این روزها ورود قطارهای حومه ای رنگ تازه ای به بخش حمل ونقل ریلی که چند وقتی است دیگر سبز نیست، داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمل و نقل حومه‌ای ریلی گونه‌ای از حمل و نقل به شمار می‌رود که زمینه‌ساز افزایش ارتباط بین کلانشهرها و شهرهای کوچک‌تر می‌شود. 

بر اساس این گزارش مسافرانی که روزانه به مقصد محل کار و تحصیل از شهرهای حومه به شهرهای بزرگ سفر می‌کنند خدمات حمل ونقلی می‌تواند زمینه‌ساز کاهش هزینه‌ها و زمان برای آنها شود. 

در حال حاضر مسیرهای زیر 200 کیلومتر تحت عنوان مسیرهای حومه‌ای و محلی در نظر گرفته شده است و حرکت به موقع، سرعت بالا و حداقل توقف در ایستگاه بین راهی از مهم‌ترین ویژگی‌های این قطارها در وضعیت ایده‌آل است. 

بر اساس این گزارش طی سال‌های اخیر علی‌رغم رشد جمعیت شهری و توسعه حومه کلانشهرهای بزرگ توجه چندانی به موضوع توسعه حومه‌ای نشده است که عمده‌ترین دلیل آن نبود متولی مشخص برای ارائه خدمات حمل‌ونقل حومه‌ای بوده است. 
 
این گزارش می‌افزاید: رویکرد اصلی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی تسهیل رفت و آمد روزانه مردم بین کلانشهرها و شهرهای اقماری از طریق توسعه قطارهای حومه‌ای و محلی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

در همین راستا راه‌آهن نیز اقدامات گسترده‌ای را به منظور ارائه خدمات حمل ونقل ریلی حومه‌ای در دستور کار خود قرار داده است. 
 
عباس آخوندی در خصوص این موضوع معتقد است روزانه 170 هزار خودرو در مسیر تهران- کرج تردد می‌کند که در صورت انتقال این میزان جمعیت به  راه‌آهن حومه‌ای شاهد کاهش مصرف سوخت بسیار و در نتیجه سالم شدن محیط زیست می‌شویم. 
 
وی در ادامه افزود: حمل‌و‌نقل حومه‌ای می‌تواند زمینه‌ساز مهاجرت معکوس از کلانشهرها به شهرهای حومه‌ای و کوچک شود. 

همچنین راشدی معاون مسافری راه‌آهن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه از سال گذشته وزیر راه و شهرسازی نگاه ویژه‌ای به توسعه راه‌آهن داشت‌، گفت: ما سعی کرده‌ایم در اطراف کلان‌شهرها برنامه‌ریزی برای جابجایی مردم ایجاد کنیم و با این سیاست قطارهای حومه‌ای را توسعه دادیم. 
 
وی در ادامه افزود: در سال گذشته مسیر تهران - قم، سه قطار را در مسیر قرار داده‌ایم و مدت زمان سفر نیز به 100 دقیقه کاهش دادیم همچنین در مسیر تهران - کرج - هشتگرد نیز تعداد قطارها را به شش رام افزایش داده‌ایم و بهای قیمت بلیت را نیز 1000 تومان قرار دادیم. 

معاون مسافری راه‌آهن یادآور شد: برای شهر قدس نیز توقفگاهی در مسیر کرج به هشتگرد قرار دادیم تا مسافران از این فرصت نیز استفاده کنند و یک قطار حومه جدید نیز به مسیر تهران- قزوین قرار دادیم که صبح‌ها از قزوین حرکت و بعد از ظهرها برعکس حرکت می‌کند و بهای بلیت را 2 هزار و 500 تومان قرار دادیم. 

راشدی توضیح داد: در مسیر تهران، ورامین و پیشوا نیز سه قطار سیر می‌کند که در آینده نزدیک گرمسار نیز به این مسیر اضافه می‌شود و بعد از چهار خطه شدن این مسیر زمان تردد قطارها کاهش و میزان قطارها نیز افزایش می‌یابد. 

وی اظهار داشت: در برنامه‌ریزی خود سعی داریم در محورهای جنوب از جمله کازرون و بندرامام نیز خط‌های جدید اضافه کنیم. 
 
راشدی در ادامه به کاهش زمان سیر قطارهای از جمله در مسیر اهواز تا بندرامام خبر داد و گفـت: زمان سیر این خط را تا 50 دقیقه کاهش داده‌ایم. 
 
معاون مسافری راه‌‌آهن با اشاره به اینکه توسعه قطارهای حومه‌ای جزء سیاست‌های تکلیفی برای راه‌آهن است گفت: به  همین منظور تعدادی واگن از شرکت ایریکو تحویل گرفته‌ایم و رجا در برنامه کاری خود تحویل واگن باری جدید را قرار داده است. 

راشدی در ادامه توضیح داد: سیاست دولت توسعه خط ها و 4 خطه کرده قطارها برای رفاه بیشتر مردم و مسافران قرار داد. 

بر اساس این گزارش رویکردهای اصلی در زمینه توسعه خطوط و سرویس‌های حومه‌ای ریلی در راه‌آهن عبارت است از ایجاد ظرفیت‌های کافی در حوزه زیرساخت خطوط، ارتقای خطوط موجود به منظور سرویس‌دهی مناسب برای مسافران حومه‌ای، تأمین ناوگان مناسب برای قطارهای حومه‌ای و در نتیجه توسعه ایستگاه‌های حومه‌ای با رویکرد تجاری‌سازی ایستگاه‌ها و ایجاد اشتغال از جمله اهداف کلی در زمینه توسعه این خطوط است. 

بر اساس این گزارش در حال حاضر چندین طرح توسعه حمل‌ و نقل حومه‌ای در تهران توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا است که عمده‌ترین آنهاعبارتند از محدوده تهران- ‌ورامین- پیشوا به طول 55 کیلومتر محدوده پیشوا- گرمسار(احداث خط سوم و خط چهارم)، محدوده تهران- کرج به طول 40 کیلومتر، محدوده کرج – آبیک به طول 52 کیلومتر، محدوده آبیک- قزوین به طول 51 کیلومتر، محدوده تهران- پرند به طول 48 کیلومتر از عمده‌ترین پروژه‌های قطارهای حومه‌ای در تهران به شمار می‌رود. 

بر اساس این گزارش قطارهای حومه‌ای دارای چهار واگن با ظرفیت 336 صندلی اتوبوسی و سرعت 120 کیلومتر در ساعت است که طراحی داخلی این قطارها ایمن و مدرن است و از همه مهم‌تر بهره‌مندی تمامی این قطارها از سیستم تهویه سرمایش و گرمایش پیشرفته است. 
 
براساس این گزارش قطارهای حومه ای که در دولت یازدهم پایه گذاری شده است در همان ابتدا با استقبال بسیاری از مردم در بخش حومه  روبرو شده بنابراین امیدوار هستیم این حمل ونقل سبز تا پایان همچنان با سبز باقی بماند. 

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۱:۵۵ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
حمل ونقل ریلی مهم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
واردات بنزین بهتر است یا ساخت مترو, مونوریل, ریل باس, ترن ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
ریل باس تهران پرند, ریل باس اراک شهر جدید مهاجران و ریل باس اراک شهر جدید امیرکبیر هنوز ساخته نشده
آخرین اخبار