کتاب مرجع نشان می‌دهد یک جامعه تا چه اندازه به دنبال پاسخ‌های جامع و کامل است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم نقد و بررسی کتاب «فرهنگنامه زنان ایران و جهان» با حضور نوش‌آفرین انصاری، کامران فانی، بهار رها‌دست، ابراهیم افشار، فرید قاسملو، داریوش مطلبی، مهناز قاسمی در روز چهارشنبه 25 شهریور در سرای اهل قلم برگزار شد.

کامران فانی نویسنده و نسخه‌پژوه در خصوص رونق کتاب‌های مرجع در ایران گفت: یکی از رویدادهای مهم فرهنگی شکوفایی و رونق  و رواج کتاب‌های مرجع است. کتاب‌های مرجع کتاب‌هایی هستند که پاسخگوی پرسش‌های ماست، کتاب‌های مرجع نشان‌دهنده دماسنج یک جامعه است. همچنین نشان می‌دهد یک جامعه تا چه اندازه به دنبال پاسخ‌های جامع و کامل است. این نوع کتاب‌ها دردرجه اول فرهنگ‌نامه و لغت‌نامه و دانشنامه هستند که درکنار آن فرم‌های جذاب در سطح زندگی‌نامه وجود دارد. از این نظر در میان کتاب‌های مرجع کتاب‌های زندگی‌نامه‌ای و دانشنامه‌ای خیلی مورد توجه است.

فانی ادامه داد: کتاب «فرهنگنامه زنان ایران و جهان» چیزی میان این دو نوع کتاب زندگینامه و دانشنامه است در واقع زندگینامه زنان در کتاب‌های مرجع  گذشته طلسم شده بود و کمتر به آن توجه می‌شد اما با چاپ این کتاب کمبودها به نحوی جبران شد.

وی با بیان برخی ویژگی‌های اصلی کتاب گفت: یکی از نوآوری‌های کتاب «فرهنگنامه زنان ایران و جهان» انتخاب هزاران زن در سطح ایران و جهان از طریق موضوع و حوزه‌های  متفاوت است که از اصلی‌ترین ویژگی‌های این کتاب است. شهرت زنان در دو سه حوزه بیشتر نبوده؛ مثل شعر و رمان، هنرپیشگی، موسیقی ولی بعدها فرهنگنامه زنان ایران و جهان این مساله را جبران کرده و ما شاهد زنان فعال در حوزه نجوم، ریاضی و فیزیک، علوم پایه، ورزش و ... بوده‌ایم. این شیوه کمک کرده تمام مسائل پراکنده به شکلی منسجم جمع‌آوری شوند.

این نویسنده در پایان اظهار داشت: پیش از این به نگارش  تنها به زندگینامه افرادی از دنیا رفته‌اند پرداخته بودیم اما هرگز از خود نپرسیدیم تکلیف انسان‌های با ارزشی که امروزه در کنار ما هستند چه می شود. ما با همیاری یکدیگر نام و زندگی کسانی را که هم اکنون در کنار ما هستند و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند را در این کتاب متذکر شدیم.

نوش‌آفرین انصاری نویسنده و پژوهشگر با تبریک به تولد این کتاب در جامعه زنان و ایران و جهان گفت: من شیفته جریانات آموزشی و پژوهشی هستم و این سعادتی برای ایران است که این قبیل کارها را مورد بررسی قرار دهد، من فکر می‌کنم به جایی رسیده‌ایم که تشکل‌هایی از دانشنامه‌نویسی در ایران داشته باشیم.

وی افزود: این اثر فرهنگنامه و دانشنامه‌ای اختصاصی از فعالیت‌های بیکاران زنان ایران و جهان استاثری زنانه که بسیار دلنواز است و و یک کتاب جامع و کامل برای مراجعه جهت اطلاع از پیشرفت‌های زنان است. ضمن این که چاپ اول کتاب آغازگر چاپ دوم آن خواهد بود.

بهاره رها دوست نگارنده کتاب «فرهنگنامه زنان ایران و جهان» گفت: مهم ترین انگیزه من که موجب شد در این راستا قدم بردارم، این بود که در درجه اول من یک زن هستم و از زمانی که خودم را شناختم احساس تبعیض کردم. همچنین برایم اهمیت داشت که نقشی در حوزه کاری خودم یعنی کتاب و ادبیات داشته باشم. همه تلاشم را کردم تا این کار خوب ظاهر شود زیرا یک پروژه ملی میهنی و یک فرصت بزرگ برای همه ماست.

نکته مهم دیگر این که وقتی این شناسه‌ها را بررسی می کردم، بسیار تحت تاثیر آنها قرار گرفتم و خیلی درس‌ها آموختم زیرا هدفمند بودن، تلاشگربودن، مبارزه کردن از ویژگی اصلی این شناسه‌هاست.

رها دوست در پایان گفت: این کتاب گنجینه‌ای برای تحقیقات کیفی است زیرا می‌تواند داده‌ها و منابع کاملی را در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار دهد.

داریوش مطلبی ازمنتقدان کتاب در ادامه خاطر نشان کرد: مدخل گزینی همیشه حساس است به خصوص نسبت به کسانی که در قید حیات هستند. روش گردآوری، مرجعه به منابع مستند، بخش بازبینی، و ظاهر کتاب از جمله ویژگی‌های بارز کتاب است. کتاب بسیار چشم نواز و زیبا آراسته شده است؛ زیرا بیشترین مخاطبان و مراجعه کنندگان زنان هستند.

ابراهیم افشار از دیگر منتقدان حاضر در جلسه بررسی کتاب «فرهنگنامه زنان ایران و جهان» اظهار داشت: من در نقد کتاب خیلی بی‌رحمانه و خیانتکارانه عمل می‌کنم اما از سه دیدگاه این اثر را تحسین می‌کنم، اول ساختار مقالات سپس معرفی اجمالی و سریع و در آخر شرح حال و نقد حال مطرح شده در این کتاب است. حسن کتاب این است که مخاطب عام بودن را خیلی خوب لحاظ کرده و با زبانی ساده و روان و قابل فهم برای خواننده مطالب را بیان کرده است.

افشار در پایان با بیان ویژگی‌های به خصوص کتاب گفت: معرفی منابع در ذیل هر متن به خصوص منابع اینترنتی از ویژگی‌های این کتاب است. این کتاب معماری سنجیده‌ای از نظر مدخل‌ها و یک رویکرد سیستماتیک در وارد کردن اشخاص داشته است ضمن این که هیچ نوع تبعیضی برای نام بردن زنان خارجی و زنان داخلی در کار نبوده است. متواضع بودن،عینی بودن،بی طرف بودن از دیگر ویژگی های کتاب است زیرا کتاب‌های مرجع معمولا دچار سوگیری می شوند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار