رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با اختصاص 52 میلیارد تومان برای 15 هزار هکتار عملیات آبخیزداری در کانون‌های بحران استان قزوین اجرا می‌‎شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ خداکرم جلالی در بیستمین جلسه اتاق فکر آب استان قزوین که در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر اتفاقات زیادی از جمله گرم شدن زمین، کاهش آب‌های زیرزمینی و آب‌های شیرین موجب بیان‌زایی شده است.

وی افزود: همچنین افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای، جنگل تراشی، مصرف سوخت‌های فسیلی و بهم خوردن تعادل اکوسیستم جهانی نگران‌کننده است بنابراین اگر به فکر تدبیر برای خروج از وضعیت فعلی نباشیم نسل‌های آینده دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه مصرف سوخت‌های فسیلی در قرن بیستم 15 برابر شده است، اضافه کرد: پدیده‌های محیط‌ زیستی به گونه‌ای است که اثرات آن در سایر نقاط جهان نیز مشخص می‌شود بنابراین نیاز است که الزامات قانونی برای تمام کشورها ایجاد شود تا این پدیده‌ها را بتوان کنترل کرد.

جلالی با بیان اینکه در 50 سال اخیر میزان دمای کره زمین افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، ادامه داد: در 50 سال اخیر دمای کره زمین هشت درجه افزایش یافته که این روند در کشور ایران 1.5 درجه است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه هر درجه افزایش دما حدود 17 درصد نیاز آبی گیاهان را بالا می‌برد و از سوی دیگر نزولات آسمانی نیز در این مدت کاهش یافته است، هر روز شاهد گسترش بیابان‌ها در کره زمین هستیم.

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در استان قزوین و جنوب استان البرز و غرب استان تهران یک مجموعه 300 هکتاری بیابانی وجود دارد که اگر برای آن فکری نکنیم دچار مشکلات حادی در آینده می‌شویم زیرا این کانون از مناطق بحرانی کشور به شمار می‌رود.

جلالی با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن در استان‌های مختلف کشور تصریح کرد: این طرح در توسعه روستاها نقش مهمی ایفا می‌کند و از 20 سال گذشته در استان‌های مختلف کشور آغاز شده است.

وی بیان کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته اجرای طرح ترسیب کربن نتایج مطلوبی به همراه داشته است و با توجه به اثرات مطلوب اجرای این طرح امیدواریم مسئولان استان قزوین نیز نسبت به اجرای آن در اراضی این استان اقدام کنند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در طرح جامع‌نگری اقتصاد، محیط‌ زیست و فعالیت انسان مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: طرح ترسیب با نگاه جامع‌نگری است و با تشکیل گروه‌های توسعه روستایی و صندوق خرد روستایی می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

جلالی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین وجود دارد پیشنهاد می‌کنیم طرح ترسیب در یک منطقه از این استان به عنوان پایلوت اجرا شود تا بتوان مناطق روستایی را از بیابانی شدن نجات داد.

وی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه عنوان کرد: مشکلات به وجود آمده در دریاچه ارومیه حاصل بی‌توجهی به جامع‌نگری بوده و از سوی دیگر اقدامات انجام شده هماهنگ و هدفمند نبوده است زیرا اگر کارهای صورت گرفته با استفاده از جامع‌نگری و با هماهنگی انجام می‌شد قطع‌ به یقین نباید شاهد خشک شدن دریاچه ارومیه می‌بودیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: با توجه به وضعیتی که دشت قزوین در حال حاضر دارد باید به بحث جامع‌نگری در حوزه آبخیزداری دشت قزوین توجه ویژه‌ای شود.

جلالی گفت: با اختصاص 52 میلیارد تومان برای 15 هزار هکتار عملیات آبخیزداری در کانون‌های بحران استان قزوین اجرا می‌‎شود تا از شدت بیابانی شدن اراضی این استان جلوگیری شود.

وی یادآور شد: جنوب شهرستان‌های آبیک و بویین‌ زهرا کانون بحران است که امیدواریم با کمک استانداری قزوین موضوع در اولویت قرار گیرد و اقدامات کنترل بیابانی شدن قزوین تقویت شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.