باهدف توسعه مناسبات اقتصادی،علمی و فرهنگی؛سفیر بنگلادش در ایران با روزبه استاندار قزوین دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روزبه استاندار قزوین در دیدار با سفیر بنگلادش در ایران گفت: انتظار داریم تا برای تقویت روابط و همکاری‌های میان قزوین و بنگلادش به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی یک مدل مناسب طراحی شود.

استاندار قزوین اظهار کرد: قزوین به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله برقراری روابط تجاری، انتقال و تبادل تجربیات در حوزه صنعت و کشاورزی و همکاری های علمی و دانشگاهی با بنگلادش همکاری کند.

وی، نقاط اشتراک بین دو کشور را فراوان خواند و افزود: در دنیای امروز وجوه مشترک میان ملت ها و کشورها یک سرمایه ارزشمند است که باید از آن به خوبی استفاده کرد.

مرتضی روزبه از اسلام به عنوان وجه مهم مشترک میان دو ملت ایران و بنگلادش یاد کرد و اظهار داشت: به جز اسلام وجوه مشترک دیگری نیز بین این دو کشور وجود دارد که یکی از آنها مربوط به فرهنگ و زبان می باشد.

وی از فارسی به عنوان زبان علم در دوره های گذشته یاد کرد و گفت: با سیطره غرب بر مشرق زمین از اهمیت این زبان کاسته شد بنابراین ما باید درصدد احیای آن باشیم.

روزبه ، روابط ایران و بنگلادش را عمیق و دارای سابقه طولانی دانست و اظهار داشت: با این وجود سطح فعلی این روابط در حد قابل انتظار نیست و باید گسترش پیدا کند.

استاندار قزوین، رفت و آمد شخصیت های علمی، سیاسی و اقتصادی به دو کشور را یکی از راه های تقویت روابط ایران و بنگلادش خواند و اظهار داشت: قزوین در این رابطه آمادگی همکاری لازم را دارد.

وی با بیان اینکه می توانیم تجربیات خود را در زمینه های مختلف در اختیار بنگلادش قرار دهیم، اظهار کرد: دوران تحریم برای کشور ما به یک فرصت طلایی برای پیشرفت علمی تبدیل شد، از این رو می توان تجربیات ایران در حوزه علم و فناوری را به کشور دوست و مسلمان بنگلادش ارایه کرد.

این مسوول در ادامه به ظرفیت های علمی، اقتصادی و فرهنگی قزوین اشاره کرد و گفت: قزوین علاوه بر اینکه امروز یکی از قطب های صنعتی و کشاورزی کشور به شمار می رود، از پیشینه تاریخی غنی نیز برخوردار می باشد بطوریکه بیش از نیم قرن در دوره صفویه پایتخت ایران بوده است.

روزبه با بیان اینکه قزوین در دفاع از تمامیت ارزی ایران درجریان جنگ تحمیلی هشت ساله نیز سابقه درخشانی از خود به جا گذاشته است، یادآور شد: مردم این استان در این دوران 3 هزار شهید، 7 هزار جانباز و 700 آزاده تقدیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی کردند.

وی، به پای میزمذاکره کشاندن قدرت های جهانی با ایران و قبول اقتدار و صلابت این کشور در دنیا از سوی این قدرت ها را به برکت تقدیم خون شهیدان و مقاومت مردم ایران دانست و در پایان گفت: این موضوع می تواند الگوی مناسبی برای سایر ملت های مسلمان دنیا باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار