سطح تولیدات علمی بر اساس پایگاه‌های معتبر در دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مراسمی که امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با محوریت وضعیت زیرساخت‌های پژوهشی نظیر مجلات، انشارات بین‌المللی، نمایه‌سازی نشریات و تخلفات پژوهشی و ... برگزار شد، محسن شریفی مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی در خصوص رشد سطح تولیدات علمی گفت: بر‌اساس پایگاه اسکوپوس در سال 2012، کشور 40 هزار و 300 مقاله و مدرک علمی منتشر کرده که این آمار امسال به 41 هزار و 300 رسیده است و این رشد موجب صعود رتبه‌ی علمی کشور از 18 به 16 شده است.

البته لازم به ذکر است که رتبه‌ی کشور در پایگاه اسکوپوس در منطقه یک بوده و این جایگاه را همچنان حفظ کرده است. تعداد مقالات در ISI نیز با افزایش 800 عددی به رقم 31 هزار و 100 مقاله رسیده است و دارای رتبه‌ی جهانی 18 در این پایگاه هستیم. در منطقه نیز با توجه به رتبه بندی ISI مقام دوم را در اختیار داریم که رشد و یا افتی را شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: سهم کشور از مقالات برتر دنیا در دو سال اخیر از 0.82 درصد به 1.56 درصد رسیده است. علاوه بر این پیشرفت در تولیدات علمی، حضور 170 دانشمند ایرانی در بین دانشمندان برتر دنیا از جمله افتخارات این دولت محسوب می‌شود. از طرفی در سال 2012 آماری از وجود دانشگاه‌های کشور بین دانشگاه‌های برتر دنیا مشاهده نشد اما اکنون به حضور 13 دانشگاه ایرانی در این رتبه بندی افتخار می‌کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: از نظر کیفی و کمی تولیدات و پارامترهای پژوهشی و فناوری جایگاه خوبی را در سطح منطقه و دنیا داریم. همچنین دانشگاه‌ها در بحث آموزش، گستردگی تحصیلات تکمیلی در شهرها و استان‌های مختلف، وضعیت پژوهش و فناوری پیشرفت چشمگیری داشته‌اند که وزارت علوم در این امر نقش قابل توجهی را ایفا کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار