معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 20 آب انبار از سال 75 تاکنون در این استان به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ رحیم دادی نژاد افزود: 30 آب انبار به ثبت رسیده در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 12 مورد در گچساران است.

وی بیان کرد: آب انبار های این استان بیشتر در مناطق سخت گذر و ارتفاعات مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

دادی نژاد ابراز داشت: آب انبار های به ثبت رسیده این استان مربوط به دوره اسلامی است که در مناطق، دیل، آرو، بافت تاریخی دهدشت، خان عوض و چرزو قرار دارد.

وی گفت: در گذشته آب انبارها محلی برای تامین آب آشامیدنی مردم بودند و به دلیل نوع ساخت و معماری مناسب، آب موجود در این آب انبارها همیشه خنک بوده است.

دادی نژاد با بیان اینکه صنعت قدیمی آب در گذشته از طریق آب انبار، قنات، چاه و رودخانه تامین می شد گفت: آب انبارهای این استان در اواخر دوره قاچاریه بدلیل سیستم های میکانیکی از رونق افتاد.

وی ادامه داد: ایرانیان در گذشته در کنار ساخت قنات ها و سدها، به ذخیره سازی آب های زمستانی برای به مصرف رساندن آنها در فصل های گرم سال نیز توجه داشته اند و برای تحقق این مساله، آب انبار را بنیان گذاشته اند.

به دلیل قرار داشتن برخی از مناطق این استان در قسمت گرمسیری از گذشته های دور به ضرورت وجود آب انبار پی برده بودند و بر همین اساس آب انبارهای بسیاری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که به مرور زمان و با فراهم شدن امکان دسترسی آسان مردم به آب، رفته رفته، از رونق افتادند و در حال حاضر، کاربرد چندانی ندارند.

676 اثر تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید که بیشتر این آثار تاریخی در شهرستان کهگیلویه و گچساران قرار دارد.

انتهای پیام /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.