عضلاتي برجسته و رگ‌هاي بيرون زده درست شبيه بازيگران هاليوودي حالا بسياري از جوانان ايراني را به دردسر انداخته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان عضلاتي برجسته و رگ‌هاي بيرون زده درست شبيه بازيگران هاليوودي حالا بسياري از جوانان ايراني را به دردسر انداخته است. مصرف انواع داروهاي هورموني نيروزا كه خيلي‌هايشان اصل هم نيستند، موجب شده بسياري از جواناني كه مي‌خواهند با اين داروها عضلات‌شان را باد كنند، حتي به كام مرگ فرو روند. حال اما به گفته وزير بهداشت قرار است سامانه‌ شناسايي داروهاي تقلبي تا پايان سال راه‌اندازي شود تا مردم بتوانند اصالت دارو را تشخيص دهند.

تغيير در سبك زندگي و ارائه نشدن الگوهاي واقعي از سوي نهادهاي متولي فرهنگ در جامعه موجب شده است بسياري از جوانان ايراني تلاش كنند تا خود را به الگوهاي غربي زيبايي كه از طريق رسانه‌ها و فضاي مجازي در ذهن‌شان جا گرفته‌اند، نزديك كنند. در اين مسير اما خيلي وقت‌ها افراد سودجويي هستند كه موجب مي‌شوند اين جوانان به بيراهه برسند.

 در باشگاه‌هاي بدنسازي امروزي خيلي وقت‌ها مربي بدنسازي به جاي آنكه همانند ورزشكاران قديمي و مرشدهاي زورخانه درس جوانمردي را در گوش جواناني كه به دنبال قهرماني آمده‌اند زمزمه كند و از آنها پهلوان بسازد، ‌آنها را براي دستيابي يك‌شبه به اندام عضلاني از راه مصرف داروهاي استروئيدي وسوسه مي‌كند. اين در حالي است كه گزارش‌هاي متعددي از مرگ جوانان پرورش‌اندام‌كار منتشر شده و پزشكان همواره درباره ‌بيماري‌هاي ناشي از مصرف انواع داروهاي استروئيدي و حتي پودرهاي پروتئيني بر سلامت و عقيم شدن مرداني كه از اين داروها استفاده مي‌كنند، هشدار مي‌دهند. با تمام اينها اما هنوز وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و نهادهاي نظارتي به طور جدي وارد اين حوزه نشده‌اند و اين قصه همچنان ادامه دارد.
 
مثلث مرگ براي مردان جوان

آنطور كه قهرمان پيشين جهان و مربي تيم ملي پرورش اندام ايران مي‌گويد، ‌از دهه 70 تاكنون باشگاه‌ها و علاقه‌مندان رشته پرورش اندام هزار تا 2 هزار درصد رشد داشته است. ‌باشگاه‌هاي پرورش اندام، ماهواره‌ها و بازار سياه دارويي مثلث مرگي است كه اين بار مردان جوان را احاطه كرده تا داروهاي استروئيدي و مكمل‌هاي تقلبي را به آنها عرضه كند.

به گفته محسن يزداني حدود يك تا 2 ميليون نفر در ايران مشغول ورزش بدنسازي هستند. وي با اشاره به اينكه وزارت بهداشت امروزه براي معرفي مكمل‌هايي كه داراي مجوز هستند اقداماتي را انجام داده است، مي‌افزايد: از اين وزارتخانه تقاضا مي‌كنيم مكمل‌هاي تقلبي و غيرمجاز را هم معرفي كند.
 
كارگاه‌هاي زير‌زميني توليد مكمل

اما اين داروها و مكمل‌هاي تقلبي از كجا آمده‌اند؟ رسول خضري، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس مي‌گويد:‌توزيع گسترده مكمل‌هاي ورزشي غيرمجاز در باشگاه‌هاي بدنسازي، برخي از عطاري‌ها و فروشگاه‌هاي غيرمجاز صورت مي‌گيرد. بنا به تأكيد وي ميزان قاچاق از مبادي رسمي بيشتر از 5 درصد نيست و اگر قاچاق بيشتر از اين باشد حتماً از مبادي رسمي وارد مي‌شود. اين نماينده مجلس تصريح مي‌كند: قاچاق دو حالت بيشتر ندارد يا داخل كشور در لابراتوارهاي زيرزميني توليد يا از طريق مبادي رسمي وارد مي‌شود.

 وي با انتقاد از مصرف بي‌رويه مكمل‌هاي غيرمجاز توسط برخي از ورزشكاران به خاطر افزايش حجم عضله، مكمل‌هاي غيرمجاز را براي سلامتي مضر مي‌داند و مي‌افزايد: ويتامين‌هاي اين داروها محلول در چربي هستند به هيچ وجه دفع نشده و اختلالاتي را در كبد، كليه و حتي قلب، مغز و چشم ايجاد مي‌كنند.
 
لزوم نظارت بر باشگاه‌هاي بدنسازي

خضري با تأكيد بر لزوم افزايش نظارت متوليان بر باشگاه‌هاي بدنسازي مي‌افزايد: قسمت اعظم اين مواد در لابراتوارهاي زيرزميني و غيرقانوني در كشور ساخته و بسته‌بندي مي‌شوند و به خاطر عدم كنترل مبادي ورودي و نبود نظارت، توسط برخي از عطاري‌ها، باشگاه‌هاي بدنسازي و مراكز غيرمجاز پخش و عرضه مي‌شوند.

وي با تأكيد بر اينكه داروها و مكمل‌هاي ورزشي بايد با تجويز پزشك و از داروخانه‌ها تهيه شود، مي‌افزايد: مصرف هر دارويي بدون نظر و تجويز پزشك مي‌تواند به شدت خطرساز باشد و در همين راستا اكثر مكمل هايي كه در باشگاه‌هاي ورزشي به فروش مي‌رسند تقلبي و قاچاق است.

اين نماينده مجلس نسبت به عوارض مكمل‌هاي ورزشي غيرمجاز هشدار داد و خواستار برخورد جدي و قاطع وزارت بهداشت، مجامع امور صنفي، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ورزش و جوانان با عرضه‌كنندگان اين مواد خطرناك و مرگ آور شد. وزير بهداشت اما معتقد است در شبكه توزيع ما هيچ داروي قاچاقي وجود ندارد. وي در عين حال مي‌افزايد: البته متخلفيني هستند كه هفته‌اي شناسايي مي‌شوند و با آنها برخورد و به دستگاه قضا معرفي مي‌شوند. وي با بيان اينكه قرار است سامانه تشخيص داروهاي تقلبي تا پايان سال راه‌اندازي شود، مي‌افزايد:‌ بايد مردم زماني كه دارو را دريافت مي‌كنند از اصالت، تاريخ توليد، زمان اعتبار براي مصرف و قيمت آن مطمئن باشند.

منبع : روزنامه جوان
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار