کتاب «مفتون و فیروزه» به قلم سعید تشکری با تکیه بر قالب نوشتاری داستان ناگفته‌های تاریخ انقلاب را روایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «مفتون و فیروزه» عنوان کتابی به قلم سعید تشکری است که با روایت داستانی تاریخ خصوصی ملت ایران در حد و اندازه‌ی یک شاهکار ادبی ظاهر شده و در دسترس مخاطبانش قرار گرفته تا برگی تازه از ادبیات داستانی انقلاب اسلامی را ورق بزند.

بنابر این گزارش، این کتاب رمانی دو‌جلدی بوده که راوی مطالبی با هدف شناسایی پرده‌ای مغفول از تاریخ انقلاب از زاویه‌ی دید فعالان فرهنگی است.

کتاب «مفتون و فیروزه» هرچند که سعی در حفظ ویژگی‌ها و رعایت قوانین داستان‌نویسی داشته اما برخلاف سایر آثار به نگارش درآمده در حوزه‌ی تاریخ شفاهی و رمان تاریخی از چرخه‌ی روایت تاریخ از زاویه دید سیاست خارج شده و فرهنگ و هنر را مدنظر قرار داده تا اثبات کند که انقلاب اسلامی پیش از آنکه یک حرکت سیاسی باشد بر پایه‌های فرهنگ استوار شده و برجای مانده است.

گفتنی است که این کتاب از منظر تلاش خود برای اثبات هوبت فرهنگی انقلاب اسلامی به روایت تاریخ شکل‌گیری جریان روشنفکری دینی در بستر هنر تئاتر پرداخته و در همین راستا به نقش‌آفرینی مقام معظم رهبری به عنوان یک شخصیت فرهیخته تاکید کرده است.

این رمان به‌نوعی راوی تاریخ شفاهی فعالیت‌های فکری و فرهنگی مقام معظم رهبری بوده و در عین حال به‌شدت داستان‌گرا است.

لازم به ذکر است که کتاب «مفتون و فیروزه» با زبانی شیوا، بلیغ، شیرین و فاخر به نگارش درآمده و با زیرکی تمام مخاطبانش را به بازخوانی تاریخ دعوت می‌کند.

این کتاب رمانی برای خوانده‌شدن نبوده و چنان نوشته‌شده که گویا نویسنده‌اش در تمامی سال‌های شکل‌گیری انقلاب در حال یادداشت برداری بوده است.

در این میان باید گفت هرچند که کتاب «مفتون و فیروزه» در عرصه‌ی داستان گام‌های مثبتی را برداشته اما یک سیلی در آن وجود دارد که این کتاب را به دریای حقایق می‌پیوندد و آن را جهانی می‌کند.

این رمان تاثیر بسزایی از اشعار فردوسی گرفته و شخصیت‌های خود را در عین توجه به استقلالشان با همدیگر مرتبط دانسته است.

در اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا کتابی با شکل و شمایل «مفتون و فیروزه» می‌تواند حق یک رمان را بطور شایسته ادا کرده و درعین حال مستند باشد؟

در اینجا لازم است که با مروری بر خلاصه داستان رمان «مفتون و فیروزه» به بررسی کتاب بپردازیم و دریابیم که این کتاب چگونه دین خود را به عرصه‌ی داستان ادا کرده است.

گفتنی است که این کتاب به‌گونه‌ای به ادای دین خود به داستان پرداخته که در فصل اول خود در قالب روایت اجرای دو نمایش مستقل در مقابل مقام معظم رهبری و فرح پهلوی به ارائه ساختاری کلی از داستان پرداخته و به رعایت یکی از اصل‌های رمان‌نویسی پرداخته است.

خاطرنشان می‌شود که کتاب «مفتون و فیروزه» اثری پس مدرن بوده و تا اندازه‌ی زیادی به واقعیت تاریخ نزدیک است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.