مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: یکی از چالش‌های جدی کنونی در استان اردبیل کمبود منابع آب و محدودیت این منابع و خشکسالی‌های اخیر است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان  از اردبیل؛ داود نجفیان افزود: یکی از چالش‌های جدی کنونی در استان اردبیل کمبود منابع آب و محدودیت این منابع و خشکسالی‌های اخیر است که سبب کاهش سفره‌های زیرزمینی شده و مشکلات و معضلات زیست‌محیطی جدی، محیط‌ های طبیعی استان را تهدید می‌کند.

گرمایش جهانی و استفاده بیش از پیش از منابع آبی در ایران باعث شده است که علاوه بر کاهش بارش‌ها، سفره‌های زیرزمینی آب و ذخایر سدها نیز با بحران مواجه شوند، یکی از استان‌های کشور ما که در حال حاضر با خطر جدی کمبود آب قرار دارد استان اردبیل می‌باشد که این بحران در استان ما روز به روز به سمت بدتر شدن پیش می‌رود.

میزان مصرف آب در استان اردبیل

داود نجفیان مصرف روزانه آب تصفیه شده و قابل شرب توسط هر فرد در استان را 220 تا 250 لیتر عنوان کرد و گفت: به دلیل عدم تفکیک در درب منازل فقط 6 درصد از آب به شرب اختصاص یافته است و ما بقی صرف مصارف بهداشتی می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر مصارف آب در استان اردبیل مربوط به بخش کشاورزی می‌باشد افزود: حدود 93 درصد مصرف آب در استان به بخش کشاورزی تعلق دارد و این در حالی است که راندمان آبیاری در این بخش 35 تا 65 درصد است و بقیه این منابع سهم هدر رفت آب در این بخش می‌باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای با اشاره به اینکه آب، کالایی غیر قابل تعویض می‌باشد گفت: کشورهای جهانی مجاز هستند که از 40 درصد منابع آبی خود استفاده کنند ولی متأسفانه در ایران بیش از 85 درصد ظرفیت منابع آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سالانه 10 میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرزمینی بیشتر از حد مجاز برداشت می‌شود.

نجفیان تصریح کرد: در حال حاضر با تصویب شورای عالی کشور طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در استان ما با موفقیت هرچه تمام‌تر عملی شده است و از طرفی دیگر با تدابیر شخص استاندار چند حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود شد که این مسئله توانست در صرفه‌جویی آب کمک شایانی کند.

وی ادامه داد: ما با اهتمام جدی سعی داریم تا با افزایش ارزش افزوده و ارتقاء راندمان، سهم بخش کشاورزی از مصرف آب را به حداقل برسانیم که در این راستا تدابیر ویژه‌ای هم از سوی آب منطقه‌ای و هم از سوی جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

پروژه‌های در حال اجرا در حوزه آبرسانی

مدیر عامل آب منطقه‌ای با اشاره به بودجه تخصیص یافته در سال 94 به حوزه آبرسانی استان گفت: کل اعتبار اختصاص یافته از سوی دولت در سال جاری 455 میلیارد تومان می‌باشد که 320 میلیارد تومان مربوط به پروژه عظیم خداآفرین و 90 میلیارد تومان مربوط به سد عمارت و مابقی مربوط به سدهای احمد بیگلو، عنبران و طرح‌های حوزه بالهارود می‌باشد.

این مسئول تصریح کرد: با تزریق این منابع مذکور اکثر پروژه‌های مرزی فعال شده و علاوه بر زیر کشت رفتن 83 هزار هکتار تا سال 96، انتظار می‌رود این امر زمینه ساز اشتغال بیش از 30 هزار نفر را فراهم کند.

نجفیان در خصوص برج آبگیر سد یامچی جهت تأمین آب شرب استان افزود: این طرح عظیم در حال احداث است و قطعا با تکمیل این پروژه تأثیر مستقیم و مثبتی را در کیفیت آب شرب اردبیل شاهد خواهیم بود.

وی بیان کرد: در شهرستان مشگین‌شهر نیز در قالب طرح آبرسانی به مشگین‌شهر و چندین روستا پروژه انتقال تصفیه‌خانه آب و خط انتقال به طول 28 کیلومتر تا فخرآباد و هم چنین انتقال آب از سد احمد بیگلو در حال انجام بوده که انتظار می‌رود تا سال 1425 تمامی مناطق این شهرستان اعم از ییلاقات، قشلاقات و روستاها از آب مطمئن و با کیفیت برخوردار شوند.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان افزود: سال جاری در حوزه تأمین منابع یک سال سرشار از امید و نشاط است به طوری که کل اعتبارات اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی و اعتبارات مرزی افزایش چشمگیری داشته است.

بارشهای اخیر در استان اردبیل

علی دولتی‌مهر مدیر کل هواشناسی استان در خصوص بارش‌های اخیر در استان گفت: متوسط میزان بارندگی در استان در سه ماهه نخست امسال 10/87میلی متر بوده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 70/10میلی متر کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در سال زراعی94-93 استان اردبیل تا حال ضمن اینکه دارای افزایش 10درصدی بارش نسبت به دوره قبل می‌باشد ولی مناطق جنوبی استان اعم ازشهرستان‌های خلخال و کوثر بین 5 تا20درصد بارندگی مواجه می‌باشد.

بیشترین بارش دریافتی در سه ماهه اول سال با 118میلی متر بارندگی مربوط به شهرستان مشگین‌شهر می‌باشد و همچنین در این دوره فروردین ماه با متوسط استانی 48میلی متر بیشترین میزان بارندگی را داشته است.

دولتی مهر تصریح کرد: میزان بارش در سال93 برابر361میلی متر بوده که بیشترین حجم سالانه در شهرستان بیله‌سوار با466 میلی متر به ثبت رسیده است.

رسول‌زاده کارشناس جهاد کشاورزی نیز در خصوص هدر رفت آب در بخش کشاورزی تصریح کرد: تنها راه مؤثری که می‌توانیم راندمان آبیاری کشاورزی را در استان افزایش دهیم استفاده از روش‌های نوین قطره‌ای و بارانی است که علاوه بر این کشاورزان استان باید با استفاده از تولید ارقام کم مصرف و محصولات مقاوم به خشکی در صرفه‌جویی آب و افزایش راندمان ٱبیاری در بخش کشاورزی نقش بسزایی را ایفا می‌کند .

وی با اشاره به اهمیت آب و لزوم مصرف مناسب این مایع حیاتی به ضرورت تدوین طرح‌ها یا جامع برای استفاده از منابع آب در بخش‌های شرب صنایع و کشاورزی و ممانعت از هدر ‌رفت آب در استان تاکید اساسی کرد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: اردبیل ، بحران ، کمبود ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.