نگارخانه‌ها همچنان با آثار جدیدی از هنرمندان دریچه تازه‌ای را به روی هنردوستان باز می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سومین هفته از شهریور ماه گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر بازهم با کلی آثار نو، زمینه آشنایی و تازه‌شدن نگاه‌های ما را با هنر فراهم کرده‌اند.

این مراکز فرهنگی طبق آیین قدیمی خود، با آمدن هفته جدید، میزبان هنرمندان می‌شوند، از جمله گالری طراحان آزاد که نمایشگاه گروهی با عنوان «گذرهراسی» را برگزار می‌کند.

قالب آثار این نمایشگاه نقاشی، مجسمه، عکس، ویدئو و چیدمان هستند.

رزیتا شرف‌جهان، ماندانا مقدم، شادی قدیریان، گوهر دشتی، کتایون کرمی، علیرضا نکویی و حدود 9 هنرمند دیگر با آثار خود در این نمایشگاه حضور دارند.

در متنی در خصوص این نمایشگاه آمده است: حضور اجتماعي زنان يکی از چالش‌های تاريخی جامعه ما بوده است. چالشی فرسايشی که هر چند با دستاوردهای بسيار پيش می‌رود، ليکن در اين مسير بحران‌های تلخی نيز به خود ديده است. گاه به نظر می‌رسد در پيچ‌های تند تاريخ معاصر، اين موضوع (مخالفت با حضور اجتماعی زنان) به مثابه سمبل و نشانی از هرگونه برابری‌خواهی پيگيری می‌شود.

در امتداد تلاطم‌ها و مخالفت‌های ناشی از اين حضور، بحران‌هايی گاه و بی‌گاه بروز می‌کند که آسيب آن‌ها متوجه کل جامعه است و در درازمدت بر روان تمامی ما خراش می‌اندازد. يکي از تلخ‌ترين بحران‌هايی که جامعه ما اخيراً با آن مواجه شده، حملات اسيد پاشی به زنان در خيابان‌ها در پاييز سال گذشته است. حملاتی که منجر به ستانده‌شدن سلامت جسم و روح پانزده انسان شد. ماجرايی که علاوه بر قربانيان، روح جامعه را نيز آزرد و به طور گسترده احساسی از شرم، انزجار و هراس از حضور در جامعه را در ميان مردم برانگيخت.

هنرمندان اين نمايشگاه به عنوان بخشی از اين جامعه در پی تبديل زبانِ آسيب‌ديدگان به هنر، سوی نماد و مجاز را به کار گرفته‌اند و با زبانی موجز به نکوهش اين نفرت‌پراکنی پرداخته‌اند.

دراين آثار واکنش انسان در برابر درندگی و زشت‌خويی حيوانی و در برابر آن‌ها که هر جلوه‌ای از حيات را چون خود زشت و کريه می‌خواهند، چهره می‌نمايد.

علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا یک مهر به نشانی خيابان وليعصر (عج)، خيابان فتحی شقاقی، ميدان سلماس، پلاک 5 مراجعه کنند.

شهر هنر در برج میلاد

از 19 شهریور تا 29 شهریور در گالری رواق هنری میلاد نمایشگاه گروهی با تعداد زیادی از هنرمندان این عرصه مانند حسینعلی ذابحی، محمود زنده‌رودی، احمد محمدپور، رضا هدایت و چندین تن دیگر برگزار می‌شود.

برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانید به برج میلاد، گالری رواق هنر مراجعه کنید.

سومین جشنواره هنر برای صلح

این جشنواره از بیست شهریور در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

قالب آثار این نمایشگاه نقاشی، مجسمه و عکس هستند که در توضیح آن آمده: جشنواره هنر برای صلح در سومين دوره، افتخار همراهی بيش از 160 هنرمند و آثارشان را دارد از جمله:

*در بخش نقاشی

فروغ آزموده، فريدون آو، سالار احمديان، عبدی‌ اسبقی، نصرالله افجه‌ای، محمد احصايی، صفاالدين امامی، فريدون اميدی، عبدالحسين بنافيان، محمدعلی بنی‌اسدی، تارا بهبهانی، نيما بهنود، ژازه تباتبايی، نسيم تقی‌پور، اميرصادق تهرانی، ايليا تهمتنی، عليرضا جدی، هدی جزايری، بهرام حنفی، بهرام دبيری، حسين علی ذابحی، آذين رستمی، اسماعيل رشوند، علی‌رضـا، بهمن رضايی، محمود زنده‌رودی، شهناز زهتاب، مريم سالور، مهدی سحابی، ساسان سلاسلی، بهروز سيف‌الهی، مريم شکاری، علی شيرازی، بهزاد شيشه‌گران، عين‌الدين صادق‌زاده، ترانه صادقيان، امير ضرغامی، حميد عجمی، شيوا عينی، فرشته غازی‌راد، شهرزاد غفاری، مهدی فلاح، مهتاب فيروزآبادی، کوروش قاضی‌مراد، بهنام کامرانی، احمد محمدپور، فربد مرشدزاده، نصرت‌الله مسلميان، دانيال ملانوروزی، آدنا ميرزاخانيان، هورا ميرشکاری، هرمز مهمنش، سيما نجفی، علی ندايی، کريم نصر، هومن نصيری، منوچهر نيازی، محسن وزيری مقدم و کيارش يعقوبی.

*در بخش مجسمه

ناهيد آرين، نسيم ابوالقاسم، مسعود اخوان جم، عباس اکبری، ستاره امين‌الهی، سپهر بختيار، هما بذرافشان، تاها بهبهانی، پرويز تناولی، مهدی حسينی، ليلا خرازی، پروانه رودگر، آزاده سرمدی، مهدی سعيدی، احسان طوسی، قدرت‌الله عاقلی، وحيد عزت‌پناه، محمدرضا عموزاد، آرش فاتح، محمد فدايی، محمد فروزنده، الهام فلاحی، مهدی نبوی، آتوسا وحدانی، مرضيه همايونمهر، مهدی يارمحمدی.

*در بخش عکس

سامان آفريدند، کاوه افرايی، مهرداد افسری، آرمين اميريان، اميرمسعود انوشفر، آرمان استپانيان، پدرام بابازاده، اسفنديار پورمقدم، ناصر تقوايی، پرهام تقی‌اف، ستاره حسينی، بابک حقی، محمد حمزه‌ای، نادر داودی، فرزانه رادمهر، سعيد رضوانيان، مجيد سعيدی، نادر سماواتی، عاطفه سمايی، ستاره سنجری، افشين شاهرودی، آئين شاهرودی، صادق صفايی، سيف‌الله صمديان، نازلی عباسپور، مهدی عبدالکريمی، عليرضا فانی، مريم فخيمی، فرشاد فرشته حکمت، محمد فرنود، مريم فيروزی، زهرا قوی‌تن، عباس کوثری، عباس کيارستمی، رضا کيانيان، محمدرضا ماندنی، مهربان مهرباني، ژوبين ميراسکندری، احسان ميرحسينی، سروش ميلانی‌زاده، مهدی ناظری، حامد نصرآباديان، هومن نوبخت، ارشيا هوشمند.

*در بخش گرافيک

مجيد آب‌پرور، جواد آتشباری، محمد اردلانی، محمد افشار، شاهين افشاری، وحيد بهرامی، کوروش بيگ‌پور، زهرا پاشايی، مهدی جوادی‌نسب، سهيل حسينی، وحيد حقی، حامد حکيمی، عليرضا دانافر، لادن رضايی، سعيدرضا حق زارع، مازيار زند، صالح زنگانه، تورج صابری‌وند، احمد غلامی، اشکان قارانچايی، مده آ کاراپتيان، حسن کريم‌زاده، شادرخ گلچين معانی، سعيد مجنون، ايرج ميرزا عليخانی، ايما ميرزا عليخانی، ناصر نصيری، گلاره نقيون، حميد وصفی، عليرضا وکيلی، سيد آرش هاشم پور.

این فرهنگسرا در خيابان پاسداران، مقابل پارک نياوران، فرهنگسرای نياوران واقع شده است.

ایران من سلام

گالری شکوه میزبان آثار عنایت الله نظری نوری است که تا که تا 31 شهریور در این محل برقرار است.

آثار این نمایشگاه در قالب نقاشی هستند و برای بازدید از آن می‌توانید همه روزه به نشانی فرمانيه، بلوار اندرزگو، کوچه سليمی (شمالی)، کوچه اميرنوری، شماره 19 رجوع کنید.

نگارخانه ژیوار

این گالری هم از بیست شهریور میزبان نمایشگاه عکس حسین مهرزاد است که تا 30 شهریور در محل این گالری به نشانی خيابان شريعتی، خيابان ظفر، خيابان آقازاده فرد، کوچه بنفشه، پلاک 14 برقرار است.

مهرزاد در خصوص این نمایشگاه با عنوان حساسیت فصلی در نوشته‌ای گفته است: نقشه جغرافيا را از وسط تا مي‌کنم و دو نيم کره به هم می‌رسانم؛

آب اقيانوس که می‌ريزد، کشتی‌ها به گل می‌نشينند؛

ماهی‌ها به کوير می‌رسند؛

کمی آنسوتر خرس‌های آفريقا عاشق خرس‌های سفيد قطب شمال می‌شوند؛

چند ورق بعد يک فيل که دلش گرفته کنار دريا می‌نشيند و به خيانت عروس دريايی و زرافه فکر می‌کند؛

کلاغ‌هایی که در عمق فلسفه غرق شده بودند، در تور خیال رفتار می‌شوند؛

ناپلئون پنهانی به دزیره لبخند که می‌زند، مونالیزا غمگین می‌شود؛

و زین دوچرخه‌ام هزاران مسافر جا به جا می‌کند،

اما من در جنوبی‌ترین نقطه نقشه منتظرم؛

منتظر ساعتی که از حساسیت فصلی‌ام دیدن شود... 

نگارخانه کمال‌الدین بهزاد

عباس سیدی و زهرا شکری با نقاشی‌های خود در این نگارخانه حضور دارند.

نمایشگاه کلاسیک تا آموئیسم از 21 شهریور تا 26 این ماه در نگارخانه کمال‌الدین بهزاد به نشانی بلوار كشاورز، نبش خیابان 16آذر، پلاک 284 برپا می‌شود و همه روزه از ساعت 11 تا 20 در این محل پذیرای هنردوستان است.
 
بودن در میان قاب 

این عنوان نمایشگاه شفق کلهر است که از 20 تا 30 شهریور در نگارخانه ژیوار بازگشایی می‌شود.

کلهر در خصوص این نمایشگاه نوشته: می‌پندارم عکاسی روندی است برای ارتباط با آنچه نامش را هستی و زندگی می‌گذاریم. هر آنچه در آن هست در مقام یک انسان، زن و بعد یک مادر.
 
روزهای پس از به دنیا آمدن فرزندم کمتر فرصتی بود تا با دوربین بیرون از خانه عکاسی کنم اما در طی روزمرگی‌هایم که میان کار فرزند و زندگی تقسیم شده بود فرصتی یافتم تا در آینه نگاهی دیگر به خود و آنچه بر من می‌گذرد بیاندازم. آینه‌ام آینه‌ایست که هر زنی در خانه‌اش دارد. آینه‌ای برای اصلاح صورت و آرایش‌کردن، نمادیست زنانه و ابزاری برای خودآرایی در جهت خود نمایاندن، اما روایت موجود به لحاظ نوع کارکرد از آینه رسانه‌ای ساخته تا حضور زن در خانه در برخورد با افراد داخل خانه را در حضور پنهان و آشکار به تصویر کشد .آینه وسیله‌ای بود تا انعکاس واقعیت هر آنچه احساس می‌کردم در میان مشغله‌هایم گم کرده بودم را بازیابم و گاه وسیله‌ای بود تا حضور من را در عکس‌ها بازتولید کرده و همچون اشارتی خود را با آن بازیابی کنم.
 
مجموعه خودنگاری حاضر نشانی از پرسه‌های من میان  اشیاء و اشخاصی است که دوست داشتن‌ها  و مسئولیت‌های گوناگون زندگی‌ام میان آن‌ها می‌گذرد. بخشی که هرچقدر تکنولوژی پیشرفت کند هم تغییر نمی‌یابد. در کنش و تعامل با دیگران، دیگرانی که نقش تو در مقام یک انسان را درون قاب ترسیم می‌کنند، همسر بودن، مادر بودن.
 
در ابتدا ثبت تصاویر با تلفن همراه آغاز شد. اتفاقی که از سر گذران زمان و زندگی بود اما در ادامه مجموعه‌ای شکل گرفت. از یک زندگی، برش‌هایی واقعی از حادثه روزمرگی‌هایم.
 
حضور فیزیکی عکاس به عنوان بخشی از عناصر کادربندی در ثبت تصاویر همیشه بخشی از جهان ذهنی و بصری است پشت ویزور دوربین که دیده نمی‌شود. اما این مجموعه فرصتی به من داد تا در میان قاب عکس‌های زندگی‌ام حضوری همیشگی را به تصویر بکشم. شاید در لحظه‌هایی این گونه به نظر آید که از روند روزمرگی کنار گذاشته شده‌ام اما به واقع تمامی عناصر تصویر در قاب‌های ارائه‌شده روایتی از یک محور ثابت دارند و آن آیینه‌ای است که بدون هیچ تفاوتی بازنمایی از من است.
 
من در میانه قاب بودن را به تصویر کشیدم. روایتی ساده از زندگی. چنان ساده که گاه نمی‌بینیم اما هستند و ما درگیر آنهاییم و یا آن‌ها درگیر ما.

برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانید به نشانی ونک، خیابان ملاصدرا، بزرگراه کردستان جنوب، شیراز جنوبی، پایین‌تر از همت، بلوار علی‌خانی، 20 متری گلستان، 12 متری دوم، پلاک 3 مراجعه کنید.

نمایشگاه گروهی در گالری 26

مریم توکلی، پونه صالح، زهرا صفری و مریم مهری هنرمندانی هستند که از جمعه تا 1 مهر در گالری 26 نقاشی‌های خود را به نمایش می‌گذارند.

گالری 26 واقع در فرمانیه شرقی، خیابان سلمان‌پور‌ ظهیر، شماره 26، واحد 3 همه روزه به جز شنبه‌ها میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
 
اُ مای گاد

این عنوان نمایشگاه محمدرضا ماندنی در قالب عکس است.

نمایشگاه عکس‌های این هنرمند از 20 شهریور در گالری آبتین به نشانی خیابان ولی عصر، قبل از چهارراه پارک‌وی، کوچه خاکزاد، پلاک42 افتتاح می‌شود و تا 31 شهریور برقرار است.
 
زمستان در گالری محسن
 
گالری محسن واقع در ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک42 از 20 شهریور تا یک مهر برگزارکننده نمایشگاه عکاسی است که توسط مهرداد افسری جمع‌آوری شده است و هنرمندانی چون کیارنگ علایی، علیرضا فانی، مهدی مقیم نژاد و چندی دیگر از هنرمندان است.
 
این نمایشگاه تا یک مهر همه روزه به جز پنجشنبه‌ها پذیرای بازدیدکنندگان است.

حال محال

حال محال عنوان نمایشگاه انفرادی مریم زمردیان است که از 20 شهریور تا 30 این ماه در گالری سایه برقرار است.

علاقه‌مندان به دیدن آثار نقاشی‌های این هنرمند می‌توانند همه روزه به این نگارخانه واقع در نیاوران، خیابان جمشیدیه (فیضیه)،خیابان امیدوار، کوچه آقاخانی، پلاک3 مراجعه کنند.
 
رویکرد انتزاعی
 
گالری ساربان از جمعه میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه است.

در این نمایشگاه هنرمندانی چون ژده اتراک، بردیا اسماعیل‌لو، فربد الکائی، مهدیه پازوکی، حسام حاجی آقا زاده، نگین حدادزاده، سلاله عبدالپناه، ندا غیوری، یوکابت فرخی، بیژن قاسمی‌نژاد، طرلان لطفی‌زاده، مونا مجاوری، فرشته محسنی  و دانیال ملانوروزی با آثار خود حضور دارند.

برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانید تا 30 شهریور به نشانی خیابان دکتر بهشتی، میدان تختی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک 8 مراجعه کنید.
 
گالری سیحون 
 
این نگارخانه از 20 شهریور تا یک مهر مجسمه‌های صادق ادهم را به نمایش می‌گذارد.

یونس یونسیان مولف و پژوهشگر در خصوص نمایشگاه خالکوبی این هنرمند گفته: مجموعه آثار صادق ادهم با موضوع خالکوبی روی شیرهای سنگی را می‌توان نقطه عطفی در نگاه به کارکردهای هنری آثار تاریخی دانست.

شیرسنگی‌های خالکوبی شده به حاملان روایت تاریخی بدل می‌شوند، به ابژه‌هایی که نماد ویژگی غیر انسانی تاریخ و زمان از دست رفته هستند.
 
خالکوبی‌های روی بدن شیرها در حقیقت گشوده شدن زبان تازه و رسانه‌ای جدید برای خوانش دو باره رویدادهای تاریخی است. ویژگی انعکاسی و بازتابی افراد و شخصیت‌های تاریخی به یکباره در بدن و ساختار شیرهای سنگی جاری و ساری می‌شود، شیرهایی که به یکباره جایگاه هستی‌شناسانه یافته و بازگوکننده معرفت تاریخی رازهای پنهان در زیر خاک هستند. هستی‌شناسی و تاریخ با ارواح و اشباحش وارد میدان می‌شود. پریدن از خواب عمیق تاریخ به زخم‌ها و خالکوبی نیاز دارد.
 
گالری سیحون به نشانی  خیابان وزراء، كوچه چهارم، شماره 11 تا اول مهرماه پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
 
در کنار این گالری‌ها نگارخانه شنگرف با نمایشگاه نقاشی و گالری آن با چیدمان های بیژن بصیری نمایشگاه تازه‌ای را برگزار کرده است.



گزارش از: فاطمه شهدوست




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار