قزوین؛

۱۳۵ میلیون مترمکعب در منابع آبی استان قزوین صرفه جویی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: با اجرای طرح های انسداد چاه های غیرمجاز، کنترل برداشت چاه های مجاز و مدیریت اصولی مصرف در یک سال گذشته ۱۳۵ میلیون مترمکعب در منابع آبی استان صرفه جویی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقزوین؛حمید قزوینی گفت: در سال جاری با کاهش ۳۶ میلیمتر بارندگی شاهد کم شدن ۱۱.۵ درصدی بارشها بودیم که در کنار مشکلات کم آبی این موضوع نیز باید مدیریت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین تصریح کرد: در حالی که در دهه های گذشته هر سال ۲۰ سانتیمتر افت آب دشت قزوین را داشتیم متاسفانه در ۲۰ سال اخیر یک متر و ۲۰ سانتیمتر افت داشتیم که فرو نشست زمین و پیشروی آب شور از پیامدهای آن است.

قزوینی اضافه کرد: از مهرماه سال گذشته تاکنون با انسداد ۴۸۷ حلقه چاه غیرمجاز و ۱۷۹ حلقه کنترل برداشت در مجموع با مدیریت و کنترل ۸۰۵ حلقه چاه زمینه ۱۳۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی آب در استان فراهم شد.

وی بیان کرد: تاکنون ۱۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند در استان نصب شده و با تامین اعتبار لازم روند نصب سیستم هوشمند در چاه های آب کشاورزی تسریع خواهد شد.

قزوینی اظهارداشت: مصرف آب فضای سبز ادارات استان بالغ بر ۱۲ میلیون مترمکعب است و آمادگی داریم کنتورهای هوشمند در این بخش نیز نصب شود تا مدیریت منابع به خوبی صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: وسعت فضای سبز در شهر قزوین ۶۹۱ هکتار، در شهرستان البرز ۱۰۰ هکتار، در بوئین زهرا ۱۵ هکتار، آوج ۱.۲ هکتار، در مجموع یک میلیون هکتار است که باید مدیریت آبیاری در این حوزه جدی گرفته شود.

وی بیان کرد: اجرای طرح های تعادل بخشی و آبخیزداری، نصب کنتورهای هوشمند، تشکیل یگان مشترک حفاظت از مناب آبی، کاهش ۲۵ درصد پروانه های چاه آب کشاورزی، ارتباط دانشگاه ها با حوزه آبی از دیگر کارهایی است که در التاق فکر آب عملیاتی شده است.




انتهای پیام/ ا
برچسب ها: طرح ، منایع ، آبی ، قزوین ، صرفه جویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.