افزايش سهم توليد فرآورده‌هاي سبك و ميان تقطير در پالايشگاه‌هاي نفتي از 70 در صد به 85 درصد از مهم‌ترين اهداف پيش‌بيني شده در فناوري ايراني كك نفتي است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور بزمي، رييس پرديس پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت ، در مراسم رونمايي از اولين فناوري ايراني كك نفتي و افتتاح واحد نيمه صنعتي آن كه روز سه شنبه 31 شهريور ماه در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد با بيان اينكه با فناوري ككينگ مي‌توان با تبديل باقي مانده نفت سنگين به تركيبات ميان تقطيري و كك نفتي ارزش افزوده‌اي قابل توجهي را ايجاد كرد، گفت: از اين طريق مي توان باعث رسيدن كشور به خودكفايي اقتصادي و بي نيازي از ورود مواد اوليه صنايع آلومينيوم‌سازي شد. با توجه به سادگي نسبي فرآيندي اين فناوري و امكان راه‌اندازي آن در داخل نصب چنين سيستمي در ايران به صرفه بوده و از خروج ارز به ميزان قابل توجهي جلوگيري خواهد شد.
 
بزمي با تاكيد بر اينكه فناوري ككينگ با تبديل نفت سنگين و ته‌مانده‌هاي نفتي به فرآورده‌هاي با ارزش ميان تقطير و توليد محصول جانبي كك نفتي يكي از فناوري‌هاي ارتقاء كيفيت نفت است، اظهار داشت: پيچيدگي فرآيندي كمتر و هزينه‌هاي سرمايه گذاري اوليه پايين تر در مقايسه با ساير روش‌هاي ارتقاء كيفيت ته‌مانده را مي‌توان از مزاياي اين فناوري بيان كرد
 
وي با اشاره به اينكه در كشور ايران صنعت آلومينيوم بزرگترين مصرف كننده كك نفتي بوده و صنعت فولاد نيز از مصرف كنندگان اصلي اين ماده است گفت: علي رغم آن‌كه كك نفتي يك ماده اوليه استراتژيك در كشور محسوب مي شود، تامين اين ماده به طور كلي از طريق واردات انجام مي شود.
 
اين مقام مسئول در ادامه افزود: در حال حاضر باقي مانده نفت سنگين در پالايشگاه‌هاي كشور در بويلرها و كوره‌ها به عنوان سوخت مصرف مي شوند و يا به عنوان نفت كوره صادر مي شوند.
 
بزمي با بيان اينكه نفت كوره يكي از محصولات حاصل از فرآيندهاي پالايشگاهي است گفت: در حال حاضر در كشور با جايگزين شدن گاز طبيعي در بسياري از صنايع، مصرف نفت كوره كاهش يافته و همچنين با سختگيرانه تر شدن مقررات و ملاحظات زيست محيطي به ويژه در خصوص الزام به كاهش ميزان گوگرد سوخت‌هاي نفتي، صادرات اين فرآورده نيز با مشكلات و محدوديت هاي بسياري روبه رو است.
 
ريس پرديس پايين دستي پژوهشگاه با اشاره به اينكه فرآيند ككينگ از جمله فرآيند‌هايي است كه براي ارتقاء كيفيت برش‌هاي سنگين نفتي به طور گسترده در پالايشگاه‌هاي جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد اظهار داشت: بسياري از پالايشگاه‌هاي جهان و به خصوص كشورهاي منطقه داراي واحد كك سازي مي باشند و مطابق بررسي‌‌هايي كه در پژوهشگاه انجام شده واحدهاي زيادي نيز در كشورهاي منطقه در حال احداث است.
 
بزمي با اشاره به سياست‌هاي مرتبط با اين زمينه افزود: الزام به پيوست نمودن فناوري در قراردادهاي نفتي، حمايت از داخلي سازي كالا و تجهيزات كليدي و راهبردي با تضمين تقاضا و تشويق و هدايت سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در جهت ايجاد و توسعه فناوري از مهم ترين اين سياست ها محسوب مي شوند.
 
وي با بيان اين‌كه يكي از اهداف كلان در اين طرح افزايش ظرفيت پالايش نفت و ميعانات گازي با اصلاح الگوي پالاليشي كشور است، گفت: افزايش سهم توليد فرآورده‌هاي سبك و ميان تقطير در پالايشگاه‌هاي نفتي از 70 در صد به 85 درصد از مهم‌ترين اهداف پيش‌بيني شده در اين طرح است.
 
اين مقام مسئول ارتقاء سطح كيفي فرآورده‌هاي نفتي را از ديگر اهداف طرح بيان كرد و تلاش براي ارتقاء حاشيه سود پالايشگاه‌هاي نفتي كشور در جهت ارزش افزوده بالاتر را بسيار حايز اهميت دانست.
 
بزمي با تاكيد بر سياست‌هاي وزارت نفت در برنامه ششم توسعه افزود: سياست‌گذاري براي تشويق به كارگيري پيشرفته ترين فناوري‌هاي مناسب در اجراي پروژه‌ها و دستيابي به جايگاه اول منطقه به لحاظ ظرفيت پالايشي به منظور ايجاد بالاترين ارزش افزوده از منابع هيدروكربوري كشور از اهداف چشم انداز صنعت نفت و گاز ايران در افق 1404 است.
 
رييس پرديس پايين دستي پژوهشگاه با بيان اين‌كه اين طرح از اسفند ماه سال 91 با حمايت و همكاري ايميدرو آغاز شده است گفت: طرح حاضر شامل 8 پروژه است تا علاوه بر بومي سازي دانش اين فرآيند در كشور بتوانيم مقدمات لازم براي احداث اولين واحد صنعتي را فراهم كنيم.
 
بزمي با تاكيد بر اين‌كه طراحي، نصب و راه‌اندازي پايلوت كك‌سازي با ظرفيت 400 كيلوگرم خوراك از مراحل اصلي و حساس طرح حاضر مي‌باشد، افزود: اين طرح توسط پژوهشگاه صنعت نفت طراحي و راه‌اندازي شده است و واحد حاضر بر مبناي مقياس كوچك( Scale Down )واحد صنعتي طراحي و ساخته شده است.
 
وي در ادامه افزود: در پروژه طراحي و ساخت واحد نيمه صنعتي آن سعي شد كه تمامي استانداردهاي مهندسي مورد نظر قرار گيرد و تجهيزات با بالاترين كيفيت و از شركت‌هاي معتبر داخلي و خارجي تامين شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار