آسمانخراش‌ها در راه ریو - قسمت چهارم

ایران - هنگ کنگ؛ دیدار ویژه برای 3 تفنگدار بائرمن

تیم ملی بسکتبال ایران بامداد امروز چهارمین دیدار خود را در جام ملت‌های آسیا برابر هنگ‌ کنگ برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، بامداد امروز تیم ملی بسکتبال کشورمان در دیداری نه چندان دشوار به مصاف حریف کم آوازه خود، هنگ کنگ می‌رود. تیمی که برخی کارشناسان از آن با نام «ماکت کوچک چین» یاد می‌کنند اما این تیم فاصله‌های زیادی با سطح بسکتبال چین دارد. البته سرعت این تیم شباهت‌هایی هم به تیم چین دارد. هنگ کنگی‌ها هم مانند اغلب  کشورهای شرق آسیا، مبتنی بر بازی سرعتی‌اند. 

این تیم با میانگین قدی 190 سانتیمتر از تیم‌های کوتاه قامت جام بیست و هشتم به شمار می‌آید اما میانگین سنی 25 سال، هنک کنگ را 3 سال جوانتر از تیم کشورمان نشان می‌دهد. بازی امروز بدون شک می‌تواند دیداری تدارکاتی اما جدی برای تداوم حضور مقتدرانه آسمانخراش‌های ایرانی در قاره کهن باشد. درک بائرمن، مرد آلمانی بسکتبال ایران به خوبی می‌داند امروز علاوه بر حفظ سلامت بازیکنانش باید دست چند مهره تاثیرگذار ایران را هم گرم کند. صمد نیکخواه بهرامی که با رهایی از بند آسیب‌دیدگی، در واپسین روزهای آماده‌سازی تیم ملی خود را به جمع اردونشینان اضافه کرد، هنوز نمایش درخشانی در جام ملت‌ها نداشته است. به عبارت بهتر دست صمد هنوز گرم نشده است. 

کادرفنی ایران که به خوبی از قابلیت‌های کاپیتان کشورمان آگاه است، با بازی دادن به نیکخواه بهرامی کوشید صمد را به روزهای اوج خود بازگرداند. بائرمن حتی از نیکخواه بهرامی در پست غیرتخصصی چهار بازی گرفت تا او را از قالب یک بازیکن کلیشه‌ای پست 3 خارج کند. شاید همین موضوع هم باعث شده کاپیتان برای ایفای نقش به عنوان فوراردی قدرتی، به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. به هرحال بائرمن به خوبی می‌داند چه زمانی و کجا از مهره‌هایش استفاده کند. بازی امروز برای صمد بازی ویژه‌ای است و حالا آسیا می‌خواهد اقتدار کاپیتان ایران را ببیند. 

دیگر مهره تاثیرگذار بسکتبال ایران، حامد حدادی است. سنتر سرشناس قاره پهناور که حضورش برای هرتیمی غنیمت است. حامد هم با صلاحدید بائرمن در مرحله نخست فشار زیادی به خود نیاورد و جدا از بازی سوم که اصلاً به میدان نرفت در دو دیدار اول و دوم برابر ژاپن و هند هم به تناوبت در جریان بازی در ترکیب تیم ایران قرار گرفت. هرچند حالا روند امتیازآوری بازیکنان ایران، بین ملی‌پوشان تقسیم شد اما به یقین بائرمن و همه هواداران تیم ملی بسکتبال ایران از امتیازگیری‌های پیاپی حدادی خوشحال می‌شوند. با روشن شدن موتور حدادی، تیم ایران توان دوچندانی می‌گیرد و اگر حدادی، حامد همیشگی باشد، تیمی در آسیا یارای مقاومت برابر آسمانخراش‌های ایرانی را نخواهد داشت. به هرحال بازی امروز برابر هنک کنگ می‌تواند برای حامد هم موثر باشد و حدادی با تمرینی جدی در این دیدار، خود را برای روزهای سرنوشت ساز ایران در چانگشا آماده کند. 

مهدی کامرانی، ضلع سوم مثلث قدرت ایران اما از دو ستاره دیگر تیم ایران زمان بیشتری بازی کرده است و تاثیر بیشتری هم در بازی‌های ایران گذاشته است. کامرانی بدون شک بهترین پست یک آسیاست که شایستگی‌های خود را در جام ولیام جونز هم به رخ رقیبان کشید. گارد راس اصلی تیم ملی بسکتبال حدود یک دهه کنار بازیکنان بزرگ ایران حضور داشته و در مدت زمان اندکی با بدنه تیم هماهنگ می‌شود اما خود مهدی هم شرایط دو ستاره دیگر ایران را به خوبی درک می‌کند. کامرانی می‌تواند با بازی گرفتن به موقع و مطلوب از صمد و حدادی، نقش موثری در روند آماده‌سازی این دو مهره کارامد داشته باشد. 

گزارش: یاسر سماوات

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار