برای برون رفت از تحریم‌ها همواره باید علم‌، فناوری و پژوهش را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز در گردهمایی روسا و معاونین پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: عصر پیشرفت در کشور پژوهش است و ما از پژوهش فاصله گرفته‌ایم و برای برون رفت از تحریم‌ها همواره باید علم، فناوری و پژوهش را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی گفت: درست است که مردم مشکلات درمانی و بهداشتی دارند اما نباید پژوهش را دست کم گرفت و با سرعت بیشتر که در معاونت فناوری شاهد هستیم می توانیم امیدوار باشیم که در طرح‌های گوناگون پیشرفت حاصل کنیم.

وی گفت: درست است که در مراحل آخر جمع بندی هسته‌ای هستیم دنیای غرب به این جمع بندی رسیده که بازی آمال و آرزوی خود در ایران را از طریق اختلافات مذهبی و شرارت‌ها نشان دهد که از این راه آسیب زیادی به اسلام زده است و ما نیز باید بدانیم در سایه توافقات هر کشوری به دنبال منافع خودش است و غرب نیز تنبیه نشده بنابراین نفوذ خود را در مراکزی که فرهنگ و فناوری و استقلال کشور را در برگرفته معطوف می‌کند. و ما نیز نیازمند هوشیاری در بخش فناوری هستیم.

وی گفت: با مصرف گرایی، جهانی شدن و باز کردن بازارها مسیر اشتباه نیز باز است و ما نیز برای ایجاد فرصت جدید باید از منافع ملی با تکیه بر پژوهش و فناوری دفاع کنیم.

وی گفت: دانشگاه‌ها برای پیشرفت نباید به تعدد شرکت‌های دانش‌بنیان و نفرات تکیه کند بلکه ماموریت محور کردن دانشگاه‌ها و قطبیت بخشیدن به دانشگاه‌ها می‌تواند در راستای فناوری مثمر ثمر واقع شود.

وی گفت: متاسفانه دیده می‌شود که بودجه پژوهش صرف ساختمان‌سازی می‌شود اما بزرگترین محققان دنیا دفاترشان بدون شباهت به دفاتر کاری مدیران جهان سوم است و باید با تعصب بیشتر برای توان علمی که منجر به قدرت ماست گام برداریم.

هاشمی گفت: ارتقای کیفی باید در جهت منافع ملی باشد که مسیری برای قدرت جامعه است و در این راستا اعتبارات دانشگاه باید به سمت کیفی سازی پیش رود و کمی‌سازی را اولویت‌های بعدی قرار دهیم.

هاشمی افزود: فرصت‌های پژوهش تکرار نشدنی هستند و ای کاش مسئولیت نداشتم و قضاوت می‌کردم که بهترین پژوهش‌ها توسط چه کسانی انجام شده است.

وی گفت: پژوهش برتر در گرو تعصب و انگیزه اساتید متعهد است که نباید از آن غافل بود.

هاشمی گفت: آموزش نباید در وهله تولید علم و انتشار مقالات آسیب ببیند و ما نباید در التهاب شرکت‌های دانش‌بنیان به آموزش صدمه بزنیم. ما نباید در راستای تولید شرکت‌های دانش‌بنیان مغزهای متفکر را روانه بازار کنیم و مرکزی مانند انستیتو پاستور ایران باید در بخش تولید علم و توسعه تحقیقات پیشگام باشد نه اینکه انرژی خود را صرف تولید بازار و چالش‌های فروش کند. 

وی در پایان گفت: اعتبارات پژوهشی در دست روسای دانشگاه‌ها است و امید داریم روسای دانشگاه‌ها با توجه به سهم ارزشمند پژوهش و نقش آن در پیشبرد کشور و منافع ملی تمامی تلاش خود را برای پیشرفت ایران اسلامی انجام دهند.

وی در پایان از حمایت‌های معاونت تحقیقات و فناوری تشکر کرد و گفت: امیدواریم شاهد شتاب رشد علمی کشور در جهت خدمت به هموطنان و جامعه اسلامی باشیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کارمند دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
۲۳:۲۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
اقای وزیر بیا دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه رو ببین که با بودجه پژوهشی و بودجه مرکز رشد دارن چکار می کنن.
Iran (Islamic Republic of)
کارمند دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
۲۳:۲۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
اقای وزیر بیا دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه رو ببین که با بودجه پژوهشی و بودجه مرکز رشد دارن چکار می کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
تحقیقات در زمینه دندانپزشکی و کاهش هزینه های درمانی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
من می خوام بدونم کجای دنیا مدرک تحصیلی رو گرو نگه می دارن تا مقاله ISI چاپ نکنی آزاد نمی کن؟
با زور که نمیشه پژوهش کرد!
آخرین اخبار