تلاش‌های مورد حمایت جمهوری‌خواهان برای نابود کردن توافق هسته‌ای ایران با اختلاف اندکی در سنای این کشور به بن‌بست خورد و زمینه برای اجرای این توافق هموار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه زمانیکه تلاش های مورد حمایت جمهوریخواهان برای نابود کردن موافقتنامه هسته ای ایران با اختلاف اندکی در سنای این کشور به بن بست خورد و زمینه برای اجرای این توافق هموار شد، احتمالا به بزرگترین پیروزی خود در زمینه سیاست خارجی در دوران شش سال مسئولیتش دست یافت.

40 سناتور دموکرات و دو سناتور مستقل در سنا که 100 عضو دارد، به مسدود کردن قطعنامه عدم تایید این توافقنامه رای دادند که یک رای بیشتر از حداقل آرای مورد نیاز برای متوقف کردن آن بود.

اوباما در بیانیه‌ای پس از این رای گیری که آن را «یک گام تاریخی رو به جلو» خواند، اعلام کرد: «این رای، یک پیروزی برای دیپلماسی، برای امنیت ملی آمریکا و برای ایمنی و امنیت جهان است.»
جمهوریخواهان سنا در عین حال تاکید کردند مبارزه هنوز پایان نیافته است.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنا به امید این که برخی دموکرات ها دفعه بعد رای متفاوتی خواهند داد، فورا اقداماتی به منظور هموار کردن زمینه برای بررسی مجدد این مسئله در سنا، اتخاذ کرد.

وی در یک سخنرانی با انتقاد خشمگینانه از این رای، اعلام کرد: «ما هفته آینده این مسئله را مجددا بررسی خواهیم کرد تا ببینیم آیا کسی احتمالا می خواهد نظر خود را تغییر دهد یا خیر.»

براساس قانونی که اوباما در ماه مه امضا کرد، کنگره تا هفدهم ماه سپتامبر 60 روز مهلت دارد قطعنامه ای در رد این موافقتنامه بین المللی به تصویب برساند.

اگر چنین قطعنامه ای تصویب شود و از وتوی وعده داده شده اوباما جان سالم به در ببرد، رئیس جمهور آمریکا از نادیده گرفتن بسیاری از تحریم های این کشور علیه ایران، یکی از بخش های مهم توافق هسته ای، منع خواهد شد.

تعداد 42 عضو سنا که روز پنجشنبه از توافق هسته ای حمایت کردند، همچنین بسیار بیشتر از 34 سناتوری است که آرای شان برای حفظ قدرت وتوی اوباما نیاز است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار