فایننشال تایمز نوشت: با رویداد روز پنجشنبه در سنا اوباما تقریبا بطور قطع می‌تواند بدون نیاز به استفاده از وتو، توافق هسته‌ای ایران را به عنوان دستورکار سیاست خارجی‌اش به پیش ببرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه فایننشال تایمز امروز در گزارشی نوشت: سنای آمریکا روز پنجشنبه با ممانعت از رای گیری در مورد قطعنامه ای در رد توافق هسته ای ایران تقریبا به مباحثات سیاسی شدید در واشینگتن بر سر این موضوع خاتمه و به باراک اوباما، رئیس جمهور امکان داد این توافق را به اجرا بگذارد.

ناتوانی مخالفان توافق در کسب شصت رای لازم برای جلوگیری از توسل دموکراتها به اطاله کلام (فیلیباستر) که به معنای عدم رای گیری سنا در مورد توافق هسته ای بود، یک پیروزی مهم برای کاخ سفید قلمداد می شود.

گرچه مخالفان هنوز تا هفده سپتامبر برای تغییر نظر برخی دموکراتهای حامی کاخ سفید فرصت دارند، با رویداد روز پنجشنبه اوباما تقریبا بطور قطع می تواند بدون نیاز به وتو قطعنامه کنگره در انتقاد از دیپلماسی وی توافق هسته ای را که محور دستورکار سیاست خارجی اش در دور دوم ریاست جمهوری او است، به پیش ببرد.

پس از انتقاد شدید اسرائیل (از برجام) و مبارزه تبلیغاتی چند میلیون دلاری با بودجه گروههای فشار طرفدار اسرائیل، جمهوری خواهان کنگره در مورد امکان ایجاد شکاف در میان دموکراتها و تصویب قطعنامه ای در رد توافق خوش بین بودند. اما با حمایت قوی دموکراتها از توافق در روزهای اخیر، روشن شد کاخ سفید از آراء کافی برای استفاده از وتو و سپس حمایت لازم برای اطاله کلام(فیلیباستر) در مورد قطعنامه مخالفان برخوردار است.

مجلس نمایندگان نیز تا هفته آینده برای رای گیری درباره این توافق فرصت دارد. اما شکاف در میان حزب جمهوری خواه در مورد نحوه مخالفت با توافق طرحهای رهبران جمهوری خواه را برای مخالفت قوی با آن پیچیده ساخته است.

برخی اعضاء‌حزب جمهوری خواه گفته اند که دوره شصت روزه بازنگری برای تجزیه و تحلیل توافق در کنگره هرگز شروع نشده است چون دولت اسناد محرمانه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره رویه های بازرسی را به آنها تحویل نداده است. در نتیجه، به گفته آنها، توافق هسته ای چه کنگره به رد آن رای بدهد یا نه، قابل اجرا نیست. همچنین برخی جمهوری خواهان تهدید کرده اند دولت را در ارتباط با افشاگریهای مرتبط با توافق هسته ای تحت پیگرد قرار می دهند.

جان بینر رئیس مجلس نمایندگان روز چهارشنبه مجبور شد راهبردش را تغییر دهد و اعلام کرد، مجلس ابتدا در مورد قطعنامه ای در انتقاد از رئیس جمهور به علت عدم ارائه توافقات آی ای ئی ای و سپس در مورد قطعنامه دیگری به منظور بازداشتن کاخ سفید از لغو تحریم های ایران رای گیری می کند.

چنانچه اختلاف نظر در مورد شیوه کار در مجلس نمایندگان طی چند روز آینده برطرف نشود، ممکن است هیچ یک از دو مجلس کنگره در مورد توافق رای گیری نکند، این درحالی است که طی دو ماه گذشته انرژی سیاسی بسیار زیادی صرف این مباحثات در واشینگتن شده است.

پس از مباحثاتی که گاهی به شدت جنبه حزبی داشت و اغلب برای بسیاری اعضای یهودی کنگره که تحت فشار مخالفان و طرفداران توافق قرار داشتند،‌ چالش برانگیز بود، فقط چهار دموکرات سنا با توافق مخالفت کردند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار