تیم ملی والیبال ایران با کسب پیروزی 3 بر 2 مقابل ژاپن سریال شکست‌های خود در مسابقات جام جهانی را به اتمام رساند.

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در آخرین دیدار از روز هشتم رقابت‌های جام جهانی والیبال ، دو تیم والیبال ایران و ژاپن در سالن اوساکا مونیسی پال سنترال و از ساعت 14 و 50 به وقت ایران به مصاف هم رفتند.

در این دیدار شاگردان کواچ موفق شدند با نتیجه 3 بر 2 میزبان این رقابت‌ها را شکست دهند و سریال باخت‌های خود را به اتمام برسانند. ملی‌پوشان ایران که ست های اول و دوم را با نتایج 25 بر 22 و 25 بر 23 به حریف خود واگذار کرده بودند در ست‌های سوم و چهارم و پنجم به ترتیب با امتیازات 25 بر 18 ، 25 بر 21 و 15 بر 12 مقابل ژاپن به برتری رسیده و برنده این نبرد تمام آسیایی شوند.

ست اول : ایران 22 - ژاپن 25؛ دقت بالای ژاپن و کم تحرکی بازیکنان ایران

تیم ملی والیبال ایران این دیدار را با ترکیب سید محمد موسوی، سعید معروف، شهرام محمودی، میلاد عبادی پور، مجتبی میرزاجانپور، عادل غلامی و مهدی مرندی آغاز کرد. ژاپنی‌های میزبان که از حمایت هوادارانشان بهره‌مند بودند این دیدار را با سرویس خود آغاز کردند.

سرویسی که در نهایت روی آبشار شهرام محمودی به اولین امتیاز برای ایران منجر شد. در ابتدای این ست هر دو تیم پایاپای امتیازگیری می‌کردند با این حال برتری بازیکنان ایران به خصوص در حملات سرعتی کاملا مشهود بود و ژاپنی‌ها اغلب روی خطاهای سرویس ایران امتیاز می‌گرفتند.

ژاپنی‌ها در دریافت بهتر از ایران عمل می‌کردند و با اتکا بر همین دریافت‌های خوب که دقیقا به پاسور می‌رسید سبب شده بود ایران نتواند با اختلاف امتیاز زیادی از حریف آسیایی خود پیش بیافتد. در ادامه ژاپن از ایران پیش افتاد و در امتیاز 8 بر 7 راهی اولین وقت استراحت این ست و این بازی شد. پس از آن ژاپن اختلاف دو امتیازی با ایران ایجاد کرد اما سرویس‌های ضعیف یاران ژاپن سببب شد نتیجه بار دیگر به تساوی کشیده شود. نتیجه 14 بر 14 مساوی بود.

ژاپنی ها ست نخست را از آن خود کردند

 باز هم دو حمله از ژاپن که هر دو ا ز منطقه چهار ایجاد شد دو تیم را در امتیاز 16 بر 14 راهی دومین وقت استراحت فنی این ست کرد. در ادامه تیم ژاپن با تسلط بیشتری کار کرد و 20 بر 17 پیش افتاد تا کواچ تقاضای وقت استراحت کند. در ادامه باز هم سرویس بد از سوی بازیکنان ایران اجازه جبران نتیجه را نداد و ایران 21 بر 18 عقب افتاده بود. دو تعویض از سوی نامبو سرمربی تیم ملی ژاپن صورت گرفت. بازیکنان ژاپن با یک جهش عالی امتیاز 22 را هم بدست آوردند.

 پس از آن یک سرویس بد از ژاپن و یک سرویس عالی از میلاد عبادی‌پور اختلاف امتیاز را به عدد یک رساند تا ماساشی نامبو تقاضای وقت استراحت کند. در دامه یک آبشار در تاکاشی و یک دفاع روی تور منسجم از ژاپن نتیجه را 24 بر 21 برای ژاپن رقم زد. کواچ دومین وقت استراحت را تقاضا کرد با این حال ایران بازنده این ست بود و در نهایت 25 بر 22 مغلوب ژاپن شد.

 ست دوم : ایران 23 - ژاپن 25؛ ضعف در دریافت همچنان پابرجاست

شاگردان کواچ در این ست با همان ترکیب ست نخست به میدان آمدند و در سمت چپ قرار داشتند. سرویس میلاد عبادی‌پور آغاز کننده ست دوم این دیدار بود. با این حال ژاپنی‌ها با استفاده از دریافت‌های بد ایران 4 بر یک از ایران پیش افتادند. امتیاز دوم این مسابقه را ایران روی سرویس ژاپن که به تور برخورد کرد بدست آورد. آبشار بلند میرزاجانپور شیمیزو در دفاع را رد کرد و امتیاز را به ایران داد. در ادامه این بار سرویس خوب محمد موسوی نتیجه را 5 بر 6 کرد و پس از آن شهرام محمودی با یک آبشار تند و تیز نتیجه را 6 بر 6 به تساوی کشاند. موسوی باز هم با یک سرویس عالی برای ایران امتیاز کسب کرد.

امتیاز هشتم را هم میلاد عبادی‌پور بدست آورد و دو تیم راهی وقت استراحت فنی شدند آن هم در حالی که ایران 8 بر 6 پیش افتاده بود. شیمیزو اولین امتیاز آور ژاپن پس از این وقت استراحت بود. دو سرویس با سرعت بالا از سوی شاگردان نامبو دو امتیاز پیاپی برای تیش کسب کرد و 9 بر 8 برتری با ژاپن همراه شد. عادل غلامی با هماهنگی بالا در خط حمله نتیجه را 9 بر 9 مساوی کرد. برخورد آبشار مهاجمان ژاپن به عادل غلامی و خارج شدن توپ از زمین امتیاز 10 را به ژاپن داد. ژاپنی‌ها در این ست در زدن سرویس پر افت و خیز بودند و تا اواسط این ست 5 امتیاز را به تنهایی از این ناحیه به ایران واگذار کرده بودند.

دو تیم 12 بر 12 مساوی بودند. در ادامه بازیکنان ایران پیش افتادند و 14 بر 12 از حریف جلو بودند تا سرمربی ژاپن تقاضای وقت استراحت کرده و نکات لازم را به شاگردانش گوشزد کند پس از آن این اختلاف حفظ شد تا در امتیاز 16 بر 14 برای ایران، دو تیم راهی وقت استراحت فنی دوم این ست شدند. فرهاد قائمی جایگزین مجتبی میرزاجانپور شد.

ست دوم هم به ژاپنی ها رسید

 این نخستین تعویض کواچ در این دیدار بود. سرویس محمد موسوی به تور برخورد کرد و نتیجه 17 بر 16 همچنان به سود ایران بود.دفاع خوب ایران و پوشش عالی روی تور ایران را 19 بر 16 پیش انداخت تا ایران برای نخستین بار در این دیدار با اختلاف 3 امتیاز از ژاپن پیش بیافتد.دریافت بد مهدی مرندی امتیاز 17 را به ژاپن داد.

سپس عادل غلامی با دو آبشار بد که به خارج زمین فرستاد نتیجه 19 بر 19 مساوی شد. اسلوبودان کواچ وقتی بار دیگر خطر را احساس کرد وقت استراحت گرفت. تعویض بعدی توسط سرمربی ژاپن انجام گرفت.

دو تیم 20 بر 20 مساوی بودند تا اینکه شهرام محمودی با جهش درجا امتیاز 21 را برای ایران بدست آورد. سپس رویس خوب عادل غلامی نتیجه را 22 بر 20 کرد. این بار نامبو وقت استراحت گرفت و باز هم دو تیم به تساوی رسیدند. اما در ادامه با ضعف بازیکنان ایران در دریافت برتری با نتیجه 25 بر 23 برای ژاپن بود تا ایران در ست دوم دیدار هم بازنده میدان باشد.

ست سوم : ایران 25 - ژاپن 18 ؛ سرویس‌های خوب از شاگردان کواچ 

تیم ملی ایران با یک تغییر نسبت به دو ست قبل و جایگزینی سامان فائزی به جای عادل غلامی به ست سوم پا گذاشت. بازیکنان ایران به خوبی می‌دانستند در این ست جای اشتباه ندارند و در صورت کوچکترین تعلل خود این ست و این دیدار را هم با شکست به پایان خواهند رساند. سه امتیاز پیاپی برای شاگردان ایران بدست آمد.

در ابتدای این ست دریافت های بازیکنان ایران بهتر از قبل شده بود. همین دریافت های خوب موجب شده بود شاگردان کواچ در حملات سرعتی عالی عمل کنند و نتیجه لازم را کسب کنند. ایران 6 بر 4 از حریف خود پیش افتاده بود و در ادامه با حفظ برتری خود در نتیجه 8 بر 5 به اولین وقت استراحت فنی این ست رفت. عبدالرضا علیزاده در این ست جایگزین مهدی مرندیدر پست لیبرو شده بود تا شاید در نحوه دریافت ایران تغییری ایجاد شود.

دفاع خوب سامان فائزی اختلاف امتیاز را به 5 رساند و ایران 10 بر 5 از حریف پیش بود. ماساشی نامبو تقاضای وقت استراحت کرد تا با بیان نمات فنی لازم به بازیکنانش برای جبران اختلاف نتیجه تلاش کند. سرویس عالی سعید معروف و دفاع ناقص ژاپنی‌ها امتیاز 11 را به ایران داد. در ادامه کسب امتیاز 14 برای ایران تیم ژاپن را مجاب به تقاضای بازبینی صحنه کرد. اتفاقی که نظر داور را تغییر نداد. یانی یاما دومین بازیکن تعویضی نامبو بود.

امتیاز 9 برای ژاپن روی یک پاس کوتاه و آبشار محکم به ژاپن رسید. نتیجه 10 بر 15 همچنان به سود تیم ملی والیبال ایران بود.تعلل میرزاجانپور در پاس سبب شد امیتاز 11 برای ژاپن ثبت شود. در همین لحظه میلاد عبادی پور جایگزین میرزاجانپور شد. شیمیزو سرویسش را به تور زد تا دو تیم 16 بر 11 راهی دومین وقت استراحت فنی این ست شوند.

شاگردان کواچ ست سوم را از آن خود کردند

اختلاف 5 امتیاز ایران در این ست سبب شده بود بازیکنان ایران با خیال آسوده‌تر به بازی ادامه دهند و برتری خود را تا پایان این ست حفظ کنند. تسلط بازیکنان ایران و هماهنگی نفرات در این ست با دو ست قبل قابل قیاس نبود. ایران 23 بر 17 پیش بود که کواچ تقاضای وقت استراحت کرد. بازیکنان ایران در این ست موفق شدند با اختلاف امتیاز بالا و نتیجه 25 بر 18 مقابل حریف خود برنده شدند تا نتیجه بازی 2 بر یک و همچنان به سود ژاپن باشد.

ست چهارم : ایران 25 - ژاپن 21 ؛ تعویض‌هایی که نتیجه بخش بود

تیم ملی والیبال ایران از همان ابتدای ست چهارم از حریف خود پیش افتاد. پوشش مناسب مدافعان بازیکنان ایران روی تور و درخشش خیره کننده سید محمد موسوی میدان را در اختیار بازیکنان ایران قرار داده بود. دفاع خوب موسوی روی حمله شیمیزو نتیجه را 5 بر 2 به سود ایران کرد. شهرام محمودی یک پوئن سرویس بدست آورد و سپس ضربه نهایی موسوی روی یک رالی نتیجه را 8 بر 2 به سود ایران کرد و دو تیم در این نتیجه به اولین تکنیکال تایم در ست چهارم این مسابقه شدند.

حضور عبدالرضا علیزاده به جای مهدی مرندی سبب شده بود دریافت تیم ایران به اشکالات کمتری روبه رو باشد. در آن طرف میدان ژاپنی ها در توپ گیری بسیار پراشتباه بودند. نتیجه 7 بر 11 به سود ایران بود که خطای تور از شهرام محمودی ، پشت‌خط زن ایران نتیجه را 8 بر 11 کرد. در این لحظه کواچ وقت استراحت گرفت.

در ادامه دفاع سه نفره از ایران شانزدهمین امتیاز را برای ایران ثبت کرد تا دو تیم در نتیجه 16 بر 10 راهی دومین وقت استراحت فنی این دیدار شوند. بازیکنان ایران با هماهنگی بالای خود اجازه امتیازگیری به بازیکنان ژاپن نمی‌دانند و احتلاف امتیاز خوب خود را حفظ کرده بودند. نتیجه 18 بر 13 به سود شاگردان کواچ بود.

شاگردان کواچ ست چهارم را هم گرفتند

یاناگیدا با یک دفاع روی تور امتیاز 14 را از آن ژاپن کرد. سعید معروف که چندی قبل جای خود را به مهدوی داده بود به جای خود بازگشت. ژاپنی‌ها با آبشاری که در منطقه پنج زمین ایران زدند اختلاف امتیاز را به عدد 3 رساندند. فرهاد قائمی از منطقه چهار امتیاز 19 را برای ایران بدست آورد. امتیاز بیستم هم توسط سامان فائزی روی پاس بلند سعید معروف برای ایران کسب شد.

نتیجه 21 بر 17 به سود ژاپن بود تا نامبو تقاضای وقت استراحت کند او همچنین چند تغییر در ترکیب تیمش نیز ایجاد کرد.نتیجه 19 بر 22 برای ایران بود. دفاع روی تور ژاپن نتیجه را 20 بر 22 کرد. امتیاز 24 هم برای ایران توسط موسوی کسب شد تا ایران در آستانه پیروزی در ست چهارم قرار داشته باشد. در پایان این شاگردان کواچ بودند که با نتیجه 21 بر 25 در این ست برنده شدند.

ست پنجم : ایران 15- ژاپن 12 ؛ ژاپن حریف هماهنگی شاگردان کواچ نشد

 ست پنجم و سرنوشت ساز ایران در ابتدا پایاپای پیش رفت. هر چند برتری از همان ابتدا با یک امتیاز اختلاف با ایران بود. ژاپنی‌ها که نتیجه 2 بر صفر برده را با تساوی عوض کرده بودند در تلاش بودند در این ست به پیروزی برسند تا دو امتیاز از این دیدار بگیرند. بازیکنان ایران تسلط بیشتری در این ست داشتند با وجود این که بازیکنان ژاپن به شدت از سوی هواداران خود تشویق می‌شدند اما برتری با شاگردان کواچ همراه بود. نتیجه 8 بر 6 به سود ایران بود.

عدم حمایت در زمین ژاپن و استفاده مناسب بازیکنان ایران از توپ‌های برگشتی نتیجه 9 بر 6 به سود ایران شد تا ماساشی نامبو تقاضای وقت استراحت کند. پس از آن شهرام محمودی امتیاز دهم را برای ایران بدست آورد. ایران 7 بر 11 از ژاپن پیش بود. بازیکنان ژاپن اختلاف امتیاز را کم کردند و 12 بر 10 همچنان از ایران عقب بودند. تقاضای وقت استراحت برای ایران از سوی اسلوبودان کواچ گرفته شد. در ادامه باز هم برتری با تیم ملی ایران بود و این ست با نتیجه 15 بر 12 به سود ایران تمام شد تا ملی‌پوشان کشورمان برنده این ست و این دیدار شوند.

سامورایی ها در سرزمین آفتاب تابان زانو زدند

تیم ملی والیبال ایران با این پیروزی سومین برد خود در این مسابقات را کسب کرد. شاگردان کواچ پیش از این دو برد مقابل تونس و ونزوئلا کسب کرده بودند. ملی‌پوشان والیبال ایران پس از دو روز استراحت به دلیل تعطیلی مسابقات این بار در توکیو سومین مرحله از مسابقات را برگزار خواهند کرد و در اولین دیدار خود درتوکیو به مصاف تیم ملی والیبال استرالیا خواهد رفت. ژاپنی‌ها نیز دیدار بعدی خود را با لهستان برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
نمردیم وبردایران رودیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
وای خدای من به آرزومون رسیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۴
عاشقتم سعید محمود محمد و.... خیلی گلین
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۱۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۴
خوب
آخرین اخبار