رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از اجرای طرح تشدید نظارت بر کشتار دام همزمان با عید سعید قربان در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان جعفر عطارباشی گفت: طرح تشدید نظارت بر سلامت دامهای قربانی هر ساله در ایام محرم، صفر و عید قربان توسط دامپزشکان و کارشناسان دامپزشکی با هدف پیشگیری از بیماریها و تامین سلامت جامعه اجرا می شود.

وی هشدار داد: کشتار غیرمجاز دام بزرگترین خطر برای ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و احتمال وقوع بالای بیماری در اثر برخورد با ترشحات دامهای کشتار شده است.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: ذبح در معابر و سطح شهر توسط شهروندان بدون نظارت کارشناسان دامپزشکی احتمال خطر انتقال بیماری ها از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سیاه زخم، تب مالت و انگلهای داخلی مشترک دام و انسان را افزایش می دهد.

عطارباشی با اشاره به اینکه گوشت دام ذبح شده در یخچال بایدحداقل به مدت 24 ساعت نگهداری شود ،گفت: دام زنده به ظاهر سالم است و امکان دارد همین دام درمرحله نهفتگی بیماریهای خطرناک باشد و ذبح آن سبب آلودگی محیط زندگی شهروندان شود.

وی بااشاره به ممنوعیت کشتار دام در خارج از کشتارگاهها گفت: خدمات در کشتارگاهها در اعیاد قربان و غدیر به صورت رایگان است.

دکتر عطارباشی ازشهروندان خواست تا برای حذف مخاطرات دام زنده ،به مراکز تحت نظارت و کشتارگاهها مراجعه کنید.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: بازرسی های قبل از کشتار به منظور جلوگیری از قربانی دامهای بیمار همزمان با ایام عید قربان و غدیر با جدیت بیشتری دنبال می شود.

38 کشتارگاه دام در سطح استان خراسان رضوی فعالیت دارند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.