عضو شورای اسلامی شهرستان مشهد:

بهداشت در مناطق حاشیه مشهد وضعیت بدی دارد

عضو شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: بهداشت در مناطق حاشیه مشهد در وضعیت بدی قرار دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،منطقه خراسان، محمد فانی امروز 24 شهریور ماه در شصت و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهرستان مشهد که در شهرداری مرکز برگزار شد، با اشاره به دغدغه اصلی برای شروع سال تحصیلی، اظهار کرد: بهداشت در مناطق حاشیه مشهد در وضعیت بدی قرار دارد، حضور اتباع غیر ایرانی موجب بروز بسیاری از بیماری‌ها شده است و از آموزش و پرورش درخواست می‌کنیم این مساله را سازمان‌دهی کنند.

وی به احداث یک مرکز برای معلولان ذهنی اشاره و اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر کاردرمان‌ها و گفتاردرمان‌ها مراکز مختلف افرادی غیر متخصص هستند به همین دلیل پیشرفت معلولان ذهنی به درستی مشخص نمی‌شود، کودکان سندرم داون قابلیت آموزش‌پذیری را در صورتی که برای آن‌ها برنامه‌ریزی درستی شود، دارند.

ضرورت نقش فعال شورای شهرستان‌ها

غلامرضا بصیری‌پور، عضو شورای شهر مشهد نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه شورای شهرستان‌ها باید نقش فعال داشته باشند، در خصوص مشکلات سه بخش رضویه، احمدآباد و بخش مرکزی، اظهار کرد: مساله راه‌سازی و کمبود آب جزو مسائل اصلی برای این سه بخش هستند روستاهایی در 30 کیلومتری مشهد واقع شده‌اند که از نعمت آب محروم هستند.

وی با بیان اینکه در سطح کشور 428 شورای شهرستان فعال هستند، عنوان کرد: از مجموع 117 هزار عضو شورای شهرستان‌ها تنها 3000 نفر از آنان را بانوان تشکیل می‌دهند.

بصیری‌پور ادامه داد: پنج شورای شهرستان برای کلان‌شهرها، 31 شورا برای مراکز استان و 1060 شورای بخش نیز در خراسان رضوی هستند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی در بخش بهداشت این مناطق، نبود مربی بهداشت در مدارس است، افزود: امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش این مساله حل شود.

علی‌پور، نماینده شورای بخش رضویه نیز در این جلسه با اشاره به جمعیت 70 هزار نفری این بخش، گفت: پساب‌های مشهد و شیراب‌های که از میامی به این بخش می‌ریزند جزو آلودگی‌های اصلی این بخش هستند و کشتارگاه مشهد واقع در شهرستان فریمان و کارخانه نخی که در آن جاده واقع شده نیز برای این بخش آسیب‌های زیست‌محیطی همراه دارد.

علی‌پور با بیان اینکه برای مرکز بهداشتی درمانی جیم‌آباد پنج میلیارد ریال هزینه شده است، اضافه کرد: بخش دندانپزشکی این مرکز متاسفانه امکانات و پزشکان لازم را در اختیار ندارد علاوه بر این بومی ‌بودن افرادی که در خانه بهداشت کار می‌کنند در مواقعی به ضرر مردم تمام می‌شود.

توجه به حاشیه مشهد توجه غیرمستقیم به مشهد است

نماینده شورای بخش رضویه تصریح کرد: توجه به حاشیه مشهد توجه غیرمستقیم به مشهد است و متاسفانه متخصصان قیمت‌های مشخصی برای ویزیت خود ندارند علاوه بر‌آن عدم قرارداد با بیمه‌ها نیز برای مردم مشکل‌ساز شده است.

فانی، نماینده شورای بخش مرکزی شهرستان مشهد با اشاره به توزیع ناعادلانه امکانات درمانی و بهداشتی، گفت: عامل اصلی حاشیه‌نشینی مشهد عدم وجود امکانات لازم بهداشتی و درمانی در روستاهاست و مهاجرت معکوس جمعیتی از 10 سال بعد مساله اصلی درمان است.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه پرکندآباد مشکلات زیادی را برای بخش مرکزی ایجاد کرده است، عنوان کرد: متاسفانه در محدوده‌های کلات، جاده سیمان و محورهای توس به دلیل وجود این تصفیه‌خانه بوهای نامطبوعی در محیط منتشر می‌شود و باغات به دلیل فاضلابی که برای آبیاری درختان استفاده می‌شود در حال خشکی است.

پرورش، نماینده شورای بخش احمدآباد با بیان اینکه مراکز بهداشت پاسخگوی دو شهر بینالود و احمدآباد نیستند، عنوان کرد: 52 روستا نیز در زیر مجموعه این بخش قرار می‌گیرند و فاصله مراکز بهداشتی به طور دقیق کارشناسی نشده است در بخشی از احمدآباد دو مرکز بهداشت در هفت کیلومتری یکدیگر و در بخش دیگر هیچ مرکز دیگری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در مراکز بهداشت باید اختیارات بهورز بیشتر شود در غیر این صورت ناچار هستیم تعداد پزشکان را افزایش دهیم متاسفانه بعضی از مراکز بهداشت در ساعات غیر اداری پاسخگوی مردم نیستند.

پرورش عنوان کرد: سگ‌های ولگرد نیز یکی از مشکلات این بخش هستند، کشتارگاه‌های مرغ که موجب جمع‌آوری پساب‌های خون می‌شوند نیز آسیب‌های زیادی در این بخش به همراه دارند.

وی به یکی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر بیشتر خانه‌های بهداشت ساختما‌ن‌سازی شده‌اند.

فرجی‌دانا، نماینده بخش ملک‌آباد نیز با بیان اینکه ساختمان مرکز بهداشت ملک‌آباد 10 تا 15 سال پیش ساخته شده است، گفت: متاسفانه این مرکز حصارکشی نشده و محوطه‌سازی به صورت خاکی و شنی انجام شده است.

وی تصریح کرد: نبود آمبولانس، تسهیلات زایمانی، داروخانه‌های شبانه‌روزی از مشکلات روستاهای این بخش هستند متاسفانه پزشکان در مراکز بهداشت اتاقی برای استراحت در اختیار ندارند به همین دلیل زمان زیادی در مرکز نمی‌مانند.

عباسعلی بادیانی، نماینده بخش رضویه نیز با بیان اینکه مسوولان هرچه سریع‌تر به داد رضویه برسند، گفت: در رضویه کمبود امکانات نیست اما متاسفانه نیروی متخصص جهت استفاده از این امکانات را در اختیار نداریم.


منبع:ایسنا
انتهای پیام
برچسب ها: بهداشت ، مرکز ، حاشیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار