار در جام ملت‌های آسیا، بازی‌های آسیایی، جام ویلیام جونز و کاپ آسیا برابر این تیم ایستادیم و فقط یک بار نتیجه بازی را به فیلیپین واگذار کردیم و 7 بار این تیم را شکست دادیم. امسال هم فیلیپین با توپ پر به چانگشای آمد و سودای قهرمانی در سر داشت اما شکست روز نخست برابر فلسطین، آب سردی بر پیکر تب بالدوین وشاگردانش بود. فیلیپین با آندری بلچ، سنتر و نور وود دو بازیکن آمریکایی‌الاصل خود در دو دیدار بعدی به پیروزی رسید و راهی مرحله دوم شد تا با تیم کشورمان همگروه شود. البته بلچ پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا تمرینات خوبی نداشته است و نمی‌تواند انتظارات بالدوین را برآورده کند.  

شرایط تیم ملی ایران برابر فیلیپین به هیچ وجه سخت نیست و اگر تیم ملی با شرایطی که دارد به مصاف فیلیپین برود، بدون شک این تیم چاره‌ای جز شکست برابر ملی‌پوشان کشورمان ندارد. بچه‌ها باید بدون استرس بازی عادی خود را برابر فیلیپین به نمایش بگذارند و با تمام وجود و توان فنی و فیزیکی خود برابر حریف کهنه‌کار خود بایستند. از سوی دیگر تا کنون تیم ما همراه چین تیم‌های بدون شکست جام بیست و هشتم تا امروز هستند‌ و این موضوع هم می‌تواند عامل برتری روحی ایران برابر حریف فردای خود باشد.

دیگر عامل برتری ایران بر فیلیپین، نیمکت قدرتمند ایران است. نیمکت‌نشینان ایران در واقع فاصله‌ای با نفرات اصلی ندارند و این برای هر تیمی موهبت بزرگی به شمار می‌آید. بائرمان با اتکا به وزن نیمکت خود، به خوبی بازیکنانی مانند موردنظرش را برای مصاف‌های سرنوشت‌ساز آماده کرد.

به هرحال، دوشنبه روز بهنام یخچالی است. بازیکن جوان و آینده‌دار پست دو تیم ملی بسکتبال کشورمان که تشنه حضور در چنین میدانی است، برابر فیلیپین به یقین روز خوبی خواهد داشت. فردا فرصت دیگری برای جواد داوری است تا با تجربه گرانبهایش به کمک جوانترها بیاید. فردا سعید داورپناه دیدار ویژه‌ای را تجربه می‌کند تا با پرتاب‌های 3 امتیازی‌اش همراه آفاق باتجربه بالدوین را شگفت‌زده کنند. فردا روز کاپیتان تیم ملی است. صمد نیکخواه بهرامی که آرام آرام به صمد همیشگی ما بدل می‌شود. کاپیتان پرافتخار بسکتبال ایران که حضورش در زمین لرزه براندام فیلیپینی‌ها می‌‍‌اندازد. فردا صبح اوشین ساهاکیان و محمد حسن‌زاده امان فیلیپینی‌ها را در چانگشای می‌گیرند و یکی با شوت‌های ویرانگر و دیگری با حضور مستمرش در ریباند، بلای جان حریف می‌شوند. فردا روز مهدی کامرانی و سجاد مشایخی، بازیکنان ریزنقش، جنگنده و جسور تیم ایران است. تلفیق تجربه و جوانی گاردهای راس ایران، شاگردان بالدوین را سردرگم می‌کند. فردا روز تداوم درخشش محمد جمشیدی است. بازیکن پست 3 ایران که دستش تازه گرم شده و با ذکاوت بالای خود می‌تواند امتیازات فراوانی برای ایران به ارمغان بیاورد. فردا روز قدرتنمایی اصغر کاردوست است. سنتر قدرتمند و دلاور ایران که نبردی جانانه با مدافعان فیلیپین، زیر سبد حریف خواهد داشت و بالاخره فردا روز حدادی است. حامد، بازیکن دوست داشتنی و سرشناس بسکتبال قاره کهن است. فردا روز تدبیر و تفکرات کادر فنی ایران مقابل نایب قهرمان دوره پیش است. امیدوارم بازی ایران برابر فیلیپین مانند فینال بازی‌های 2013 مانیل که ایران برابر بیش از 20 هزار تماشاگر فیلیپینی این تیم را در خاک خود شکست داد، پایان شیرینی برای تیم کشورمان داشته باشد.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار