مدیر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از بروز بیماری سیاه زخم(شاربن) در بین دام‌های استان خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان دکتر حسن قاسمی فرد اظهار کرد: با اشاره به اینکه در ابتدای شهریور گزارشی از سوی درمانگاه بخش خصوصی مبنی بر تلفات دام بر اثر این بیماری گزارش شد، اظهار کرد: بعد از این گزارش، نمونه گیری و انجام آزمایشات انجام شد و تلفات چهار راس دام در روستای گریوان واقع در شهرستان بجنورد بر اثر این بیماری تایید شد.

وی افزود: بعد از آن اقدامات کنترلی همچون ضدعفونی، شعله افکنی و دفن بهداشتی لاشه ها انجام و دام های این روستا و تعدادی از روستاهای اطراف که دام های آن ها واکسن شاربن را دریافت نکرده بودند، دریافت کردند.

قاسمی فرد با بیان اینکه سیاه زخم(شاربن) یکی از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است، ادامه داد: این بیماری از دام به دام منتقل نمی‌شود اما از دام به انسان منتقل خواهد شد. مهمترین راه مقابله با این بیماری، واکسیناسیون دام‌ها است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حدود چهار، پنج سالی است که کانونی از این بیماری گزارش نشده بود، تصریح کرد: سیلاب و خشکسالی یکی از مهمترین دلیل بروز دوباره این بیماری در منطقه است. با وجود مشاهده کانون این بیماری، اما به علت اینکه واکسیناسیون شاربن در بین دام‌ها انجام شده است فقط چهار راس دام تلف شدند و هم اکنون این بیماری در منطقه کنترل شده است.

دکتر افشین دلشاد، مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز تاکید کرد: بیماری سیاه زخم در استان همه گیر نشده و وضعیت عادی است.

وی افزود: این بیماری در دام کشنده است اما برای انسان کم‌خطر است و قابل درمان خواهد بود. تاکنون پنج مورد از این بیماری در بین جمعیت انسانی استان گزارش شده است. آزمایشات لازم از این بیماران گرفته شده و ابتلای سه نفر از آنها تایید شده و جواب دو نفر دیگر هنوز اعلام نشده است. نوع جلدی این بیماری در انسان بسیار کم خطر بوده و فقط به صورت زخم بروز پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: رعایت نکات بهداشتی مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گوشت‌های به فروش رسیده در قصابی‌ها از کشتارگاه‌ها تامین می‌شود، بیان کرد: گوشت در کشتارگاه یک مرحله پیش سرد را می‌گذراند که این امر موجب می‌شود تا عوامل بیماری زا از بین رود به همین دلیل توصیه می‌شود شهروندان گوشت مورد نیاز را از قصابی‌ها تامین کنند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار