موضوع دفاع مقدس و آوردن‌ آن در حوزه دانشگاه‌ها و انتقال آن به نسل‌های دیگر از طریق هنر از مهمترین اهداف ما خواهد بود لذا مخاطبین جشنواره سنگر دانشجویان سراسر ایران به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه سنگر فیروزکوه (انقلاب و دفاع مقدس) در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات برگزار شد. در این مراسم طاها هاشمی معاون دانشجویی فرهنگ و ارشاد اسلامی کل کشور، نقی بهمنی دبیر جشنواره، داریوش بازیگر سینما و تلویزیون، علی ‌اصغر رستمی‌ رئیس دانشگاه آزاد فیروزکوه و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، طباطبایی مدیر کل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد و حبیب ایل‌بیگی معاونت سازمان سینمایی حضور داشتند.

در ابتدا سید طاها هاشمی گفت: چون در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم و دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین حوادثی است که در طول تاریخ ایران افتاد و جزو افتخارات ملت ایران است برای رسیدن به ارزش‌های دینی و اسلامی اهدافی را پیش گرفته‌ایم که یکی از این اهداف مربوط به حیطه کاری ما می‌شود برگزاری این جشنواره است.

وی افزود: دفاع مقدس تحول عظیمی بود که به دنبال انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و همه طیف‌ها چه کسانی که این اتفاق را قبول داشتند و چه کسانی که قبول نداشتند به این رویداد ارج نهادند.

هاشمی ادامه داد: ملت ایران در دفاع هشت ساله نشان داد که برای حفظ ارزش‌های خود جلوی صدام و استکبار به خوبی ایستاده‌اند همه این‌ها زیبایی‌هایی است که در هفته دفاع مقدس باید به آنها توجه داشت.

وی ادامه داد: با حمایت و همیاری برخی نهادها قرار بر این شد همایش‌های علمی و فرهنگی در دستور کار دانشگاه آزاد کل کشور قرار گیرد و شعار صلح و سلام که عصاره شعار رهبر انقلاب یعنی همدلی و همزبانی است را برای آن انتخاب کردیم که می‌تواند بازتاب و عملکرد مثبتی به دنبال داشته باشد.

هاشمی عنوان کرد: از نظر ما همه انسان‌ها محترم هستند چون خدا آنها را محترم خلق کردند در دانشگاه‌ها نیز همه افکار و دیدگاه‌ها محترم‌ است و باید به آنها احترام گذاشت.

وی گفت: از جمله پیشنهادهای کار فرهنگی برگزاری جشنواره توسط دانشگاه آزاد فیروزکوه بود که اگر بتوان در راستای این گونه اهداف به ده درصد رشد و استعدادهای دانشجویان کمک کنیم بازتاب بسیار بالایی در جامعه خواهد داشت و چه بهتر این اتفاقات از طریق هنر بیافتد.

هاشمی افزود: از دیگر کارهای فرهنگی طرح ایجاد بازار هنر در تهران است تا در همه آثاری که دانشجوها تولید می‌کنند امنیت مادی وجود داشته باشد و به افکار و آثار آنها توجه و ارزش‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دفاع مقدس و آوردن‌ آن در حوزه دانشگاه‌ها و انتقال آن به نسل‌های دیگر از طریق هنر از مهمترین اهداف ما خواهد بود لذا مخاطبین جشنواره سنگر دانشجویان سراسر ایران به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی است.

هاشمی عنوان کرد جشنواره سنگر در ابتدا در فیروز کوه و ادامه آن را هر از دوسال یک بار برگزار خواهیم کرد و جنبه‌های بین المللی آن را نیز مد نظر داریم، اما در حال حاضر فعالیت در داخل کشور را بیشتر مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی افزود: همه ساله و از دهم مهر یک هفته فرهنگی با نام هفته آفتاب مهر را برای دانشجویان در برنامه‌ای خود داریم و در ادامه برنامه‌ها در مقاطع مختلف به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب‌های اسلامی توجه داشتند طبق قوانین داخلی دانشگاه آزاد مورد توجه قرار می‌گیرد.

هاشمی ادامه داد: هنرمندانی مانند محمد رضا شجریان که صدای فرهنگ این ملت است و یا داریوش ارجمند ار بزرگان عرصه بازیگری هنر است و... از جمله کسانی هستند که آثار آنها ماندگار و قابل ارزش گذاری است.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: خبر خوبی در زمینه همکاری با وزارت ارشاد و سازمان سینمایی داریم که قرار است تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه آزاد با این دو ارگان بسته شود تا در زمینه کارهای فرهنگی فعالیت کنیم.

هاشمی افزود: با ایجاد همکاری بین وزارت ارشاد و سازمان سینمایی می‌توانیم برای شهرهای که سینما ندارند سینماهای مرغوب بسازیم و از این طریق توسعه فرهنگ سینما و ایجاد سالن‌های مرغوب و مناسبی هم برای مردم و هم برای دانشجویان دانشگاه آزاد تولید خواهد شد.

حبیب ایل بیگی گفت: خوشحالم که در کشورمان نهادهای مختلف در حوزه سینما و هنر وارد می‌شود و فعالیت‌های خود را در زمینه‌های مختلف به ویژه حوزه دفاع مقدس انجام می‌دهد که از این جهت از دانشگاه آزاد اسلامی که به برگزاری چین جشنواره‌ای دست زده تشکر می‌کنم.

وی افزود: اسم بسیار زیبایی میز برای این جشنواره یعنی سنگر انتخاب شده است، البته نسل ما از سنگر برداشت دیگری دارد و در نسل جدید نیز به شکل دیگری بروز کرده که امیدوارم جوانان ما در این سنگرها حضور و فعالیت داشته باشند و به نسل‌های بعدی انتقال دهند و در کل از خاک و ناموس ما حفاظت کنند.

ایل بیگی عنوان کرد: ما معتقدیم جای جشنواره‌های هنری در فعالیت‌های فرهنگی ما کم است و باید بوده این مقوله بیشتر توجه کرد، در پایان از برگزاری جشنواره سنگر تشکر می‌کنم و امیدوارم تداوم داشته باشد تا جریان سازی و فرهنگ سازی بیشتری را در جامعه ببینیم.

وی بیان کرد: حمایت ما یعنی سازمان سینمایی به جشنواره سنگر حمایت معنوی است و فعلا برای حمایت مستقیم تفاهمی صورت نگرفته است.

در ادامه این نشست داریوش ارجمند اظهار داشت: دانشگاه‌ها به خاطر خاصیت ویژه‌ای که دارند و ذهن‌ها و روح‌های جوان در آنها زیست می‌کنند و همیشه در بخش هنر و ورزش حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و توجه به آنها بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: دانشگاه آزاد چه در ایران و چه در خارج کشور از عظیم‌ترین مکان‌های فرهنگی است که می‌توان از طریق آنها کارهای فرهنگی متعدد با سطح بالا استخراج کرد.

وی در خصوص برگزاری متعدد جشنواره‌ها عنوان کرد: جشنواره در کشور ما مثل خوره شده و از طریق هر شکی جشنواره برگزار می‌شود که تا به این لحظه حاصل خوبی نداشته و علت آن ورود سلیقه‌های متعدد و در شکل نوع برگزاری آنها است.

ارجمند عنوان کرد: چه بخواهیم چه نخواهیم دانشگاه‌های ما تحت تاثیر شرایطی هستند که در تمام دنیا اتفاق می‌افتد. من طی تحقیقات علمی که من انجام دادم به فرم گرایی فقدان محتوا و کمیت گرایی دوری گزیدن از کیفیت دست یافتم که این شرایط دنیاست و به نحوه‌ای به ما تحمیل شده است.

وی افزود: کسی که پول دار است محترم‌تر است و متاسفانه این موضوع در ذهن جوانان ما رسوب خواهد کرد و در فرهنگ ما اثر مستقیم خواهد گذاشت. راه حل آن این است که ما به طور دائم به یادآوری نیاز داریم و از جمله این کار برگزاری جشنواره سنگر با محتوای خاص و مبارکی که دارد.

ارجمند ادامه  داد: باید در دانشگاه‌های آزاد حرف زد و فیلم ساخت که این فیلم‌ها در تاریخ هنری ما خواهند ماند و حرف‌های  زیادی به دنبال خواهند داشت چرا که هنر انتقال احساس زمان است و ما باید این احساسات زمان را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

وی افزود: این مهم است که دانشجوی هنر بتواند  بدون واسطه به مخاطبان حرف بزند که تا به این لحظه این اتفاق نیفتاده، اما قرار است که با شروع جشنواره سنگر شاهد این جریان مهم باشیم.

رستمی اظهار داشت: با حضور دکتر طاها نگاه جدیدی در دانشگاه آزاد به وجود آمد به نحوه‌ای که شاهد یکصد طرح فرهنگی بودیم که این موضوع بسیار قابل تامل است.

وی افزود: یکی از سیاست دانشگاه این است رخ داده های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... را به نسل‌های دیگر انتقال دهد و قرار شد که ما بتوانیم استارت کار را از طریق جشنواره سنگر بزنیم که در این خصوص حمایت‌های متعددی را دیدیم.

طباطبایی عنوان کرد: یکی از نکات مثبت دانشگاه آزاد حضور یکی از بزرگان دفاع مقدس یعنی آیت هاشمی رفسنجانی است دوم این که 12/ دانشجوی ایثار گر در سطح دانشگاه داریم که می‌توانند به صورت دسته اول نقل قول‌های ار رشادت‌های دفاع مقدس را ارائه دهند.

وی افزود: ما نیز به نسبت توانایی در حوزه فعالیت خود اعلام همکاری با برگزاری جشنواره سنگر کردیم که امیدوارم به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.

نقی بهمنی دبیر جشنواره سنگر در پایان گفت: از فردا و پس فردا فراخوان جشنواره آغاز می‌شود که آخرین مهلت اثار تا 15/10/94 است و اعلام آثار پذیرفته شده 20/1/95 است و فیلم‌ها تا تاریخ 31/2/95 بازبینی می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: جشنواره موضوعات متعددی از جمله نقش انقلاب اسلامی در فرهنگ مردم نقش جانبازان و شهدا در 8 سال دفاع مقدس بخش مسابقه‌ای فیلم جایزه ویژه قلم زرین صلح و سلام و ... دارد.

بهمنی عنوان کرد: افتتاحیه جشنواره 27/2/95 است و تا 3/3/95 که اختتامیه آن خواهد بود ادامه دارد، اختتامیه جشنواره روز فتح خرم شهر است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار