ورود 75 درصد پهبادها به بخش تجاری تا پایان سال 2020

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2020، 75 درصد پهبادها به بخش تجاری وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری که امروز چهارشنبه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به زمینه‌های همکاری ایران با شرکت‌های روسی در نمایشگاه MAKS اظهار داشت: دعوت به همکاری در شرکت روسی همکاری مشترکی در ایجاد پایگاه اورهال منطقه‌ای بالگرد با شرکت روسی بسته‌ایم و همچنین همکاری را در طراحی و تولید پهبادهای تجاری با این شرکت داشته‌ایم که پیش بینی می‌شود تا پایان سال 2020 ، 75 درصد از این پهبادها تجاری شوند.

وی در ادامه گفت: همکاری را در ارزیابی هواپیمای 100 نفره سوپرجت در مسیرهای پروازی ایران و در صورت استقبال خطوط هوایی در زمینه خرید همراه با ساخت قطعات در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی داشته‌ایم.

منطقی در خصوص هواپیمای 100 نفره سوپرجت تاکید کرد: طراحی و تولید هواپیمای سوپرجت با مشارکت زیرمجموعه معتبر غربی نظیر انگلیس، فرانسه، ایالات متحده آمریکا و سوئیس و در کلاس هواپیمای غربی صورت پذیرفته است و تاکنون بالغ بر 150 فروند از این هواپیما به فروش رسیده است، در این هواپیما از حداکثر زیرساخت‌های سازمان‌های معتبر استفاده شده است.

موتور این هواپیما با شراکت شرکت‌های روسی و فرانسوی به طور مشترک کار می‌کند.

وی همچنین با اشاره به معاونت علمی در ساخت این هواپیما عنوان کرد: نقش معاونت علمی در این خصوص به صورتی است که با شرکت‌هایی که بخش‌هایی از این محصول را تولید می‌کنند در داخل ایران مشارکت و صحبت خواهد داشت و همچنین در حاشیه نمایشگاه MAKS 21 میلیارد دلار قرارداد که مربوط به این هواپیما سوپرجت بود منعقد شد.

وی تصریح کرد: یک سری هواپیما‌های قدیمی وجود دارد که به مرور از رده خارج می‌شود و برای این گونه هواپیماها برنامه‌هایی داریم تا هواپیما‌های جدید را جایگزین آنها کنیم، یکی از این هواپیماها هواپیمای آتشفشان می‌باشد که چهل تا بیست تن را در یک مدت زمانی تبخیر می‌کند. این هواپیما ابرهایی را که قابلیت باروری دارند، آزمایش کرده و به صورت تخصصی استفاده می‌کنند. یک اقدام دیگر این است که تا پایان آبان ماه این هواپیماهای آتشفشان کاربردی‌تر می‌َشوند و در رده‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی بیان کرد: در حوزه هوایی برای فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان دو کار اساسی انجام داده‌ایم؛ یکی افزایش سطح دانش و دیگری کاربردی کردن این دانش می‌باشد که در این خصوص اگر یک سری آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی داشته باشیم که از بسترهای مختلف این آزمایش‌های مختلفی را انجام می‌دهند و فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان کمک کردیم و همچنین تفاهم‌نامه‌ای را مابین ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی و وزارت آموزش و پرورش تا پایان سال منعقد می‌کنیم تا وزارت آموزش و پرورش نیز برنامه‌های خود را برای این گونه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی ارائه کند.

منطقی با اشاره به آخرین وضعیت طرح‌های کلان عنوان کرد: در بخش هوایی سه طرح کلان را شروع کرده‌ایم که دو تا از این طرح‌ها در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تایید شده و طرح دیگر نیز در شورای عالی عتف به تصویب می‌رسد، هواپیماهایی که در معاونت علمی تایید شده‌اند هواپیماهای شش نفره‌ای هستند که تا پایان بهمن ماه اجرا می‌شوند و هواپیماهای دیگر در شورای عالی عتف به تصویب رسیده است در دستور کار قرار دارد، به طور کلی فاز اول طرح‌های کلان انجام شده و در حال تصمیم گیری هستیم که در کدام زیرساخت‌ها وارد می‌شوند و به مذاکراتی که با کشورهایی که می‌خواهند وارد این فاز شوند نیاز داریم.

وی افزود: چهارصد تا 500 میلیون دلار برای اجرای طرح‌های کلان کامل به بودجه نیاز داریم و از آنجایی که کشور ما در این زمینه کمبود داریم، در حال رایزنی با کشورهای غربی هستیم.

وی در پایان اذعان داشت: یک نمایشگاهی را در آبان ماه خواهیم داشت که در این نمایشگاه کل شرکت‌های دانش‌بینان در زمینه هوایی و هوانوردی حضور خواهند داشت و با چند تا از شرکت‌های مشترک قرارداد امضا خواهیم کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار